۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
قطب شمال و جنوب عوض می شود!

محققان پیش بینی می‌کنند کاهش شدت میدان مغناطیسی زمین منجر به تغییر قطب‌های این سیاره می‌شود و در این فرایند مکان قطب شمال و جنوب زمین عوض می‌شود

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرستادن ۱۱ قفسه مخصوص به ایستگاه فضایی بین المللی توسط ناسا، رونمایی از موبایل ۵G اچ‌تی‌سی، ساخته شدن رگ‌هایی با قطر کم توسط محققان کشور و اختلال در عملکرد ماهواره‌ها به دلیل کاهش شدت میدان مغناطیسی زمین را در بسته خبری تکنولوژی ایمنا بخوانید.

ارسال ۱۱ قفسه مخصوص به ایستگاه فضایی بین المللی

ناسا یک محموله شامل ۱۱ قفسه مخصوص آزمایش‌های علمی را به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاد؛ آخرین باراین سازمان ۱۹ سال قبل، محموله قفسه‌های مخصوص را به این ایستگاه فرستاده بود. این قفسه‌ها برق، فضای ذخیره و قابلیت کنترل آب و هوا را برای ۱۰ محموله کوچک فراهم کرده و وجود آن‌ها برای بسیاری از آزمایشات علمی که در ایستگاه فضایی بین المللی انجام می‌شود، ضروری است؛ قفسه‌های مذکور قابلیت‌های تحقیقاتی این آزمایشگاه فضایی را نیز ارتقا می‌دهد.

این محموله همراه یک کپسول ژاپنی به فضا ارسال شد و تا پاییز ۲۰۲۰ نصب و آماده بهره برداری خواهد بود. هرچند تجهیزات EXPRESS کارآمد خواهد بود، اما نشان دهنده پایان عصر فعالیت‌های ناسا در ایستگاه فضایی بین المللی است. سازمان ناسا قصد دارد با هدف اکتشاف در منظومه شمسی روی پروژه‌های مربوط به آرتمیس( فرود در ماه) کار کند. بنابراین تکمیل این ابزارهای فضایی، نشان دهنده آغاز فاز یک پروژه بلند پروازانه دیگر است.

اچ تی سی از موبایل ۵ G رونمایی می‌کند

طبق یک گزارش جدید به نظر می‌رسد شرکت تایوانی اچ تی سی قصد دارد در ماه ژوئیه امسال، نخستین موبایل 5G خود را رونمایی کند. گزارشی جدید حاکی از آن است که شرکت HTC مشغول ساخت یک موبایل میان رده به نام HTC Desire 20 Pro استY این درحالی است که بخش تولید موبایل شرکت تایوانی با خسارت‌های ناشی از کاهش فروش محصولاتT دست و پنجه نرم می‌کند.

به گفته کارشناسان ممکن است موبایل مذکور یک دستگاه رده بالا و پرچمدار باشد. موبایل‌های HTC Exodus1 و HTC U12+ که در سال ۲۰۱۸ معرفی شدند، آخرین پرچمداران اچ تی سی بودند. یکی از مدیران این شرکت در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود هنگامی که اینترنت 5G در تایوان عرضه شود، اچ تی سی نیز موبایل‌های مجهز به فناوری نسل پنجم را عرضه خواهد کرد.

کارشناسان معتقد هستند این شرکت در ماه ژوئیه نخستین موبایل 5G خود را رونمایی می‌کند، اما هنوز اطلاعاتی درباره نام و مشخصات موبایل 5G اچ تی سی منتشر نشده است. از سوی دیگر اچ تی سی تصمیم دارد در ماه ژوئن یک موبایل 4G را نیز رونمایی کند که نام آن هنوز مشخص نشده است. احتمال داردDesire 20 Pro نام دستگاه 4G باشد. پیش بینی می‌شود این موبایل با تراشه اسنپ دراگون ۶۶۵ و ۶ گیگابایت RAM عرضه شود و پنل پشتی دستگاه نیز مجهز به سه دوربین و اسکنر اثر انگشت باشد.

ساخت رگ‌هایی با قطر کم توسط محققان کشور

محققان دانشگاه صنعتی امیر کبیرموفق شدند با به کار گیری فناوری نانو، زیست فناوری و با استفاده از سلول‌های سازنده رگ انسان، عروقی با قطر کم، در مقیاس آزمایشگاهی تولید کنند. فربد تندنویس، دانش آموخته دکتری رشته مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خصوص پروژه خود تحت عنوان "ساخت و مشخصه یابی داربست نانو ساختار پلی یورتان ژلاتین نانولوله‌های کربنی برای کاربرد در مهندسی بافت عروق" گفت: طی این پروژه توانستیم جایگزین رگ را طراحی کنیم که شبیه ساختار عروق شریانی بدن است.

وی با بیان اینکه برخی از افراد به خاطر مشکلات پلاک‌های چربی یا اشکال در عروق خونرسان نیاز به رگ مصنوعی دارند، اضافه کرد: این رگ باید به آن محل پیوند داده شود که اکنون برای اینکار از رگ‌های مصنوعی استفاده می‌شود. این دکتری مهندسی پزشکی خاطرنشان کرد: ما توانستیم این رگ‌ها را در مقیاس نانو به صورت طبیعی مشابه با رگ طبیعی بدن طراحی کنیم.

وی افزود: فرق این رگ با رگ‌های مصنوعی این است که همبستگی با بافت اطراف را دارد و مانع از لخته شدن خون به سبب داشتن سلول‌های اندوتلیال در بدن افراد می‌شود. تندنویس با بیان اینکه تاکنون رگ‌های مصنوعی توسط محققان داخلی و خارجی ساخته شده است، گفت: رگ‌های مصنوعی شباهتی با بدن نداشته و مشکلاتی را برای افراد به وجود می‌آورد.

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد: ما این رگ‌ها را در مقیاس ازمایشی ساخته و در بدن خرگوش مورد آزمایش قرار داده‌ایم که نتایج خوبی هم داشته است. وی با تاکید بر اینکه در ساخت این رگ از فناوری زیستی و فناوری نانو بهره بردیم، خاطر نشان کرد: هر چه به سمت بیولوژیک بودن رگ پیش برویم بهتر است، زیرا بیشتر شبیه بدن می‌شود.

اختلال در عملکرد ماهواره‌ها به دلیل کاهش شدت میدان مغناطیسی

تحقیقات جدید نشان می‌دهد شدت میدان مغناطیسی زمین بین آفریقا و آمریکای جنوبی در حال کاهش است و این امر در عملکرد ماهواره‌ها اختلال ایجاد می‌کند. به گفته محققان وجود میدان مغناطیسی برای حیات روی کره خاکی لازم است، زیرا این میدان انسان را در برابر اشعه‌های کهکشانی و ذرات باردار خورشید محافظت می‌کند.

به طور متوسط طی دو قرن گذشته ۱۰ درصد قدرت میدان مغناطیسی زمین کاهش یافته است، اما این کاهش در منطقه‌ای بین آفریقا تا آمریکای جنوبی شدت بیشتری دارد که از آن منطقه به عنوان "ناهنجاری جنوب آتلانتیک" یاد می‌شود؛ شدت کاهش میدان مغناطیسی این منطقه طی ۵۰ سال گذشته افزایش یافته و گستره آن نیز از سمت غرب رشد کرده است.

آخرین تحقیقات نشان می‌دهد طی پنج سال گذشته دومین مرکز کاهش شدت میدان مغناطیسی در جنوب غرب آفریقا به وجود آمده و این امر نشان می‌دهد ناهنجاری مذکور به دو بخش جداگانه تقسیم شده است. محققان پیش بینی می‌کنند کاهش شدت میدان مغناطیسی زمین به تغییر قطب‌های سیاره منجر می‌شود و در این فرایند مکان قطب شمال و جنوب زمین عوض می‌شود؛ آخرین بار ۷۸۰ هزار سال قبل، قطب شمال و جنوب زمین عوض شد.

گروهی از محققان سازمان فضایی اروپا با بررسی اطلاعات خوشه ماهواره‌های Swarm به این کشف دست یافتند. این ماهوارها به طور خاص برای شناسایی و اندازه گیری سیگنال‌های مغناطیسی مختلفی ساخته شده‌اند که میدان مغناطیسی زمین را تشکیل می‌دهند.

کد خبر 425552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.