اجرای فصل هفتم قانون اساسی دستاورد دوم خرداد است

عضو شورای شهر تهران در سالگرد هفتمین انتخابات ریاست جمهوری، به برخی از دستاوردهای دوم خرداد و شاخص‌های تکرار نشده آن اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسن رسولی در کانال تلگرام خود نوشت: "دوم و سوم خرداد نقاط عطف مهم سیاسی و نظامی در کشور محسوب می‌شوند.

پیروزی سید محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری در دوم خرداد سال ١٣٧٦ یکی از مهمترین رویدادهای سیاست داخلی ایران به شمار می‌رود. تحت تأثیر این تحول سیاسی اداره قوه مجریه به مدت هشت سال از سوی مردم به فرزند فاضل معنوی حضرت امام (ره) واگذار گردید.

در حالی که شعار راهبردی دوم خردادی‌ها توسعه سیاسی بود، علاوه بر گشودگی فضای سیاسی و تقدس‌زدایی از صاحب منصبان و تاکید بر پاسخگویی مسؤلانه همه منتخبان ملت در عرصه اقتصادی نیز اتفاقات بی‌سابقه ای رقم خورد. اکنون که در سالگرد این مهم قرار داریم به برخی از دستاوردهای حماسه دوم خرداد و شاخص‌های تکرار نشده تاکنون آن اشاره می‌کنم.

١. رکورد بالاترین ضریب مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۷۹.۵ درصد

٢. آغاز فصل شفافیت و پرسشگری و بهار مطبوعات

٣. اجرای فصل هفتم قانون اساسی) شوراهای اسلامی (و دخالت ١٣٥هزار نفر از منتخبان مردم در اداره امور محلی کشور

٤. تحقق ٨.٥درصدی تولید ناخالص داخلی و رشد تولید ناخالص ١٣.٥درصدی در بخش صنعت (سال پایانی دولت)

٥. تصویب طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها در اجلاس عمومی سازمان ملل و نهادینه شدن نقش و جایگاه بین‌المللی رئیس‌جمهور مصلح ایران
و....

هرچند موانع فراروی این جنبش که بعداً به درستی نام اصلاحات به خود گرفت، گسترده بود، ولی رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب با ٦٣درصد محبوبیت دومین سمت بعد از رهبری را به آقای دکتر احمدی نژاد تحویل داد. محبوبیت مرحوم آیت اله هاشمی رفسنجانی رئیس دولت‌های سازندگی ٤٣درصد و دکتر احمدی نژاد ٣٨درصد بود که به کار خود پایان دادند.

سوم خرداد سال ١٣٦١ نیز که سالروز حماسه فتح خرمشهر است، نقطه عطف بی بدیلی در عقب راندن دشمن بعثی و پیروزی دفاع جانانه ملت بزرگ ایران در عرصه دفاعی و نظامی به شمار می‌رود. باز پس‌گیری خونین شهر و احیا خرمشهر توسط رزمندگان، شهدا گرانقدر ثبات و تمامیت اراضی کشور را تضمین کرد.

آرامش و تعالی ایران همچنان نیازمند یادآوری قدرشناسانه این دو مقطع تاریخی همه ایران دوستان است. بر ملت بزرگ ایران این دو حماسه مبارک باد."

کد خبر 425104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.