دوراهی پیاده محوری یا افزایش سرعت در یزد

سه تصادف در زیرگذرهای شهر یزد کافی بود تا پلیس راهور به این نتیجه برسد که این معابر شهری ایمن نیستند و از نظر ترافیکی ایراداتی دارند که هرچه سریع‌تر باید رفع شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ماجرا از تصادف دو خودرو در زیرگذر میدان ابوالفضل آغاز شد، تصادفی که منجر به جان باختن یکی از رانندگان شد. بعد از آن بود که رئیس پلیس راهور اعلام کرد این زیرگذر و برخی دیگر از زیرگذرهای شهر یزد ناایمن است. با این حال این موضوع جدی گرفته نشد تا اینکه دومین تصادف در همین زیرگذر اتفاق افتاد و ماجرا شکل جدی‌تری به خود گرفت.

تصادف سوم اما در زیرگذر امام علی (ع) رخ داد و جمع تصادف‌های مشابه در زیرگذرهای شهر یزد در چند ماه اخیر را به سه مورد رساند. در این بین در تأیید و رد سخنان رئیس پلیس راهور موضع‌گیری‌های زیادی شد و مباحثی مرتبط با ایجاد شهر پیاده محور در رسانه‌ها مطرح شد.

زیرگذرهای یزد ایمن نیستند

رئیس پلیس راهور استان یزد معتقد است که زیرگذرهای شهر یزد دارای نقص هندسی هستند و این موضوع مهم‌ترین عامل تصادف و واژگونی خودروهاست که باید برطرف شود؛ سرهنگ مهدی زارع می‌گوید: بخش میانی زیرگذرها کوتاه است و باعث ورود خودروها به سمت مخالف می‌شود و از همه مهم‌تر در این مسیرها تجهیزات کند کننده سرعت نیز وجود ندارد.

او ادامه می‌دهد: نیازی به افزایش زیرگذرهای غیرضروری در شهر یزد نیست زیرا باعث افزایش سرعت هنگام رانندگی شده و این موضوع عاملی خطرساز برای شهروندان خواهد بود.

رئیس پلیس راهور استان یزد حوادث ناشی از ناایمن بودن زیرگذرها را واژگونی خودرو، ورود به مسیر مخالف و سرعت زیاد دانسته و تصریح می‌کند: در معبرهای شهر یزد ترافیک چندانی وجود ندارد و در صورتی که نیاز به احداث زیرگذر باشد باید اولویت‌بندی شده و به اولویت‌های اصلی پرداخته شود.

سرهنگ زارع اضافه می‌کند: طبق مصوبه شورای ترافیک استان شهرداری ملزم به افزایش ارتفاع رفیوژ میانی زیرگذرها شده ولی تاکنون در این رابطه اقدامی نشده است.
زیرگذرهای یزد استاندارد است

در مقابل مرتضی شایق، عضو شورای شهر یزد تقصیر را گردن شهروندان انداخته و می‌گوید: تمام زیرگذرهای شهر یزد با استانداردهای لازم ساخته شده و عامل خطرآفرین، فقط قانون‌گریزی مردم و رعایت نکردن سرعت مجاز توسط آنهاست بنابراین در صورت نیاز شهر به زیرگذر احداث آن مانعی ندارد.

شایق که پیش از این عضو چندین دوره شورای شهر یزد بوده و مدتی نیز به‌عنوان شهردار یزد فعالیت کرده، ادامه می‌دهد: برای احداث هر زیرگذر چند طرح ارائه می‌شود و کمیته‌ای متشکل از مراجع فنی اعم از اعضای کمیسیون ماده ۵ و شورای ترافیک شهرداری یک طرح را انتخاب و اجرا می‌کنند.

شهردار اسبق یزد که در زمان احداث این زیرگذرها جزئی از تصمیم گیران حوزه شهری بوده، نظر رئیس پلیس راهور را نمی‌پذیرد و می‌گوید: تمام زیرگذرها به‌صورت کاملاً استاندارد ساخته شده و نمی‌توان به آن‌ها ایرادی گرفت و اگر تصادفی اتفاق افتاده ناشی از عدم رعایت قانون توسط شهروندان بوده و اشکالی به زیرگذرها وارد نیست.

نصب دوربین توسط شهرداری و بدون هماهنگی شورا

از طرف دیگر رئیس پلیس راهور استان معتقد است: باید دوربین‌های کنترل سرعت همچون زیرگذر امام حسین (ع) در همه زیرگذرها نصب شود، دوربین‌هایی که حالا هر شهروند یزدی به‌خوبی با نحوه کار و البته محل قرارگیری آن‌ها انس گرفته است. ذکر این نکته ضرورت دارد که تقریباً در همه تصادفات اخیر که در زیرگذرها رخ داده، سرعت زیاد و در درجه بعد لغزندگی ناشی از باران‌های کوتاه مدت آیتمی تکراری بوده است که نصب دوربین می‌تواند تا حد زیادی مانع از سرعت زیاد در این مبادی رفت‌وآمد شهری شود.

بر مبنای همین اظهارنظرها پلیس راهور شهرداری را ملزم به افزایش این دوربین‌ها در ورودی زیرگذرها کرد و زیرگذرهای میدان ابوالفضل و مهدیه، سه زیرگذر حکیمیان، آیت‌الله خاتمی و امام علی (ع) در دو هفته اخیر به دوربین کنترل سرعت مجهز شدند.

در این خصوص حمیدرضا قمی، سخنگوی شورای شهر یزد معتقد است: نصب دوربین کنترل سرعت در شهر یزد باید بر اساس برنامه‌ای مدون و بلندمدت باشد و به دلیل اقدامات خودسرانه شهرداری به شهردار تذکر داد.

او با انتقاد از شهرداری یزد که بدون در نظر گرفتن نظرات شورا اقدام به نصب دوربین‌ها کرده است، می‌گوید: پلیس راهور در خصوص نتایج و عملکرد این دوربین‌ها گزارشی ارائه نکرده تا مردم، شهرداری و شورای شهر از مزایای بکارگیری این تجهیزات در بلندمدت آگاه شوند.

پیاده محوری قربانی سرعت در شهرها می‌شود؟

یکی دیگر از مباحثی که در حاشیه این موضوعات مطرح می‌شود اینکه، اصولاً در شهرهایی مانند یزد چقدر به احداث زیرگذر نیاز است تا منجر به افزایش سرعت در شهر شود؟

مرتضی شایق در این‌باره می‌گوید: تا زمانی که خودروسازان خودروی جدید وارد بازار می‌کنند، ترویج پیاده محوری یک شعار است.

او با بیان اینکه هر جای شهر لازم باشد زیرگذر احداث می‌شود، ادامه می‌دهد: سه رینگ برای شهر یزد تعریف و بخشی از آن احداث شده است؛ خودروهای خدمت رسان مانند آتش‌نشانی و اورژانس نیازمند حرکت در سطح شهر بدون توقف هستند.
تفکر پیاده محوری در شهرداری نهادینه شده است

همچنین محسن عباسی هرفته، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر یزد با بیان اینکه پیاده محوری موضوع مورد توجه این دوره از شورا و شهرداری یزد است، می‌گوید: اصولاً شهرهای ایران برای خودروها طراحی شده‌اند به‌گونه‌ای که خودرو بر انسان تسلط داشته و یزد نیز از این گروه شهرها به حساب می‌آید.

او اضافه می‌کند: برای پیاده محور شدن شهر یزد قبل از هر چیز نیاز به گفتمان سازی داریم که به نظر من یکی از مهم‌ترین اقدامات و عملکردهای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر یزد گفتمان سازی در حوزه‌های مختلف بوده است.

عضو شورای شهر یزد اضافه می‌کند: با تلاش‌هایی که شد تفکر ایجاد شهر پیاده محور در بدنه شهرداری یزد به‌صورت تدریجی نهادینه شده و امروز تقریباً همه بخش‌ها در این موضوع اتفاق‌نظر دارند.

به گزارش ایمنا، با همه این تفاسیر طبق وعده‌ای که شورای شهر و شهرداری یزد داده‌اند امسال زیرگذر آتش‌نشان در محدوده بلوار دانشجو برای تکمیل بخش دیگری از رینگ شهری احداث می‌شود تا شهروندان یزدی بتوانند پایان همین سال از آن استفاده کنند. زیرگذری که رئیس پلیس راهور آن را اولویت شهر یزد نمی‌داند و با دیده تردید به آن نگاه می‌کند.

گزارش از: فرزاد فیضی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 425614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.