سایه روشن‌های سریال سرباز از نگاه "شهاب"

علی عامل هاشمی که در سال جاری دو سریال "کامیون" و "سرباز" را روی آنتن تلویزیون داشت از تجربه کار در این آثار گفت و درباره حواشی سریال سرباز نیز توضیح داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی عامل هاشمی متولد سال ۱۳۶۵ و فارغ‌التحصیل نویسندگی و بازیگری است. او فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۸۸ و با دستیاری صحنه، منشی صحنه بودن و ایفای نقش‌هایی کوچک در نمایش‌های کارگردان‌هایی همچون حمید پورآذری، فرهاد اصلانی، دکتر علی رفیعی و بسیاری دیگر آغاز نمود. اما بازیگری را به شکل جدی از سال ۸۳ و با ایفای نقش در نمایش "دن‌کیشوت" به کارگردانی اصغر دشتی ادامه داد. بعد آن همچنان در عرصه تئاتر استوار ماند، اما در کنارش تصویر را نیز تجربه کرد. فیلم‌های سینمایی لطفاً مزاحم نشوید، هزارپا، سریال‌های یادداشت‌های یک زن خانه دار، پروانه، چک برگشتی، شب عید و تله فیلم دنده معکوس از جمله فعالیت‌های این بازیگر در مدیوم تصویر هستند.

عامل هاشمی از ابتدای سال ۹۹، دو سریال و دو نقش متفاوت را روی آنتن تلویزیون داشت. اولی کامیون به کارگردانی مسعود اطیابی و ایفای نقش وحید با درونمایه‌ای طنز و دومی سرباز، ساخته هادی مقدم دوست و بر عهده داشتن نقش سخت و پیچیده شهاب که پخش آن همچنان ادامه دارد.

نقش شهاب در سریال سرباز چالش بیشتری برایم داشت

عامل هاشمی در در گفتگو با خبرنگار ایمنا در پاسخ به این سوال که با توجه به پخش پشت سر هم دو سریال، یکی طنز و دیگری جدی، علاقه شخصی خودش کدام ژانر است و از کدام بازخوردهای بهتری گرفته، گفت: "در دو ژانر برایم جذاب است. ما بازیگر هستیم و هر نقشی که به ما سپرده شود را با تمام تلاش بازی می‌کنیم. نقشی که در سریال سرباز داشتم، چالش بیشتری برایم داشت زیرا از شخصیت واقعی من فاصله داشت. من سربازی نرفته‌ام و مسائل مربوط به آن را نمی‌شناختم. همین نقش شهاب را برایم جذاب می‌کرد. با این حال، خنداندن مردم هم جذاب است، اگرچه این روزها خنداندن بسیار دشوار است، اما اگر بتوانم بخندانم، برایم شیرین است. به همین دلیل سریال کامیون و به طور کلی کار کمدی را هم دوست دارم."

این بازیگر با تاکید بر اینکه هنوز نتوانسته آنچه در درونش وجود دارد را کمال و تمام به نمایش بگذارد، گفت: "پتانسیل من بسیار بالاتر از چیزهایی است که تا کنون توانسته‌ام ارائه دهم. این یا از عدم توانایی من است که نتوانسته‌ام همه آنچه در درونم است را به نمایش بگذارم، یا عدم توانایی متنی است که کارگردان قصد کار کردنش را داشته است. شاید بلند پرواز باشم اما فکر می‌کنم توانایی‌ام بیشتر از این‌ها است و مطمئنم چیزهایی در درونم هست که هنوز ارائه نکرده ام."

خیلی از آدم‌ها مثل شهاب سرگردان هستند

بازیگر نقش شهاب در سریال سرباز در پاسخ به این سوال که آیا این شخصیت ما به ازای بیرونی دارد؛ توضیح داد: "شهاب خیلی نقش بامزه‌ای بود، ترسو و بزدل با توانایی‌های بالا. ما به ازای بیرونی برایش نداشتم، ولی ترسو بودن یک سری معیارها و بازی‌های تکنیکی دارد که می‌توان آن را تکنیکال بازی کرد. یک سری از چیزها هم ذاتی است و این مجموعه برای نقش شهاب اتفاق افتاد. سردرگمی شهاب فقط مربوط به سربازی نیست، شهاب در زندگانی هم این مشکل را دارد. سردرگم است، سخت حرفش را می‌زند، زودباور است و خیلی ساده گول می‌خورد. البته از هدایت کارگردان هم بی نصیب نبودم. تماماً این شخصیت در ذهن آقای مقدم دوست بود. ما تنها ۴۰ درصد از آن چیزی که الان روی صفحه تلویزیون می‌بینیم را می‌دانستیم، ۶۰ درصد آن را فقط خود آقای مقدم دوست می‌دانست و این یکی از جذابیت‌های این سریال بود. "

عامل هاشمی در ادامه با بیان که بسیاری از آدم‌ها دچار همین شکل از سرگردانی شهاب هستند، تاکید کرد: "در بازخوردهایی که از مخاطبان گرفتم، فهمیدم بسیاری از آدم‌ها شبیه شهاب هستند و همین مدل سردرگمی و نگرانی را دارند و می‌گویند ما هم دقیقاً این مشکل را داریم. "

یک جاهایی سرباز را خیلی دوست دارم و یک جاهایی از آن بدم می‌آید

وی درباره اینکه آیا از ریتم کند سریال سرباز خبر داشتند یا ناخواسته اتفاق افتاده گفت: "این خواست کارگردان بود، اینکه بخواهیم بگوییم اتفاق افتاده، نه اینطور نیست. آقای مقدم دوست از ابتدا نسبت به این جریان مطلع بود و می‌دانست که ریتم کار به این شکل است. ما هم بعد از گذشت یکی دو ماه از فیلمبرداری، این موضوع را فهمیدیم. من فکر می‌کنم سرباز برای پخش در ماه رمضان مناسب نبود. یک جاهای سریال سرباز را خیلی دوست دارم و آن لحظاتش را دانلود می‌کنم تا چند بار دیگر هم ببینم، یک جاهایی هم خیلی از آن بدم می‌آید و دوست دارم کانال را عوض کنم. با این حال من نمی‌توانم قاضی خوبی باشم، چون با همه این صحنه‌ها خاطره دارم و برایم دوست داشتنی است."

هر آنچه دارم از تئاتر است

عامل هاشمی در پاسخ به این سوال که با توجه به سابقه طولانی خود در تئاتر چقدر از نقش آفرینی در تصویر از داشته‌های تئاتری می‌آید؛ اظهار کرد: " خیلی معتقد به بازی تئاتری نیستم، به نظرم یک بازیگر نسبت به مدیومی که برایش تعریف شده چه در تئاتر و چه تصویربازی خود را تعیین می‌کند. نمی‌توان گفت که یک بازیگر صرفاً بازیگر تئاتر است و یک بازیگر صرفاً بازیگر تصویر است. من هر آنچه دارم از تئاتر است. در ارائه بازی در سریال سرباز، تئاتر تأثیرگذار بود. بیشتر آن تئاتر بود به اضافه حس درونی خودم. "

با سرباز ۲۰ ماه خدمت کردم

این بازیگر در ادامه عنوان کرد: "من سربازی نرفته‌ام اما خاطرات سربازی برادرهایم برایم زنده بود. ما هر آنچه در جلوی دوربین انجام دادیم، چیزی بود که مشاور انتظامی و ارتش از ما می‌خواستند. خیلی‌ها می‌گویند در دوران سربازی این ملاطفت‌ها وجود ندارد اما ما دقیقاً کاری را انجام دادیم که مشاور انتظامی و ارتش می‌گفتند. حالا هم خودشان باید پاسخگو باشند که واقعاً شرایط این گونه است یا نه. مثلاً در سکانسی که شهاب داد و بیداد راه می‌انداخت، قرار بود طبق متن، او را به انفرادی بیندازند اما مشاور انتظامی گفت در چنین شرایطی، ارتش سرباز را نزد مشاور می‌فرستد برای همین هم آن سکانس حذف شد. سربازانی در محل پادگانی لوکیشن سریال خدمت می‌کردند، حالشان بد نبود. سربازی انبوهی از خاطرات خوب دارد که شاید هر کسی دوست نداشته باشد این خاطرات را تکرار کند. من سربازی نرفته‌ام اما با این سریال، ۲۰ ماه خدمت کردم. "

هدایت به شدت بازیگر خوبی است

عامل هاشمی در پاسخ به اینکه آیا شباهت ظاهری و نوع بازی‌اش به برادر بزرگ خود یعنی هدایت، به نفع او بوده یا نه گفت: " من و هدایت هر دو تعلیم دیده تئاتر هستیم. هدایت برادر بزرگ من است و خیلی چیزها از او یاد گرفتم. او به شدت بازیگر خوبی است و جوایز متعددی را در این عرصه دریافت کرده است. هدایت خیلی محبوب است و نقش‌هایی که خلق کرده هم نقش‌های ماندگاری است. ما هر دو از یک خطه و یک خانواده‌ایم، اما من فکر می‌کنم نسبت به هدایت بازیگر بهتری هستم! "

کد خبر 425564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.