واکسن کرونا در پیشگیری از بیماری موثر است؟

سرعت جهش ویروس کووید -۱۹ بسیار کم است؛ بنابراین پادتن‌ها با شکست چندانی رو به رو نمی‌شوند و استفاده از واکسن موثر برای پیشگیری از شیوع بیماری موثر خواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در دنیای امروزی زندگی بدون فاصله گذاری اجتماعی و ماسک، به ایمنی جمعی گسترده نیاز دارد؛ یکی از راه‌های دستیابی به این نوع ایمنی، کشف و تولید واکسن موثر است. با توجه به اینکه کشف واکسنی موثر برای پایان دادن به بیماری کووید -۱۹ ضروری است، محققان در سراسر دنیا در حال بررسی ویروس جدید کرونا از زوایای مختلف هستند تا در کمترین زمان واکسن مربوط به آن را تولید کنند.

پژوهشگران شرکت‌های مختلف مانند Inovio و Pfizer، تست‌های اولیه کاندیدهای انسانی را برای بررسی ایمنی واکسن آغاز کرده‌اند. محققان دانشگاه آکسفورد انگلستان نیز در حال آزمایش واکسن‌های تولید شده روی نمونه‌های انسانی هستند. به گفته ویروس شناسان تولید واکسن در حالت عادی به سال‌ها و حتی ده‌ها سال زمان نیاز دارد. در واقع تولید واکسنی در طول مدت ۱۲ تا ۱۸ ماه بی‌سابقه است، اما با ترکیب کردن مراحل آزمایش و کاهش زمان فرآیند، می‌توان مدت زمان تولید واکسن را کاهش داد.

ویروس کووید -۱۹ برای ورود به سلول‌های انسانی به "پروتئین اسپایک"نیاز دارد؛ سیستم ایمنی این پروتئین‌ها را تشخیص می‌دهد و ویروس را از بین می‌برد. به نظر می‌رسد سرعت جهش ویروس کووید -۱۹ بسیار کم است، بنابراین پادتن‌ها با شکست چندانی رو به رو نمی‌شوند و استفاده از واکسن موثر واقع می‌شود. البته ممکن است واکسن روی برخی افراد تاثیر مثبت نداشته و عوارض جانبی بیشتری از خود نشان دهد.

زمانی که پروژه تولید واکسن آغاز شد، محققان نگران این موضوع بودند که پادتن‌ها، وضعیت بیماری کووید -۱۹ را وخیم‌تر کند، اما در پژوهش‌های اولیه هیچ نوع خطری پدیدار نشد. البته نتایج به دست آمده به معنای نبود خطر به طور کامل نیست، اما تا کنون شواهدی در این مورد مشاهده نشده است.

به نظر می‌رسد تقریباً همه افراد روی زمین در برابر ویروس کووید -۱۹ آسیب پذیر هستند و هر فردی برای دستیابی به ایمنی محافظتی به دو دوز واکسن نیاز خواهد داشت؛ بنابراین در مجموع ۱۶ میلیارد دوز واکسن نیاز است تا تمام افراد دنیا در برابر این بیماری همه گیر ایمن شوند. حتی در صورت تولید و تایید واکسن، تامین کردن تقاضای کل جهان بسیار دشوار خواهد بود.

کد خبر 425427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عدنان RO ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    4 4
    با گرم شدن هوا ویروس کرونا آز بین می ره.
  • عارف IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    0 0
    انشالا که واکسن ان هم عوارض خطرناکی نداشته باشه و خدا هم هپبه همه رحم کنه