حجم سرمایه‌گذاری در صنعت برق دو برابر شده است

سخنگوی صنعت برق کشور از دو برابر شدن حجم سرمایه گذاری تجهیزات اصلی صنعت برق در سال جهش تولید، به رغم فشارهای اقتصادی خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از توانیر، مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به تولید ۶۰ درصد برق کشور به وسیله بخش غیر دولتی و خصوصی، پیمانکاران و تأمین کنندگان تجهیزات را بازوان توانای صنعت برق کشور عنوان و بر عزم صنعت برق برای تعامل سازنده و به حداقل رساندن نگرانی‌های این بخش تاکید کرد.

وی افزود: صنعت برق با وجود پیوستن سالانه یک میلیون مشترک جدید و لزوم پاسخگویی به تعهدات خود همچنین لزوم ظرفیت سازی برای توسعه بخش‌های صنعت، کشاورزی و سایر حوزه‌های خدماتی، نمی‌تواند در حوزه سرمایه‌گذاری متوقف بماند و باید متناسب با توسعه بخش‌های تولیدی، ظرفیت‌های لازم را ایجاد کند.

سخنگوی صنعت برق کشور با اشاره به حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری سالانه در شبکه برق، میزان تحقق منابع را سالانه حدود هفت تا هشت هزار میلیارد تومان عنوان کرد که صنعت برق را ناگزیر به اولویت بندی پروژه‌ها ساخته است.

رجبی مشهدی رشد ۳.۹ درصدی مصرف انرژی و ۱.۵ درصدی مصرف پیک از ابتدای امسال را یادآور شد و روند اولویت بندی پروژه‌ها را از مبدا شرکتهای برق منطقه‌ای و توزیع و سپس بررسی اولویت‌ها به لحاظ پایداری شبکه اصلی در شرکت مدیریت شبکه و همچنین اولویت بندی بر اساس حوزه‌های تخصصی شرکت توانیر را بر اساس مطالعات فنی و تخصصی انجام دانست.

وی نظام تعرفه برق را نظامی تکلیفی توصیف کرد که قانون‌گذار مقرر کرده نرخ برق تکلیفی و کمتر از قیمت تمام شده باقی بماند و در عین حال تفاوت نرخ تکلیفی با قیمت تمام شده برق را نیز محاسبه و به عنوان مطالبه صنعت برق از دولت لحاظ نماید که در تبصره پنج قانون بودجه سال ۹۹ نیز وجود دارد و صنعت برق را در پرداخت به موقع مطالبات کمک خواهد کرد.

سخنگوی صنعت برق اذعان کرد: طی دهه اخیر نرخ ارز حدود ۱۲ برابر و قیمت فلزات در کمترین آن یعنی فولاد بیش از شش برابر افزایش یافت و این در حالی است که قیمت برق در این سال‌ها ۱.۷ برابر شد و منجر به افزایش هزینه‌ها در صنعت برق شد.

رجبی مشهدی گفت: تعداد قراردادهای پیمانکاران و تأمین کنندگان تجهیزات که باید با شرکت‌های برق منطقه‌ای تعیین تکلیف شوند را بر اساس اعلام سندیکای صنعت برق ۵۳ مورد اعلام کرد که ۲۴ مورد آن فعال شده و در حال انجام است. همچنین با تمهیدات انجام شده چهار قرار داد خاتمه یافته، چهار قرارداد فسخ شده و ۲۱ قرارداد نیز در حال بررسی و جمع بندی است.

وی افزود: در بخش توزیع نیز از مجموع ۴۰۳ قرارداد مورد اختلاف مربوط به ۳۵ شرکت توزیع، ۱۹۶ قرارداد در دست اجرا قرار گرفت، ۱۲۸ قرارداد به اتمام رسید، خاتمه قراردادها ۷۳ مورد و فقط شش مورد از ۴۰۳ قرارداد فسخ شد که نشان از تعامل خوب صنعت برق با سندیکا دارد.

کد خبر 425236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.