امکان سنجی ایجاد صندوق توسعه شهری در اصفهان

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: امکان سنجی ایجاد صندوق توسعه شهری در اصفهان و راهکارهای اجرایی آن به عنوان یک پژوهش مسئله محور که حوزه بهره‌بردار آن معاونت مالی و اقتصادی است توسط دانشگاه اصفهان مورد بررسی قرار گرفت.

سعید ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: گسترش روزافزون شهرنشینی در دهه‌های اخیر در سطح جهان و با سرعتی دوچندان در سطح ملی بسیاری از برنامه‌ریزان شهری را غافلگیر کرده است.

وی تصریح کرد: ادعای صاحب‌نظران و حقایق آشکار شده حاکی از آن است که بی توجهی به اجرای مناسب پروژه‌های توسعه شهری، افت کیفیت زندگی و به تبع آن آثار زیانبار و جبران ناپذیری را بر پیکره شهر و روحیه شهروندان تحمیل کرده است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه این آثار نامطلوب کلانشهرها را به گونه‌ای شدیدتر متأثر کرده است، گفت: کلانشهر اصفهان نیز با مساحتی بالغ بر ۵۵۰ کیلومتر مربع و جمعیتی بیش از دو میلیون نفر به عنوان سومین کلانشهر کشور در قلب ایران از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

وی افزود: امروزه یکی از بزرگترین تنگناهای موجود در زمینه اجرای مطلوب و بهره‌برداری بموقع از پروژه‌های توسعه شهری، محدودیت منابع مالی است و متخصصان علوم مالی و اقتصاد در مسیر پیشرفت‌های علمی راهکارهای متنوعی برای کاستن از شدت این تنگناهای مالی و بهبود فرآیند سرمایه‌گذاری در برنامه‌های توسعه شهری ابداع کرده‌اند.

ابراهیمی ادامه داد: این نوآوری‌های کاربردی شده در دو شاخه کلی قرار می‌گیرد که شامل نوآوری‌های مالی ایجاد کننده منابع مالی مستمر مانند صندوق توسعه شهری، صندوق توسعه شهرداری و ابزارهای مالی ایجاد کننده منابع مالی موردی یا پروژه‌های شکل گرفته بر اساس ساز و کارهای بازار سرمایه است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ابداعات قابل تعمق در توسعه عملکرد مالی شهرداری‌ها در بسیاری از شهرهای جهان که تجربیات موفقی را نیز به ارمغان آورده، راه اندازی صندوق توسعه شهری است، اما این ابزار مالی قدرتمند در کشور تاکنون جنبه اجرایی به خود نگرفته است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان اظهار کرد: به منظور دستیابی به هدف اصلی پژوهش امکان سنجی ایجاد صندوق توسعه شهری در اصفهان و راهکارهای اجرایی آن مواردی در سه بخش تدوین شد که شامل معرفی بازارهای مالی به تفکیک بازار پول و سرمایه به همراه ابزارها و اوراق مالی رایج در آن به عنوان مراجع اصلی تأمین مالی در اقتصاد و در کنار آن چگونگی شکل گیری صندوق توسعه شهری از بطن این بازارها با تاکید بر تجربیات جهانی، مروری دقیق‌تر بر ابزارهای مالی قانونی و فعال در بازار سرمایه کشور به منظور طراحی ابزاری با کارکردی مشابه صندوق توسعه شهری و ارائه پیشنهادهایی در خصوص استفاده از ابزارهای مالی انفرادی و ترکیبی به صورت گزینه‌های در دسترس و کاربردی با نزدیک ترین عملکرد نسبت به صندوق توسعه شهری و طراحی سازوکارهای مرتبط با گزینش پروژه‌ها به منظور تأمین مالی از طریق ابزارهای مالی پیشنهادی است.

وی گفت: با توجه به این واقعیت‌ها مسیر اصلی پژوهش به سوی استفاده از امکانات موجود در بازار سرمایه که به نوعی در حال افزایش است سوق پیدا کرد که به منظور استفاده از امکانات مالی بازار سرمایه در تأمین مالی پروژه‌های شهری و در نهایت تسریع در فرایند توسعه شهری لازم است شناخت جامعی از توانایی‌ها و ابزارهای مالی فعال و قانونی موجود در بازار سرمایه داشته باشیم.

ابراهیمی ادامه داد: دو نوع از صندوق‌های سرمایه گذاری یعنی صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان و صندوق سرمایه گذاری پروژه که کارکرد همسو تری با اهداف پژوهش دارند، معرفی و بخش بعدی به طراحی ابزارهای مالی با نزدیک‌ترین کارکرد به صندوق توسعه شهری اختصاص یافته و از بین ابزارهای مختلف معرفی شده پنج ابزار مالی به نام‌های صکوک استصناع، اوراق مشارکت، صندوق سرمایه گذاری پروژه، صکوک اجاره و اجاره به شرط تملیک انتخاب شده و با استفاده از آنها اقدام به طراحی ابزار مالی موردنظر به دو صورت ابزار مالی انفرادی و ترکیبی شده است.

وی تاکید کرد: باید در ابتدا کمیته‌ای تخصصی تشکیل و نسبت به تعیین ضریب اهمیت هر یک از شاخص‌ها اقدام شود و پس از تعیین ضرایب اهمیت این شاخص‌ها، لازم است از طریق نظرسنجی از مدیران، کارشناسان و خبرگان شهری امتیازات مربوط به هر شاخص جمع آوری و در نهایت پروژه‌های شهرداری اصفهان برای تأمین مالی از طریق ابزارهای نوین مالی رتبه‌بندی شود.

کد خبر 425584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.