۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
هلیله سیاه چه خواصی دارد؟

هلیله سیاه دارای خواص بی‌شماری مانند بهبود عملکرد دستگاه گوارش، پیشگیری از بروز دیابت، درمان سرطان و جلوگیری از سفید شدن مو است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هلیله میوه یک درخت هندی تقریباً بزرگ با ارتفاع تقریباً سه تا چهار متر است. برگ این درخت سبز رنگ، باریک، بیضی شکل و نوک تیز است. گل‌های هلیله دارای پنج گلبرگ و میوه آن خوشه‌دار است و دارای سه نوع زرد، کابلی و سیاه است. بهترین نوع هلیله، سفت، بدون دانه و سیاه رنگ است. از میوه این درخت که با نام هلیله شناخته شده است در درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی بعضی از خواص دارویی این گیاه می‌پردازیم:

هلیله سیاه و بهبود عملکرد دستگاه گوارش

یکی از معروف‌ترین خواص هلیله سیاه، تقویت دستگاه گوارش است. استفاده مرتب از این گیاه می‌تواند با بهبود عمل هضم، به جذب بهتر مواد غذایی کمک کند. همچنین پودر هلیله که به عنوان یک ملین ملایم طبیعی شناخته شده است باعث تقویت کولون روده، دفع بهتر و سریع‌تر سموم از بدن می‌شود. علاوه بر این پودر هلیله سیاه می‌تواند در کاهش اسید معده مؤثر بوده و مانع بروز زخم معده ناشی از ترشح زیاد اسید معده شود.

پیشگیری از دیابت با هلیله سیاه

علت اصلی بروز دیابت نوع دوم، میزان گلوکز بالای خون و کاهش حساسیت انسولین به دلیل رژیم غذایی ضعیف است. ترکیبات موجود در هلیله سیاه، به کاهش سطح قند خون و افزایش حساسیت انسولین کمک می‌کند. بهتر است بیماران مبتلا به دیابت که از داروهای کاهش دهنده قند خون استفاده می‌کنند، قبل از مصرف این گیاه با پزشک خود مشورت کنند.

هلیله سیاه و درمان سرطان

پودر هلیله سیاه سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی مانند الاگیک اسید، گالیک اسید، چبولیک اسید، فلاونول گلیکوسید، سلنیوم و ویتامین C است که از بدن انسان در برابر سرطان و دیگر بیماری‌های جدی محافظت می‌کند. محققان معتقد هستند هلیله سیاه به مبارزه اکسیداتیوی کمک می‌کند و از بدن انسان در برابر بیماری‌های مربوط به افزایش سن محافظت می‌کند. همچنین این گیاه دارای خواص آنتی باکتریال بسیار قوی است که به جلوگیری از عفونت باکتریایی ناشی از غذا یا ویروس‌های معلق در هوا کمک می‌کند.

جلوگیری از سفید شدن موها با هلیله سیاه

این گیاه به جلوگیری از سفید شدن مو کمک می‌کند. جهت رفع سفید شدن موها می‌توانید هلیله سیاه را پودر کنید و هر روز صبح به صورت ناشتا یک قاشق چای خوری از آن را همراه عسل و مقداری آب ولرم بنوشید. علاوه بر این نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد هلیله سیاه با تقویت ریشه مو از ریزش موها جلوگیری کرده و به تدریج باعث پر پشت شدن و تقویت موها می‌شود.

کد خبر 425880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.