محرم نویدکیا رهبر خوبی بود/ برخی از رفتارهای هواداران باعث دلسردی بازیکن می‌شود

امیر حسین شاهزیدی از سال ۵۱_۵۰ به صورت رسمی وارد تیم بزرگسالان سپاهان شد. او پیشنهاداتی که از جانب دیگر تیم ها داشت نپذیرفت و به بازی خود در سپاهان ادامه داد. وی سال ۷۲ از دنیای فوتبال خداحافظی کرد و در همان سال کمک فیروز کریمی شد و در حال حاضر کمک مربی امیر قلعه نویی در تیم سپاهان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وی فوتبال را از ۱۴ سالگی در آموزشگاه‌ها شروع کرد که سال ۱۳۴۹ از طرف مدیر عامل سپاهان به این تیم دعوت شد. وی از سوی علی پروین برای پیوستن به پرسپولیس پیشنهاد داشت، اما به خاطر عشق و علاقه به سپاهان نپذیرفت، مدیران سپاهان زمانی که فهمیدند این بازیکن از پرسپولیس پیشنهاد داشته او را به تیم بزرگسالان سپاهان آوردند. امیر حسین شاهزیدی در سن ۱۶ سالگی با تیم سپاهان وارد مسابقات جام تخت جمشید شد و پا به دنیای فوتبال حرفه‌ای گذاشت.

این بازیکن با وجود پیشنهادهای خوبی که از جانب تیم‌های پرسپولیس، استقلال و ذوب آهن داشت، در سپاهان ماند تا تعصب و عشق روی این تیم را نشان دهد. وی سال ۷۲ از فوتبال خداحافظی کرد و بعد از همان سال به عنوان کمک فیروز کریمی سرمربی سپاهان در تیم مشغول فعالیت شد.

شاهزیدی در حال حاضر کمک مربی امیر قلعه نویی در تیم فوتبال سپاهان است، خبرنگار ایمنا با این مربی فوتبال گفت و گویی انجام داده که در ادامه می‌خوانیم:

فوتبال را از چه سالی شروع کردید و چه اتفاقی افتاد که وارد این رشته شدید؟

از ۱۴ سالگی در آموزشگاه‌های اصفهان فوتبال بازی می‌کردم، مدیر آن زمان سپاهان، من را به این تیم دعوت کرد. بعد از دو سال فعالیت در سپاهان، علی پروین به اصفهان آمد و پیشنهاد داد که به تهران بروم و گفت که در آنجا همه چیز را برای من مهیا می‌کند تا بازی کنم اما به خاطر عشق و علاقم به سپاهان قبول نکردم. شش ماه بعد زمانی که مسئولان سپاهان متوجه شدند علی پروین به من پیشنهاد داده، به سراغم آمدند و من وارد تیم بزرگسالان سپاهان شدم.

چرا پیشنهاد علی پروین را قبول نکردید؟

به خاطر اینکه سپاهان را خیلی دوست داشتم و می‌خواستم همیشه در این تیم باشم.

از چندسالگی به صورت رسمی بازی کردید؟

از ۱۶ سالگی که می‌شود سال ۵۲_۵۱ در مسابقات جام تخت جمشید برای سپاهان بازی کردم. در حال حاضر ۶۴ سال سن دارم که می‌توانم بگویم ۵۰ سال آن را در سپاهان بودم.

از تیم‌های دیگر پیشنهاد داشتید؟

پیشنهادات خوبی از پرسپولیس، استقلال و ذوب آهن داشتم، اما فقط سپاهان را می‌خواستم.

چه سالی از فوتبال خداحافظی کردید؟

سال ۷۲ از فوتبال خداحافظی کردم که سال بعد آن کمک فیروز کریمی در تیم شدم.

سابقه کار با چه مربیانی را دارید؟

سابقه کار با فیروز کریمی، محمود یاوری، ناصر حجازی، فرهاد کاظمی، حسین چرخابی و امیر قلعه نویی را دارم.

نظر شما راجع به باشگاه سپاهان چیست؟

سپاهان یک تیم ریشه دار و مردمی است. از روزی که بنیان گذاری شده مردم این تیم را حمایت کردند. زمانی که من وارد این باشگاه شدم به خاطر عشق و علاقه‌ای که داشتم برجی ۲۵ ریال پول می‌دادم.

چرا در گذشته تعصب بازیکن روی تیم بیشتر بود؟

در حال حاضر پول برای بازیکن اهمیت دارد، اما درگذشته بازیکن به پیراهن یک تیم عشق و علاقه داشت.

در رابطه با جام تخت جمشید توضیح دهید؟

جام تخت جمشید از سال ۵۱_۵۰ شروع شد که پنج دوره ادامه داشت و دوره آخر آن انقلاب شد. به خاطر جنگ چندسالی فوتبال در ایران نبود تا سال ۶۲_۶۱ که بازی‌های قهرمانی برگزار شد. جام تخت جمشید برنامه ریزی محکمی در همه رده سنی داشت.

چه زمانی به تیم ملی دعوت شدید؟

بازی‌های قهرمان کشوری سال ۶۲_ ۶۱ که در تهران برگزار شد، فینال بین اصفهان و تهران بود که در آن بازی ناصر ابراهیمی سرمربی تیم ملی من را انتخاب کرد.

وضعیت فوتبال اصفهان در سال‌های ۵۱_۵۰ چگونه بود؟

در آن زمان حرف اول را در فوتبال پرسپولیس، استقلال و پاس تهران می‌زدند که سپاهان قدرت زیادی نداشت.

سپاهان در چه سالی اوج گرفت؟

سپاهان در جام تخت جمشید جز بهترین تیم شهرستانی بود، اما در لیگ برتر زمان محرم نویدکیا به اوج شکوفایی رسید.

محرم نویدکیا چطور بازیکنی بود؟

او از شاگردان من و یک بازیکن استثنایی بود. ناراحت هستیم که چرا بازیکن به این بزرگی باید در خانه بنشیند، چرا نباید در صحنه فوتبال باشد. محرم باید اطراف تیم باشد با بازیکنان کار کند، حیف است که از تجربه این بازیکن استفاده نشود. محرم در زمین رهبر خوبی بود، فوتبال را می‌فهمید. پاس‌هایی که می‌داد تیر خلاص برای تیم حریف بود.

چه چیزی مانع می‌شود نویدکیا به سپاهان نیاید؟

ما خودمان هم این موضوع را نمی‌دانیم نویدکیا می‌خواهد در تیم باشد خانه خودش است، باید از باشگاه دلیل عدم حضور او را پرسید.

عشق به یک تیم چگونه به وجود می‌آید؟

زمانی که هفت سال داشتم دست برادرم را می‌گرفتم تا من را به ورزشگاه تختی ببرد بازی سپاهان را تماشا کنم. وقتی روی صندلی ورزشگاه می‌نشستم آرزو می‌کردم در چمن تختی بازی کنم. هیچ زمانی پول برای من مهم نبود و فقط می‌خواستم دل هواداران سپاهان را شاد کنم.

در آینده چه هدفی دارید؟

هدف من این است کاری کنیم سپاهان همیشه مطرح باشد و دل هواداران خود را شاد کند.

آیا تعصب هوادار خوب است؟

تعصب نشانه عشق به تیم است. سپاهان به خاطر اینکه جام‌های زیادی به دست آورده، توقعات هواداران از این تیم بالا رفته است. سپاهان یک تیم عادی نیست باید روی آن سرمایه گذاری شود تا هوادار قانع شوند.

در فوتبال چه شخصی را به عنوان الگو قبول داشتید؟

در ایران علی پروین و در خارج مارادونا را به عنوان الگو قبول داشتم.

رقابت بین پرسپولیس و سپاهان از کجا شروع شد؟

سپاهان و پرسپولیس از خانواده شاهین بودند و همه یک لباس داشتند که به مرور زمان نام آنها تغییر کرد و هواداران دوتیم با بحث و گفت و گو هایی که به وجود آوردند باعث شدند این دوتیم رقیب شوند.

بازی بین کدام تیم‌ها را دوست دارید؟

بازی بین سپاهان و پرسپولیس، سپاهان و استقلال و پرسپولیس و استقلال را دوست دارم.

آیا لیگ برتر فوتبال ایران پیشرفت داشته است؟

زمان جام تخت جمشید، ایران خیلی راحت تر به جام جهانی می‌رفت اما در حال حاضر هم خوب هستیم و موفق شدیم چند دوره در جام جهانی حضور داشته باشیم. در ایران همه نوع استعدادی وجود دارد بلکه باید به آنها سیدگی شود تا خودشان را نشان دهند.

کدام سال سپاهان تیم قدرتمندی بوده است؟

زمانی که محرم بود تیم عملکرد خوبی داشت، اما از وقتی جدا شد ما دیگر نتوانستیم حتی جام بیاوریم.

بهترین پیروزی و بدترین شکستی که در دوران بازی خود داشتید کدام مسابقه بود؟

بهترین پیروزی، بازی بود که سه هیچ از استقلال عقب بودیم اما در نیمه دوم توانستیم بازی را به تساوی بکشانیم و بدتری شکست بازی مقابل خوزستان بود که باختیم و به لیگ دسته یک سقوط کردیم.

چرا بازیکنان بزرگی که از سپاهان مطرح شدند هیچ زمانی نامی از سپاهان نمی‌برند؟

زمانی که این بازیکنان از تیم جدا می‌شوند و همراه تیم دیگری برای رو در رویی با سپاهان به اصفهان می آیند، هوادارن شعارهای بدی می‌دهند که آنها دیگر هیچ نامی از سپاهان نمی‌آورند.

آیا این برخورد هواداران درست است؟

خیر درست نیست، احمدرضا عابدزاده هم از سپاهان بود اما تماشاگران کاری کردند که دیگر نامی از سپاهان نمی‌آورد، این کار رفتار هوادار باعث دل سردیه بازیکن از سپاهان می‌شود. اگر لیدرها بیشتر حواس خود را جمع کنند می‌توانند جلوی اینگونه رفتارها را بگیرند.

امیر قلعه نویی چطور مربی است؟

قلعه نویی مربی باهوشی است که متوجه شده در فوتبال ایران باید چه کاری را انجام داد. این مربی در یارگیری و انتخاب بازیکن خوب عمل می‌کند و همیشه توانسته تیم‌های خوبی ببندد.

گفتو گو از: کیمیا گلپیرا _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 424788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.