ژل ضدعفونی به جای دستکش/راهکار جدید پیشگیری از کرونا

مسئول بیماری‌های واگیر دار مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: پیشنهاد می‌شود عموم مردم به جای استفاده از دستکش که خود ناقل عفونت می‌شود، ژل ضدعفونی کننده سایز کوچک به همراه داشته باشند و به طور مداوم دست‌های خود را ضدعفونی کنند.

رضا فدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: منظور از بازگشایی مشاغل پرخطر که به تازگی عنوان شده، فضاهایی بوده است که بازگشایی آن‌ها موجب تراکم افراد می‌شود یا اینکه افراد در این مکان‌ها به طور مداوم نیاز به لمس سطوح دارند؛ تعطیلی این مراکز نمی‌تواند برای همیشه ادامه پیدا کند و بر همین مبنا تصمیم بر بازگشایی آن‌ها گرفته شده است.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان خاطر نشان کرد: آنچه مردم باید توجه داشته باشند این است که مراجعات به این مراکز در حد ضرورت باشد، مراجعه کنندگان تا جای ممکن از ماسک استفاده کنند و دست‌های خود را به طور مرتب بشویند و ضدعفونی کنند.

فدایی عنوان کرد: چنانچه این موارد رعایت شود، شاید بتوان از افزایش مجدد شیوع بیماری جلوگیری کرد، اما در صورت رعایت نکردن احتمال دارد که ما باز هم با افزایش تعداد مبتلایان مواجه شویم.

امکان انتقال ویروس از سطوح همچنان به قوت خود باقی است

مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه مسئله آلودگی سطوح همچنان به طور جدی مطرح است، تصریح کرد: انتشار مطلبی مبنی بر احتمال انتقال بیشتر ویروس کرونا از فرد به فرد نسبت به انتقال از سطوح آلوده، تنها یک حدس است و ما نمی‌توانیم آن را به طور قطع مورد توجه قرار دهیم و دانسته‌های قبلی را کنار بگذاریم.

فدایی ادامه داد: در بیماری‌های تنفسی مثل آنفلوآنزا، سرماخوردگی و کرونا به طور قطع آلودگی سطوح در انتقال مؤثر است و همه آنچه در مورد ضدعفونی دست‌ها و ضدعفونی کردن سطوح به روش‌های صحیح بیان شده است، همچنان به قوت خود باقی است و باید جدی گرفته شود.

وی تاکید کرد: کاربرد عمده استفاده از دستکش برای کادر پزشکی است که قصد دارند کاری را به صورت مقطعی و در بازه زمانی کوتاه انجام دهند، اما دستکش‌هایی که مردم در طول روز استفاده می‌کنند، باید یک بار مصرف باشد و به محض استفاده برای انجام کاری مشخص، در سطل معینی دور انداخته شود و مجدداً دستکش دیگری استفاده شود.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان افزود: این اقدام در عمل انجام نمی‌شود و افراد با یک جفت دستکش، ساعت‌ها مشغول تردد و کار در بخش‌ها و مکان‌های مختلف هستند؛ در حالی که تعویض نکردن دستکش بسیار بدتر از استفاده نکردن از آن است، زیرا استفاده نکردن از دستکش، ضرورت ضدعفونی دست‌ها با ژل یا مواد شوینده را بیشتر برای فرد یادآوری می‌کند.

فدایی عنوان کرد: به غیر از فضاهای پزشکی که دستورالعمل‌های خاص خود را دارند، پیشنهاد می‌شود عموم مردم به جای استفاده از دستکش که خود ناقل عفونت می‌شود، ژل ضدعفونی کننده سایز کوچک به همراه داشته باشند و به طور مداوم دست‌های خود را ضدعفونی کنند.

کد خبر 425863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.