۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
 کوه خاییز در آتش می سوزد

تکذیب انتقال پرندگان شکاری از پردیسان به قوشبازان، دستگیری ۱۸ شکارچی غیرمجاز در اصفهان، ادامه آتش سوزی در مراتع و عرصه های جنگلی کهگیلویه و بویراحمد، آغاز تکمیل تصفیه فاضلاب ورودی به کارون و راهکارهایی برای کاهش ردپای کربنی را در بسته خبری محیط زیست نهم خرداد می خوانید.

به گزارش ایمنا، شهاب الدین منتظمی مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به خبرهایی منتشر شده مبنی بر انتقال پرندگان شکاری پارک پردیسان به قوشبازان و مراکز غیر استاندارد اظهار کرد: خبر انتقال پرندگان شکاری پارک پردیسان به قوشبازان صحت ندارد و چنین عملی امکان پذیر نخواهد بود.

او در ادامه بیان کرد: حیوانات موجود در پارک پردیسان به مراکزی داده می‌شود که ادارات حفاظت محیط زیست از آن مرکز بازدید و آن را تأیید کنند، به غیر از این تحویل گونه به هیچ وجه انجام نمی‌شود.

دستگیری ۱۸ متخلف شکار و صید در ماه اردیبهشت در استان اصفهان

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: از متخلفان دستگیر شده در مناطق حفاظت شده این استان یک قبضه سلاح غیرمجاز، ۳ قبضه سلاح مجاز، یک قبضه سلاح جنگی ،۱۷ عدد فشنگ ساچمه، چهار تیر فشنگ گلوله‌ای، ۲ دستگاه دوربین، تور ماهیگیری، چاقو و سایر ادوات شکار و صید کشف و ضبط شد.

مرتضی جمشیدیان اظهار کرد در این مدت همچنین به ۲۳ مورد صید غیر مجاز آبزیان، ۳ مورد شکار غیرمجاز پستانداران و ۲ مورد بوته کنی در خوانسار رسیدگی و برخورد قانونی شد.

وی تعداد شروع به شکار متخلفان شکار و صید شناسایی شده را ۳ مورد عنوان کرد و افزود: در این مدت لاشه یک رأس آهو و ۲ رأس کل نیز کشف و ضبط شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان تعداد تخلف شکار و صید را در یک ماه گذشته هشت مورد عنوان کرد و افزود: در این مدت ۲۱۳ اخطاریه زیست محیطی توسط یگان حفاظت محیط زیست صادر شد.

آغاز تکمیل طرح تصفیه فاضلاب ورودی به کارون

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اختصاص ۵۰ میلیون یورو برای تکمیل طرح فاضلاب اهواز گفت: با راه‌اندازی یک شبکه موقت جمع‌آوری فاضلاب در شرق اهواز تا ۲ ماه آینده از ورود فاضلاب خام به رودخانه کارون در شرق جلوگیری می‌شود.

محمد جواد اشرفی درباره دفع فاضلاب‌های شهری اهواز گفت: متأسفانه از سال‌های گذشته تاکنون به دلیل عدم تکمیل شبکه فاضلاب شهری در اهواز این فاضلاب‌ها وارد رودخانه کارون می‌شود که این امر مشکلاتی هم برای رودخانه و شهروندان اهوازی به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: با تأمین این اعتبارات ظرف سه سال مشکل فاضلاب شهر اهواز بر طرف خواهد شد.

دامنه آتش در کوه خاییز گسترش یافت

سید اسدالله هاشمی مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: از غروب پنج شنبه ۸ خرداد ۹۹ بخشی از جنگل‌های ضلع شمالی منطقه حفاظت شده خائیز دچار حریق شده است. دامنه آتش کوه خاییز در حال گسترش است و محیط بانان نیاز به کمک دارند.

وی ادامه داد: از بدو اتفاق محیط بانان شهرستان کهگیلویه به همراه تعدادی از قرق بانان منابع طبیعی در حال تلاش برای مهار آتش هستد اما به دلیل وسعت آتش، کمبود امکانات و نیروی انسانی دامنه حریق درحال گسترش است.

وی ضمن تقاضا از نیروهای مردمی روستاهای داخل و چسپیده به ضلع شمالی منطقه حفاظت شده خائیز برای کمک به محیط بانان گفت: از بخشداران مرکزی، دهیاران، نیروهای مردمی، بسیج تقاضای کمک داریم.

وی گفت: درحال هماهنگی با سایر شهرستانهای همجوار برای پشتیبانی نیرو و امکانات هستیم.

تولد نهمین نسل آهوی مغان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پارس آباد از تولد نهمین نسل آهوی مغان در سایت تکثیر و احیای آهوی مغان خبر داد.

هاشم میرزانژاد گفت: اولین زایمان آهو در سال ۹۹ به صورت دوقلو انجام شده است و این زاد و ولد تا دهم تیر ماه ادامه خواهد داشت. در شرایط فعلی و تا زمان پا گرفتن بره‌ها امکان اعلام دقیق تعداد جمعیت آهوان وجود ندارد.

میرزانژاد افزود: پروژه احیای اکولوژیکی امروزه یکی از راه‌های حفاظت و بقای گونه شناخته می‌شود. این پروژه در بیشتر کشورها بر روی گونه‌های بومی به خصوص گونه‌های تهدید شده و در معرض انقراض و گونه‌هایی که از زیستگاه طبیعی خود حذف شده‌اند عملی می‌شود.

جوجه آوری بیش از چهار هزار قطعه گونه گاوچرانک در شهرستان پارس آباد

میرزانژاد گفت: گاوچرانک جزو پرندگان مهاجر به شمار می‌رفت اما چندین سال است که بومی منطقه شده و در دسته‌های بزرگ بر روی درختان لانه سازی و تخم گذاری می‌کند و تمام طول سال را در منطقه می‌ماند.

میرزانژاد افزود:. این پرندگان به ندرت در دسته‌های ۵ تا ۸ قطعه‌ای قابل مشاهده هستند و معمولاً به صورت تکی یا جفتی در کنار دام‌ها و در مزارع دیده می‌شوند. در فصل تخمگذاری پرندگان گرد هم آمده و شروع به لانه سازی می‌کنند. امسال نیز این پرندگان در دو منطقه از شهرستان در حال لانه سازی مشاهده شده‌اند.

تجهیزات محیط بانان به روز می‌شود تجهیزات محیط بانان به روز می‌شود

فرمانده یگان محیط زیست از خرید کوادکوپتر، ایجاد سیستم بی‌سیم سراسری و نصب دوربین بر روی لباس محیط بانان خبر داد و گفت: با تأمین اعتبار و نیاز سنجی استان‌های مختلف این امکانات فراهم خواهد شد.

ثبت اولین کلونی زادآوری فلامینگو ها در تالاب بختگان در سال جاری

وجود کلونی فلامینگو در تالاب بختگان در استان فارس حاکی از آن است که تالاب بختگان هنوز کارکردهای اکولوژیکی خود را دارد و لازم است تخصیص حق آبه آن مورد توجه قرار گیرد.

لیلا جولایی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش گفت: بعد از چند ماه پایش تالاب بختگان که از اوایل اسفندماه با همکاری کارشناسان حیات وحش و محیط بانان در منطقه آغاز شد؛ در ابتدای خرداد ماه موفق به ثبت کلونی جوجه آوری فلامینگو ها در تالاب شدیم. با توجه به خشک شدن تالاب در سالهای گذشته و تلفات تعدادی از جوجه‌ها، تلاش شد با همفکری جمعی از متخصصین داخلی و خارجی در حوزه پرنده شناسی، دانشگاهیان و سازمان‌های مردم نهاد منطقه موضوع جوجه آوری این گونه در تالاب بختگان دقیق‌تر بررسی شود.


توصیه‌هایی برای کاهش ردپای کربنی

گروهی از دانشمندان با بررسی بیش از هفت هزار تحقیق، به این نتیجه رسیده‌اند که هنوز برای مقابله با گرم شدن کره زمین فرصت هست به شرط آنکه شیوه زندگی مردم تغییر اساسی کند. نویسندگان این گزارش لیستی از بهترین راه‌های کاهش ردپای کربنی را تهیه کرده و می‌گویند واکنش به بحران کرونا نشان می‌دهد اگر لازم باشد، مردم تغییرهای اساسی را می‌پذیرند.

نویسندگان گزارش همچنین از دولت‌ها خواسته‌اند اولویت‌هایشان را تغییر دهند و اولین وظیفه تصمیم‌گیرندگان، محافظت از کره زمین باشد.

آنها از مردم هم خواسته‌اند با کاستن از ردپای کربنی که بجا می‌گذارند به مقابله با گرم شدن زمین کمک کنند.

در صدر این لیست، زندگی بدون خودرو است که هر فرد سالانه به طور میانگین می‌تواند ۲.۰۴ تن دی اکسید کربن کمتر تولید کند. گزینه بعدی خودروهای الکتریکی هستند که هر فرد می‌تواند سالانه ۱.۹۵ تن دی اکسید کربن کمتر تولید کند. اگر افراد سالانه یکبار کمتر برای سفر از هواپیما استفاده کنند، هر فرد می‌تواند ۱.۶۸ تن دی اکسید کربن کمتری تولید کند.

بر اساس این تحقیق، تغییر رژیم غذایی به گیاهخواری مطلق (وگانیسم) هم می‌تواند کمک کند ولی تأثیر آن کمتر از تغییر شیوه رفت و آمد یا حمل و نقل است.

در مقابل، این گزارش می‌گوید کارهایی مانند بازیافت در تولید گازهای گل‌خانه‌ای تأثیر چندانی ندارند هرچند این کار را مفید می‌داند.

کد خبر 426061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.