ضرورت افزایش بهره‌وری در حمل و نقل ریلی کشور

مدیرعامل راه آهن کشور با تاکید بر اینکه امروز بهره‌وری در راه آهن تبدیل به یک فرهنگ عمومی شده است، گفت: امیدوارم روزی در کشور بهره‌وری به گونه‌ای نهادینه شود که همه ناگزیر باشند آن را اجرا کنند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی سعید رسولی با اشاره به گزارش عملکرد استقرار چرخه مدیریت بهره‌وری در راه‌آهن اظهار کرد: ما در راه‌آهن موضوعات متنوعی داریم که از اهمیت بالایی برخوردار است، یکی از آن‌ها ایمنی است که برند راه آهن محسوب می‌شود.

وی افزود: با این وجود اولویت اول ما بهره‌وری است و از سال گذشته اقدام‌هایی را در این خصوص شروع کردیم که امسال نیز ادامه دارد، بهره‌وری یک موضوع همیشگی است که باید همواره سرلوحه کارها قرار گیرد تا بتوانیم با حداکثر ظرفیت و توان خدمات‌رسانی کنیم؛ در نتیجه همه ساز و کارهای اجرایی را در راستای این اولویت قرار داده ایم؛ البته نتیجه بخش بودن این اقدام‌ها بسیار مهم است و سعی داریم اقدام‌های بهره ورانه را یک ارزش جدی بدانیم و تخصیص و توزیع منابع متناسب با خروجی‌های بهره‌ور باشد.

مدیرعامل راه آهن کشور با تاکید بر اینکه امروز بهره‌وری در راه آهن تبدیل به یک فرهنگ عمومی شده است، گفت: امیدوارم روزی در کشور بهره‌وری به گونه‌ای نهادینه شود که همه ناگزیر باشند آن را اجرا کنند.

رسولی با بیان این که در سازمان‌های اداری همواره از کمبود نیرو گلایه دارند، گفت: این در حالی است که یکی از مضرات اصلی، انباشت نیروست که به شکل مناسب توزیع نشده اند؛ امروز مدیران ما در راه‌آهن کار را با نیروی انسانی کمتر و با کیفیت مناسب انجام می‌دهند و این تبدیل به یک ارزش شده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته برخی خطوط با هزینه بسیار بالا، اما بدون مطالعات همه جانبه و بدون توجه به مقوله بهره وری در کشور ساخته شد که امروز شاهد عبور گاه و بیگاه قطارهای مسافری با ضریب اشغال پایین مسافر در آن‌ها هستیم در حالی که اگر بار روی این خطوط جابجا می‌شد و منابع بار کشور از جمله معادن و کارخانجات به این سرچشمه‌ها متصل می‌شد، بهره‌وری در این خطوط افزایش چشمگیری می‌یافت.

مدیرعامل راه آهن، استفاده از قطار در مقایسه با حمل و نقل جاده‌ای را بسیار با صرفه و اقتصادی دانست و تصریح کرد: یک قطار می‌تواند با ۶۰ واگن ۵۵ تنی بار را جابجا کند در حالی که اگر این بار را با کامیون‌های ۲۰ تن جابجا کنیم باید ۱۶۰ کامیون به کار گرفته شود ضمن اینکه مصرف سوخت قطار یک ششم مصرف سوخت کامیون‌ها است.

رسولی گفت: طبق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، در هر نوع سرمایه‌گذاری که منجر به صرفه‌جویی در مصرف سوخت شود یا بهبود شرایط زیست محیطی را در پی داشته باشد، اصل سود باید به سرمایه‌گذار برگردانده شود، چنانچه این قانون اجرایی شود یک سازمانی به بزرگی راه آهن به دنبال انعقاد قراردادی می‌رود تا بتواند برای همیشه مصرف انرژی را کاهش دهد.

وی ادامه داد: از ۱۱ هزار و ۸۰۰ خط ریلی موجود، هر زمان خطی به دلیل مشکلات فنی آسیب ببیند و به خطر بیافتد، در اولین اقدام، دستور تقلیل سرعت داده می‌شود و قطار باید با سرعت کمتری حرکت کند، این تغییر سرعت یکی از موانع اصلی حمل و نقل ریلی باری و نیز کاهش میزان بهره وری محسوب می‌شود. از ۱۱ هزار و ۸۰۰ خط ریلی موجود، حدود ۹ درصد دارای محدوده تقلیل سرعت هستند.

مدیرعامل راه آهن کشور با اشاره به این که امروز با یک گروه سرمایه‌گذار داخلی برای رفع این معضل جلسه داشتیم گفت: هر سال اعتبار بسیار عظیمی از محل بودجه عمومی دولت برای توسعه و نگهداری شبکه ریلی در نظر گرفته می‌شود، اما وقتی نگاه بهره ورانه نباشد، نتیجه مطلوب نخواهد بود.

رسولی ادامه داد: برای احداث یک خط ریلی نیاز است ابتدا مطالعات آن در سازمان برنامه و بودجه به تصویب برسد و بعد که اقتصادی بودن طرح ثابت شد در پیوست شماره یک قانون بودجه گنجانده می‌شود، اما در عمل بعد از اجرا تازه متوجه می‌شویم سال‌ها فقط قطار مسافری با ضریب مسافر کم از این مسیر عبور می‌کند و باری جا به جا نمی‌شود. به جای آن در مسیر جاده‌ای موازی با مسیر ریلی، یک بار ریل پسند جا به جا می‌شود و به همین دلیل سهم حمل و نقل ریلی از بار ۱۰ تا ۱۲ درصد است.

وی با بیان این که یکی از راه‌های پایدار کاهش تلفات حمل و نقل جاده‌ای روی آوردن به حمل و نقل ریلی است، تصریح کرد: علاوه بر این حمل و نقل ریلی یکی از راه‌های کاهش آلاینده‌های زیست محیطی به خصوص در کلانشهرها به شمار می‌رود. در شهر تهران از شرق به غرب و بالعکس شبکه ریلی خوبی وجود دارد و از سوی دیگر امکان ساخت قطار در داخل کشور فراهم است؛ بنابراین اگر بر روی حمل و نقل ریلی سرمایه گذاری شود و آن را به مترو شهری پیوند دهیم قطعاً این امر تأثیر بسیاری در کاهش مصرف سوخت، کاهش تلفات و کاهش آلاینده‌ها خواهد داشت.

مدیرعامل راه آهن با بیان این که تاکنون درباره بهره‌وری بسیار شنیده و گفته ایم، تصریح کرد: تا زمانی که بهره وری تبدیل به فرهنگ و باور عمومی نشود و تا زمانی که قوانین بلا اجرا وجود دارد یا کاستی‌هایی که در اجرای آن‌ها دیده می‌شود تصحیح نشود، نمی‌توان چندان به توسعه این امر امید داشت.

رسولی افزود: اکنون مشکلات موجود در این زمینه را لیست کرده ایم و بنا داریم زمان بندی کارها را بر اساس ساعت روز و هفته تعیین کنیم تا کارها با سرعت بیشتری پیش برود، زیرا یکی از مشکلات اصلی زمان طولانی انجام مطالعات است که باید تا حد امکان کوتاه شود.

کد خبر 425084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.