ایران  از نظر تنوع در ماده‌های معدنی در رتبه ۱۰ جهان قرار دارد

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران گفت: ایران با برخورداری از ۶۸ نوع ماده معدنی از نظر تنوع در بین کشورهای در رتبه دهم جهان است. انتظار اهل حرفه در این بخش تکرار نشدن رفتارهای نادرست گذشته برای تحقق اهداف چشم‌انداز و توسعه آن است.

به گزارش ایمنا، حسن حسینقلی اظهار کرد: در دوره جدید فعالیت وزارت صنعت انتظار می‌رود تشکل‌ها بیشتر در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داشته باشند و این مهم ضمانت اجرایی را هم به دنبال دارد. انتظار اهل حرفه در بخش معدن و صنایع معدنی این است که رفتارهای نادرست گذشته، تکرار نشود و همه برای تحقق اهداف چشم‌انداز و توسعه این بخش تلاش کنیم. ایران با برخورداری از ۶۸ نوع ماده معدنی از نظر تنوع در بین کشورهای جهان رتبه دهم را دارد.

وی خاطرنشان کرد: دخالت در قیمت گذاری و مباحث خرد در بخش معدن و صنایع معدنی حوزه عملکردی دولت نیست، زیرا وزارت صنعت به عنوان متولی بخش معادن باید تصدی گری‌ها را رها کند و بُعد نظارتی را تقویت کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران یادآور شد: وزیر خلع شده صنعت، معدن و تجارت قدرت تصمیم گیری نداشت و اقدامات شتابگونه‌اش به زیان بخش خصوصی و تشکل‌ها بود که موضوع وضع عوارض صادراتی برای مواد معدنی که مازاد نیاز داخلی است و یا در واحدهای تولیدی امکان بهره برداری ندارند، نمونه‌ای از اقدامات او محسوب می‌شود. ارزش صادرات بخش معدن و صنایع ایران در سال ۹۷ به بیش از ۹.۲ میلیارد دلار رسید و سهم ۲۱ درصدی از ارزش کل صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص داد، این در حالی است در سال گذشته به کمتر از ۹ میلیارد دلار رسید.

حسینقلی گفت: شرایط تشدید تحریم‌ها، بحران کرونا و رکود اقتصادی عواملی است که اقتضا می‌کند که سیاست‌های حمایتی در دوره جدید فعالیت وزارت صنعت از تولید کنندگان و بهره برداران معدنی به مورد اجرا گذاشته شود و تمرکز بر عوارض و حقوق دولتی مانع از جهش تولید می‌شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 425358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.