چه تعداد خانواده اصفهانی اجازه اهدای عضو ندادند؟

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضا پیوند بیمارستان الزهرا (س) اصفهان آخرین وضعیت اهدای عضو در استان اصفهان را تشریح کرد.

مریم خلیفه سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه سالانه تعداد زیادی از شهروندان ایرانی به دلایل مختلف و به ویژه تصادف دچار مرگ مغزی می‌شوند، اظهار کرد: این افراد می‌توانند ناجیان خوبی برای کسانی باشند که به دلیل بیمار بودن عضوی از بدن آنها در بیمارستان بستری هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۴۰ نفر در لیست انتظار پیوند عضو در استان اصفهان هستند، افزود: یک فرد دچار مرگ مغزی می‌تواند جان چند بیمار نیازمند عضو را نجات دهد، گروه‌های پیوند با کسب اطلاعات لازم از بیمارانی که دچار مرگ مغزی شده‌اند در سخت‌ترین شرایط زندگی این افراد و خانواده‌هایشان تلاش می‌کنند تا این امکان را فراهم کنند که اعضای وی اهدا شود.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضا پیوند مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان تصریح کرد: طبق بخشنامه‌ای که از سوی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی به همه بیمارستان‌های خصوص، دولتی و خیریه ابلاغ شده است، همه این مراکز موظف هستند بیمارانی که ضریب هوشی پایین و یا GCS زیر شش دارند را به صورت روزانه به مرکز اعضا پیوند اعلام کنند و با توجه به اهمیت موضوع، هر روز با تمامی بیمارستان‌های استان اصفهان تماس گرفته تا گزارش و اطلاعات از بیمارانی که در سطح هوشیاری پایین هستند را به دست بیاوریم.

وی ادامه داد: اگر در معاینات مشخص شود بیمار دچار مرگ مغزی شده است، در آن زمان با احترام به نظر پزشک معالج چنانچه فرد مناسب اهدا عضو باشد با خانواده فرد مرگ مغزی صحبت‌های لازم می شود.

۹۵ مرگ مغزی امکان اهدای عضو نداشتند

خلیفه سلطانی با بیان اینکه در سال گذشته ۹۵ مورد از افراد مرگ مغزی امکان اهدای عضو نداشتند، اضافه کرد: باید به این نکته توجه داشت که تمامی افرادی که دچار مرگ مغزی می‌شوند مناسب اهدا عضو نیستند بر این اساس قبل از طرح موضوع با خانواده‌های این افراد، وضعیت آنان بررسی می‌شود.

وی اضافه کرد: بر اساس گزارشات ارائه شده، بسیاری از شهروندان استان اصفهان در تصادفات و حادثه ترافیکی دچار مرگ مغزی می‌شوند و برهمین اساس طی سال‌های اخیر بسیار تلاش شده تا با فرهنگسازی بتوانیم رضایت خانواده‌های افراد مرگ مغزی را جلب کنیم تا با اهدای عضو آنان به بیماران نیازمند عضو، زندگی دوباره‌ای اهدا شود و خانواده‌های بسیاری را از درد و رنج نجات یابند.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضا پیوند مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان با بیان اینکه کلیه و کبد بیشترین آمار اهدای عضو استان را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: با توجه به تبلیغات گسترده‌ای که در زمینه اهدای عضو انجام گرفته فرهنگ آن در حال حاضر در استان اصفهان نهادینه شده و در سال گذشته تا نیمه بهمن ماه و قبل از شیوع ویروس کرونا در کشور ۴۲ مورد رضایت خانواده‌های افراد مرگ مغزی را در این استان داشتیم که منجر به اهدای عضو شد.

وی یادآور شد:  علی‌رغم پیگیری‌های شده ۲۴ مورد از افرادی که دچار مرگ مغزی شده بودند نیز به دلیل رضایت نداشتن خانواده‌ها اهدای عضو انجام نگرفت.

بیماران در اولویت دریافت عضو چه کسانی هستند؟

خلیفه سلطانی در پاسخ به این سوال که شرایط لیست پیوند عضو چگونه است و آیا بیماران اورژانسی در زمان پیوند مورد توجه قرار می‌گیرند، گفت: موضوع اورژانس در حوزه پیوند عضو تعریف متفاوتی دارد، به طور مثال برای پیوند کلیه بیماری که عروق آن با مشکل مواجه شده و امکان دیالیز دیگر وجود ندارد، طبیعتاً چنانچه توان دیالیز وجود نداشته باشد فرد به کما خواهد رفت، اگر مورد مرگ مغزی وجود داشته باشد که گروه خونی آن با فرد نیازمند عضو همخوانی داشته باشد پس از انجام آزمایشات تخصصی و مشخص شدن سازگاری بافت، در پیوند نخستین نفری خواهد بود که پس از انجام مراحل قانونی عمل پیوند روی آن انجام خواهد گرفت.

وی متذکر شد: بعد از چنین بیمارانی افراد زیر ۱۸ سال دارای اولویت هستند، چراکه سازگاری بدن این سنین با دیالیز بسیار مشکل است و بر همین اساس در اولویت قرار دارند و بعد از آن طبق لیست و بر اساس زمان ثبت، پیوند صورت می‌گیرد.

مسئول واحد فراهم آوری اعضا پیوند مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان با اشاره به علت انجام عمل پیوند برخی اعضا برداشت شده در بیمارستان‌های اصفهان در شیراز گفت: امروز امکان پیوند کلیه، کبد و قلب در استان فراهم است، اما با توجه به اینکه پیوند کبد سال‌های طولانی است در شیراز انجام می‌گیرد و بر این اساس بیمارستان شیراز نه تنها از نظر تجهیزات کامل است بلکه دارای تیم پزشکی کامل در خصوص عمل و قبل و بعد از پیوند هستند، اما در استان اصفهان تنها یک پزشک داریم و این در حالی که برای عمل پیوند کبد نیازمند دو جراح هستیم از این رو در برخی مواقع و البته به دلایل مختلف عضو برداشت شده به شیراز منتقل شده تا به بیمارانی که از سراسر کشور در لیست قرار دارند پیوند شود.

وی در پاسخ به این سوال که پیوند عضو به اتباع بیگانه در استان اصفهان چگونه انجام می‌گیرد، گفت: براساس قوانین جمهوری اسلامی اهدا عضو تنها با تابعیت یکسان انجام می‌گیرد و پیوند عضو فرد زنده و یا فردی که دچار مرگ مغزی شده است، تنها به بیمار نیازمند عضوی که دارای تابعیت یکسان با این افراد هستند امکان پذیر است.

۲۰ هزار اصفهانی کارت اهدای عضو دارند

خلیفه سلطانی با اشاره به صدور بیش از ۲۰ هزار و ۶۰۰ کارت اهدا عضو در استان اصفهان تاکید کرد: یکی از زیباترین اقداماتی که هر فرد می‌تواند در زمان حیات خود انجام دهد دریافت کارت اهدا عضو است. چنانچه فردی که دارای کارت اهدا عضو است دچار مرگ مغزی شود می‌تواند جان چند بیمار نیازمند را نجات دهد از این‌افراد علاقه‌مند می‌توانند با در دست داشتن کارت ملی به اداره پیوند استان واقع در طبقه اول مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) مراجعه کرده و یا در سایت انجمن اهدا عضو ایرانیان ثبت‌نام کنند.

کد خبر 424849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.