۵۳ میلیارد بشکه نفت میدان جدید اکتشاف شد/نمی‌گذاریم لبخندی بر روی لب کاخ سفید بنشیند

رئیس جمهور گفت: یکی از افتخارات ما در دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه نفت و گاز است که با آمار و ارقام می‌توانیم از اکتشاف بزرگی اشاره کنیم که انجام گرفت. ۵۳ میلیارد بشکه نفت میدان جدید اکتشاف شد که به مردم در سال گذشته اعلام شد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهور، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در آئین بهره‌برداری از طرح‌های ملی استان سیستان و بلوچستان و آغاز عملیات نصب سکو و توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، اظهار کرد: امروز بسیار خوشحالم که دو اقدام بسیار مهم در دو استان انجام گرفت، استان سیستان و بلوچستان که طرح‌های مهمی وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی داشتند و مردم ما شاهد بودند که آب آشامیدنی در بخش‌های مختلف و همچنین آب مورد نیاز ۴۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی سیستان از طریق آبیاری مدرن تأمین می‌شود و شاهد یک تحول بزرگ خواهیم بود.

وی افزود: تقریباً این اراضی ۹۶۰ هزار نزدیک به یک میلیون تن مواد غذایی را در اختیار مردم ما قرار می‌دهد و موجب یک حرکت و اشتغال خوبی در منطقه سیستان خواهد بود. البته مشابه این طرح‌ها برای منطقه بلوچستان هم هست و استان سیستان و بلوچستان برای ما بسیار مهم است.

رئیس جمهور ادامه داد: دولت یازدهم و دوازدهم طرح‌های بسیار مهمی در سیستان و بلوچستان داشت که یکی از آنها همین طرح ۴۶ هزار هکتاری در منطقه سیستان و زابل هست، یک طرح بسیار مهمی که در سیستان و بلوچستان داشتیم احیا و فعال کردن بندر مهم ما در چابهار بود که مرتب در حال توسعه است و هنوز هم ادامه دارد و برخی از فازهای مهم آن در دولت یازدهم و دوازدهم به بهره‌برداری رسیده، راه آهن چابهار به زاهدان است که طرح بسیار مهم است و گازرسانی در منطقه سیستان و بلوچستان که الحمدالله این گاز به زاهدان رسید در دولت یازدهم و بعد هم به زابل و بقیه شهرها ان‌شاءالله ادامه پیدا می‌کند و بخش معادن، در سیستان و بلوچستان که برای ما مهم بود، چابهار برای ما مهم بود، راه آهن، گاز و همچنین طرح‌های مهم آب و خاک و این ۴۶ هزار هکتار، جز آن طرح‌های بسیار مهم بود.

روحانی گفت: سیستان و بلوچستان یک استان بسیار مهم برای کشور ماست. از لحاظ امنیت ملی یکی از استان‌های بسیار حساس ماست، معروف است که چابهار و استان سیستان و بلوچستان پیشانی امنیت ملی ایران است و این درست و جای خودش حرف کاملاً بجایی است.

وی افزود: سیستان و بلوچستان استانی هست که در واقع با دو همسایه بسیار خوب ما، پاکستان و افغانستان هم مرز هست، سیستان و بلوچستان دارای معادن بسیار ذی‌قیمتی است که باید در زمینه معادن کارِ بزرگی انجام بگیرد و یک بخشی در دولت یازدهم و دوازدهم انجام گرفته، باز هم باید ادامه پیدا کند.

رئیس جمهور ادامه داد: سیستان و بلوچستان همچنین مسیر اصلی اتصال جنوب به شمال است همان کریدور ترانزیتی جنوب به شمال از این چابهار و از سیستان و بلوچستان باید عبور کند و البته الان بخشی از این طرح از هرمزگان و از بندر عباس عبور می‌کند ولی طرح اصلی آن این است. در نهایت در واقع بندر اقیانوسی ما در ایران در چابهار است این تنها بندر اقیانوسی ماست و بسیار اهمیت دارد و از این مسیر می‌توانیم منطقه اقیانوس هند و منطقه آفریقا را به آسیای مرکزی و به منطقه "سی. آی. اس" متصل کنیم. قدم‌های بسیار مهمی برداشته شده و خیلی آرزو دارم که بخش بزرگ راه آهن چابهار به زاهدان لااقل تا ایرانشهر را در این دولت افتتاح کنیم، البته همه تلاش ما این است که این طرح به پیش برود و جز طرح‌هایی است که به طور منظم و مداوم آن را دنبال می‌کنم و از طرح‌های بسیار مهم ماست.

روحانی تصریح کرد: برای مردم سیستان و بلوچستان آرزوی توفیق می‌کنم، برای امنیت سیستان و بلوچستان مردم تلاش بسیار خوبی کردند. ما در این دولت هم دولت یازدهم و هم دولت دوازدهم شاهد یک امنیت مناسب در مرزهای ما در سیستان و بلوچستان بودیم و این امنیت عمدتاً توسط خودِ مردم تأمین و اجرا شد و الان هم تأمین می‌شود، وحدت شیعه و سنی برای ما بسیار مهم است، از همه علمای اهل سنت و شیعه و فرهیختگان و از مقامات استانی تشکر می‌کنم به خاطر وحدت و برادری و اتحادی که در این استان شاهد هستیم.

وی تاکید کرد: اما نکته دوم مربوط به طرحی بود که ما در استان بوشهر در واقع شاهد آن بودیم. اولاً پارس جنوبی برای ما بسیار مهم بود، یک مخزن بسیار عظیم و بزرگی بود که همسایه ما قطر از این مخزن استفاده می‌کرد با اینکه این مخزن مشترک بود از طرف ایران استفاده و بهره‌برداری نمی‌شد، این از دولت آقای خاتمی شروع شد بعد هم در دولت آقای احمدی‌نژاد ادامه پیدا کرد.

رئیس جمهور ادامه داد: ۱۰ فاز در مجموع در این منطقه افتتاح شد یعنی در پارس جنوبی و خیلی خوشحالم که در این دولت یعنی دولت یازدهم و دوازدهم ۱۷ فاز تکمیل شده و به افتتاح رسید. یک فاز در واقع الان برای ما باقی مانده و آن فاز ۱۱ است.

روحانی یادآور شد: تکمیل فاز ۱۱ به دلیل اینکه با حضور شرکت‌های خارجی انجام می‌گرفت که البته دلیل اینکه ما منتظر آنها بودیم و می‌خواستیم با همکاری آنها این کار را انجام دهیم یک هدف مهم داشتیم. البته خودمان برای تکمیل شدن این فاز کار را شروع کردیم چرا که فرانسوی‌ها و چینی‌ها کنار رفتند.

وی اضافه کرد: ما طرح فشار افزایی در چاه‌های پارس جنوبی را داشتیم که اجرای آن با مشارکت شرکت‌های بزرگ فرانسوی و چینی راحت‌تر انجام می‌شد. باید در چاه‌های این منطقه حفظ فشار گاز انجام دهیم چرا که افت فشار افت تولید دارد و مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

رئیس جمهور با تاکید بر این طرح فشار افزایی جز طرح‌های مهمی است که باید دنبال کنیم خطاب به وزیر نفت گفت: به مهندس زنگنه می‌گویم که جز مواردی که تا پایان دولت با همه توان تلاش کنیم این است بتوانیم گام‌های اولیه این طرح را به نتیجه برسانیم.

روحانی افزود: از آغاز دولت در سال ۹۲، پارس جنوبی در کل ۲۸۰ میلیون مترمکعب در روز گاز تحویل می‌داده است و امروز این ۲۸۰ میلیون مترمکعب شده ۷۰۰ میلیون مترمکعب که امیدوارم تا سال آینده ۵۰ میلیون مترمکعب دیگر هم اضافه شود.

وی ادامه داد: ۷۰۰ میلیون مترمکعب در مقایسه با ۲۸۰ میلیون مترمکعب نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۲ برابر همه اقداماتی است که قبلاً انجام گرفته است بنابراین باید اینجا از مهندسان، شرکت‌های دانش‌بنیان، کارگران و مدیریت وزارت نفت تشکر کنیم.

رئیس جمهور گفت: یکی از افتخارات ما در دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه نفت و گاز است که با آمار و ارقام می‌توانیم از اکتشاف بزرگی اشاره کنیم که انجام گرفت. ۵۳ میلیارد بشکه میدان جدید اکتشاف شد که به مردم در سال گذشته اعلام شد.

روحانی افزود: کارهای عظیم نفتی در غرب کارون انجام گرفته و ادامه دارد. یک بندر جدید برای صادرات نفت به در دریای عمان در حال احداث است که در واقع هم خلیج فارس و هم دریای عمان برای صادرات نفت استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: پارس جنوبی از طرح‌های عظیم و بزرگی بوده که انجام گرفته است که در شرف تکمیل و قدم‌های نهایی هستیم که باید این قدم‌ها را برداریم.

کد خبر 424999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.