کتابخانه‌های شهرداری چه زمان بازگشایی می‌شوند؟

رئیس اداره کتابخانه های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در خصوص اقدامات صورت گرفته در فاز نخست بازگشایی کتابخانه های شهرداری اصفهان و سوالات پیرامون فاز دوم بازگشایی آن ها پاسخ داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چندی پس از شیوع بیماری کرونا در ایران و جدی شدن آن مراکز عمومی از جمله کتابخانه ها و سالن‌های مطالعه به مدت نامعلومی تعطیل شدند. حال پس از سه ماه تعطیلی این مراکز، بر اساس بخشنامه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصمیم گرفته شد تا کتابخانه‌ها با رعایت ضوابط و دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد مبارزه با کرونا از تاریخ ۲۹ اردیبهشت بازگشایی شوند. این مرحله فاز نخست بازگشایی کتابخانه‌ها خوانده شد و بر اساس آن اعضا اجازه ورود به کتابخانه را ندارند، بلکه کادر اداری و کتابداران برای انجام امور اداری کتابخانه‌ها در آنجا حضور خواهد یافت.

طیبه فاطمی، رئیس اداره کتابخانه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان درباره بازگشایی کتابخانه‌ها می‌گوید: پس از دوران قرنطینه و زمانی که کارمندان کتابخانه اجازه حضور در آنجا را یافتند، رف خوانی را شروع کردیم که بر اساس آن موجودی مجموعه بررسی شده و کتاب‌های مفقودی هر سال استخراج می‌شود و در صورتی که کتاب مفقود شده پرمخاطب بوده باشد اقدام به خرید مجدد آن خواهیم کرد.

وی می‌افزاید: سعی کردیم خدمات خود را بیشتر به سوی فضای مجازی سوق دهیم و بر همین اساس بخشی در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان ایجاد شد که در آینده با نام کتابخانه بدون دیوار فعالیت خواهد کرد.

رئیس اداره کتابخانه‌های شهرداری اصفهان در خصوص کتابخانه بدون دیوار، ادامه می‌دهد: بر اساس آن مخاطبینی که کتاب الکترونیک، صوتی یا مقاله لازم داشته باشند، می‌تواند با عضویت در کتابخانه‌های شهرداری اصفهان و از طریق انواع شبکه‌های اطلاع رسانی مانند ایمیل یا واتس‌اپ و غیره اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کند.

فاطمی تصریح می‌کند: از طرفی در این زمان گنجینه مطبوعاتی که از اصفهان خارج شده و پس از مدتی مجدداً بازگشت و از سوی مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان به ما تحویل داده شد را جا نمایی کرده، چیدمان آن را انجام دادیم و در حال حاضر سازمان دهی اطلاعات آن باقی مانده است.

وی با اشاره به تدابیر اتخاذ شده برای جریمه کتاب‌ها می‌گوید: تدابیری اتخاذ می‌کنیم تا از افرادی که پیش از کرونا کتاب امانت گرفته بودند، هیچ جریمه‌ای اخذ نشود اما زمانی که سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری با هماهنگی ارگان‌های بهداشتی مرتبط اعلام کند که افراد اجازه امانت گرفتن کتاب و استفاده از سالن‌ها را دارند، شهروندان محترم باید نسبت به بازگرداندن کتب امانتی خود اقدام کنند.

فاطمی در خصوص آفت زدایی کتاب‌های مرجوعی اظهار می‌کند: کتاب‌هایی که بازگردانده می‌شود، سه روز قرنطینه خواهد شد و تا زمانی که آفت زدایی شوند درون مجموعه کتاب‌ها قرار نمی‌گیرد. به دلیل اینکه برخی از کتاب‌ها نفیس‌اند، نمی‌توانیم از مواد الکلی استفاده کنیم اما کتبی که این امکان برای آنها وجود داشته باشد با رعایت دقت لازم ضد عفونی می‌شود؛ البته در این خصوص نیاز است با متخصصان گفتگو کرده و ببینیم چه پروتکل‌های دیگری می‌توان برای از بین بردن ویروس کتاب‌ها استفاده کرد.

وی در خصوص بازگشایی کتابخانه‌ها در فاز دوم، می‌افزاید: اگر بنا شد کتابخانه‌ها اقدام به فعالیت کنند و مراجعه کنندگان به آنجا وارد شوند، باید ابتدا با متولیان بهداشت تماس گرفته شود تا محیط کتابخانه را از نظر بهداشتی بررسی کنند و پس از آن، بازگشایی این مراکز صورت گیرد.

فاطمی با اشاره به سالن‌های مطالعه تصریح می‌کند: تماس‌های بسیار زیادی خصوصاً از سوی داوطلبان کنکور داریم که خواستار بازگشایی هرچه سریع‌تر سالن‌های مطالعه هستند، در این خصوص منتظر اعلام بازگشایی از سوی مراکز ذی‌ربط هستیم، اما اصول بهداشتی در خصوص این محیط‌ها رعایت شده است و آمادگی بازگشایی داریم. رئیس اداره کتابخانه‌های سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان تاکید می‌کند: شهروندان محترم به محض اینکه علائم اولیه این بیماری را در خود احساس کرده یا فکر می‌کنند در محیطی قرار گرفته‌اند که فردی ناقل در آن حضور داشته است از آمدن به کتابخانه، سالن مطالعه و گرفتن کتاب خودداری کنند تا همه مراجعه کنندگان بتوانند در شرایط کاملاً بهداشتی و بدون استرس از ساعات مطالعه خود در کتابخانه نهایت لذت را تجربه کنند.

کد خبر 425347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • فاطمه IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    26 0
    خواههههشششش میکنم سریعتر سالن های مطالعه روبازکنییین
    • پاسخ IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      19 8
      باز شد
    • بهار IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
      1 0
      واقعا باز شده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • . IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
    31 0
    لطفابازگشایی کنید
  • Mehdi IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
    18 2
    خواهشمندم سالن هاي مطالعه باز بشوند امتحانات ٩٩ همه فرصت خوندنش داره از دستمون ميره
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
    22 0
    تو رو خدا باز کنید
  • ابوالفضل IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    23 2
    اون که تصمیم می گیره تالار را بازکنه چرا کتابخانه رو باز نمی کنه مگه چند نفر میرن گتابخانه
  • فاطمه IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    11 0
    خواهش می کنم از همین فردا یعنی ۱۰ خرداد کتابخونه ها رو باز کنید.این ماه امتحان داریم و فرصتی نمونده
  • زهرا IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    17 1
    لطفا هرچه سریع تر سالن های مطالعه رو باز کنین، خیلی از یچه های کنکوری مکان مناسبی به جز سالن های مطالعه برای درس خوندن ندارن، وفقط با بسته موندن این سالن ها زمانشون و ازدست میدن وضرر میبینن.......
  • شقایق IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    9 0
    خواهش میکنم زودتر سالن های مطالعه رو باز کنید همه جا داره باز میشه غیر از کتابخونه ما چه گناهی کردیم
  • فاطی IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    13 0
    تو بر سر جدتون باز کنییید ...دوازده سال درس خوندنمون ب فنا رفت ک رفت
  • آیسان IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    10 2
    ازتون خواااااهش مییییکنم لطفا سالن های مطالعه رو باز کنین توروخدااا از درس و مشق افتادیم بخدا سه ماهه هیچی نخوندم تو خونه
  • . IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    5 3
    راسته کتابخونه ها بازشد
  • Sahar IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    20 0
    لطفا سالن های مطالعه رو باز کنین واقعا کنکوریا لازم دارن حتی باشگاهام باز شده فقط الان سالن مطالعه باعث انتشار ویروس کرونا میشه؟؟؟!!
  • فاطی IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    10 0
    میشه بفرمایید با باز بودن همه جا و بسته بودن کتابخونه ها میخواید ب چ هدفی برسید ...نمیفهمم؟
  • فاطی IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    14 0
    دیگه دارم به این نتیجه میرسم که نهاد کتابخونه اصلا پیگیر این موضوع نیس و گرنه چطور میشه سالن سینما و خوابگاه و... رو باز کنن ولی کتابخونه های عمومی ن ...یعنی نمیشه سالن کتابخونه هارم مث سینما با 50درصد ظرفیت باز کرد؟
  • محمد IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    3 10
    سالن مطالعه 1 جای عمومی و سربسته هست که اقشار مختلف جامعه از اون استفاده می کنن و برای ساعت های طولانی می خوان اونجا بمونن. معلومه که خیلی خطرنامه
  • کوثر FR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    4 1
    یا آزمون ها و کنکورهارو به تعویق بندازین یا سالن های مطالعه رو باز کنید. ما که قراره سر کنکور تو محیط بسته با اون همه آدم یه جا بشینیم، چه فرقی داره دیگه؟ اگه واقعا هدف حفظ سلامتیه که کنکورها و امتحانات باید کنسل بشن
    • فاطی IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
      4 5
      هدف حفظ سلامتی نیست عزیزم ...هدف اذیت کردن کنکوریاست ...همیشه همین بوده ادم پولدار میشینه تو خونه شبیه ب قصرش میخونه منو تو هم....
  • مهلا IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    8 1
    آقا تالارهای عروسی هم باز شدند فقط کتابخونه ها محل شیوعه..... ما کنکوریا چ گناهی کردیم اخه.....
  • کنکوری RO ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    4 2
    خواهش می کنم کتابخونه ها رو باز کنید.
  • FATEMEH IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    2 0
    لطفا هرچ سریعتر کتابخونه هارو بازکنید
  • راحله IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    0 0
    ببخشید من به کتابخونه شیخ صدوق شهرری زنگ زدم گفتن که هنوز بخش نامه نیومده که ما کتابخونهارو باز کنیم میخواستم بپرسم پس کی بخش نامه میدن؟؟
    • ممد IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      0 1
      بعد کنکور :/
  • محمد IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    1 0
    سلام یه بازه ای (حدودا از یک تیر) مثل اینکه کتابخانه ها باز شدن ولی بعدش دوباره تعطیل شدن. کسی می دونه دوباره از کی باز میشن؟