رفراندوم؛ «راه حل نهایی» بحران فلسطین

تنها راه نحات قدس شریف از چنگال رژیم صهیونیستی، تشکر نیکلاس مادورو به فارسی از اعزام نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا و اظهارات مقام معظم رهبری به مناسبت روز قدس از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه سوم خردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آفتاب یزد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تشکر ونزوئلا -قاطعیت ایران» به بررسی تشکر نیکلاس مادورو به فارسی از اعزام نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا پرداخت و نوشت: حرکت نفتکش‌های ایرانی برای انتقال بنزین و فرآورده‌های نفتی به ونزوئلا چند روزی است که در صحنه سیاست بین‌الملل سروصدای زیادی به پا کرده است. تهران و کاراکاس هر دو مورد غضب سیاست‌های تحریمی ایالات متحده قرار گرفته‌اند.

اما حالا می‌خواهند با کمک یکدیگر از این شرایط پیچیده عبور کنند. ونزوئلا در آمریکای لاتین از معدود کشورهای این منطقه است که با آمریکا مشکل دارد و به عبارتی نظم مورد نظر ایالات متحده را نمی‌پذیرد و همین هم موجب شده کاخ سفید به ویژه در دوره ترامپ فشاری مضاعف را بر آنها وارد کند. شرایط سخت در این کشور با افزایش شدید تورم در سال‌های اخیر موجب شده تا ونزوئلا با تنگناهای مختلفی رو به رو شود. از قرار آخرین مورد آن مربوط به کمبود بنزین در این کشور است.

نابودی شبکه پالایشی ونزوئلا با ظرفیت ۱.۳ میلیون بشکه در روز سالهاست باعث کمبود بنزین در این کشور شده است. تحریم‌ها و کمبود سرمایه گذاری و سو مدیریت شرکت نفت دولتی این کشور مقصر این شرایط است. کمبود بنزین توزیع مواد غذایی را متوقف کرده و اجازه نمی‌دهد پزشکان به بیمارستان‌ها برسند. کارمن ریورو، یک اقتصاددان ۳۵ ساله در صف پمپ بنزین در لابادرا می‌گوید: «مهم نیست این بنزین از طرف ایران بیاید. ما فقط بنزین را می‌خواهیم. بدون بنزین توزیع مواد غذایی ممکن نیست و مردم نمی‌توانند کار کنند.» لوزاردوی ۵۰ ساله در یک پمپ بنزین در شرق کاراکاس به خبرنگار رویترز گفت: «مهم نیست این بنزین از کجا می‌آید. بدون بنزین خودروها متوقف می‌شوند و هیچ نانی بر سر سفره‌ها نخواهد بود».

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رفراندوم؛ «راه حل نهایی» بحران فلسطین» به بررسی تنها راه نجات قدس شریف از چنگال اسرائیل پرداخت و نوشت: دولت اسرائیل؛ دولتی که آشکارا قطعنامه‌های سازمان ملل را زیر پا می‌گذارد، به خاک تمامی همسایگان از اردن گرفته تا سوریه و لبنان دست‌اندازی می‌کند و ابایی از قتل‌عام زنان و کودکان ندارد، این روزها با تکیه بر مظلوم‌نمایی تلاش دارد خود را قربانی آنچه «سیاست‌های ضدیهودی ایران» می‌خواند، نشان دهد و به دنیا بگوید ایران به دنبال «راه‌حل نهایی نازی‌ها» و «نابودی تمام یهودیان» است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست موضع رسمی و حقوقی خود را منتشر کرده و تأکید دارد «برگزاری رفراندوم» تنها راه‌حل یکی از بزرگ‌ترین معضلات خاورمیانه و جهان است. در روزهای گذشته وب‌سایت رسمی دفتر مقام معظم رهبری پوستری را منتشر کرده که طی آن از رفراندوم به عنوان «راه‌حل نهایی» مسأله فلسطین نام برده شده بود، اما انتشار این طرح، واکنش‌های متفاوتی را در سطح جهان برانگیخته است.

در اولین واکنش، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل این طرح را یادآور طرح «راه‌حل نهایی نازی‌های آلمان» دانست و مدعی شد هر کشوری که بخواهد «موجودیت اسرائیل» را تهدید کند، با «تهدیدی مشابه» روبه‌رو است. پس از او، مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده نیز در کنفرانسی خبری ادبیات به کار رفته در طرح ایران را «منزجرکننده» دانست و مدعی شد این موضع‌گیری، موضع تمام مردم ایران نیست.

دولت آلمان نیز با صدور بیانیه‌ای اقدام ایران را «قویا» محکوم کرده و نوشته است: «دولت آلمان هر تهدیدی علیه موجودیت اسرائیل را غیرقابل قبول می‌داند و معتقد است هر تلاشی برای نابودی اسرائیل و یهودیان باید متوقف شود». در بیانیه دولت آلمان همچنین تأکید شده که «حق موجودیت اسرائیل غیرقابل مذاکره است و آلمان مواضع خود را به صورت شفاف برای طرف ایرانی بیان می‌کند».

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیروزی بر ویروس صهیونیسم تضمین شده است» به بررسی اظهارات مقام معظم رهبری به مناسبت روز قدس پرداخت و نوشت: هبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنانشان با تبریک پیشاپیش عید سعید فطر به همه مسلمانان جهان، تعیین روز قدس را ابتکار هوشمندانه امام خمینی و حلقه وصل مسلمانان برای هم‌صدایی درباره قدس شریف و فلسطین مظلوم خواندند و با اشاره به استقبال ملت‌ها از روز قدس گفتند: سیاست عمده استکبار و صهیونیسم، کمرنگ کردن مسئله فلسطین در ذهنیت جوامع مسلمان و به سمت فراموشی راندن آن است اما فوری‌ترین وظیفه، مبارزه با این خیانت است و قطعاً غیرت و اعتماد به نفس و هوشمندی روزافزون ملت‌های مسلمان اجازه فراموش شدن آن را نخواهد داد.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای غصب کشور فلسطین و تشکیل غده سرطانی صهیونیستی با فجیع‌ترین انواع قتل و جنایت و تداوم ده‌ها ساله این ستم تاریخی را یک رکورد جدید از سَبعیّت و شیطان‌صفتی بشر، برشمردند و افزودند: عامل و مجرم اصلی این فاجعه، دولت‌های غربی و سیاست‌های شیطانی آنها بود. آن روزی که دولت‌های فاتح جنگ اوّل جهانی، منطقه غرب آسیا، یعنی قلمرو آسیایی حکومت عثمانی را به عنوان مهم‌ترین غنیمت جنگی، میان خود در کنفرانس پاریس تقسیم می‌کردند، نیاز به یک پایگاه امن در قلب این منطقه را برای تضمین سلطه دائمی خود بیش از پیش احساس کردند.

انگلیس از سال‌ها پیش از آن، با طرح بالفور زمینه را آماده کرده و با همفکری زرسالاران یهودی بدعتی به نام صهیونیسم را مهیّای نقش‌آفرینی کرده بود؛ و اکنون زمینه‌های عملی آن فراهم می‌شد. از همان سال‌ها مقدمات را بتدریج در کنار هم چیدند و سرانجام پس از دومین جنگ جهانی با استفاده از غفلت و گرفتاری دولت‌های منطقه، ضربه خود را وارد آوردند و رژیم جعلی و دولتِ بدون ملتِ صهیونیست را اعلام کردند. آماج این ضربه در درجه اول ملت فلسطین و در درجه بعد همه ملت‌های این منطقه بودند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست خود با تیتر «هدف تورمی رونمایی شد» به بررسی قش اول تغییر روند شاخص قیمت‌ها در میانه بهار پرداخت و نوشت: برای اولین بار از زمان تأسیس بانک مرکزی، این نهاد پولی اقدام به اعلام هدف تورمی کرد. عبدالناصر همتی، رئیس‌کل این بانک تورم هدف سیاست‌گذار پولی را ۲۲ درصد اعلام کرد. اما سیاست جدید، نیازمند بسترها و الزاماتی است که می‌توان آنها را در دو بخش درون‌نهاد پولی و خارج‌نهاد پولی دسته‌بندی کرد. الزامات درون‌نهادی به مواردی مانند انتشار منظم اطلاعات تورم و داده‌های پولی و بانکی و شناورسازی نرخ سود سپرده و تسهیلات اشاره دارد. اما الزامات بخش دوم به ستاد اقتصادی دولت و مجموعه نظام تصمیم‌گیری مربوط است.

قاعده‌مندی مالی، حذف سلطه مالی از سیاست‌های پولی و جلوگیری از پولی کردن کسری بودجه تنها زمانی ممکن می‌شود که دیگر اضلاع اقتصادی دولت نیز متعهد به تحقق هدف تورمی شوند. هدف‌گذاری تورمی از این جهت مهم است که می‌تواند به کاهش انتظارات تورمی در اقتصاد ایران کمک کند که ثبات قیمت‌ها بدون تعدیل انتظارات ممکن نمی‌شود. کمااینکه در آخرین آمار اعلامی از سوی مرکز آمار، بار دیگر نرخ تورم نقطه به نقطه در مسیر افزایشی قرار گرفت و نرخ تورم ماهانه نیز با ثبت ۴ افزایش متوالی، به ۵/ ۲ درصد رسید. داده‌ها نشان می‌دهد که نقش اول را در روند تورم میانه بهار، رشد ۶/ ۱۲ درصد شاخص قیمت کالاهای بادوام داشته است.

کد خبر 425199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.