کووید ۱۹ مانند ویروس آنفلوآنزا فصلی است؟

اپیدمیولوژیست دانشگاه استونی بروک گفت: ویروس کرونا ممکن است کمی ضعیف‌تر شود، اما اظهار نظر قطعی در مورد پایان شیوع آن دشوار است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پایان همه‌گیری کروناویروس تا حد زیادی به رفتار و نحوه شیوع آن بستگی دارد و دانشمندان همچنان در حال تلاش برای درک این موضوع هستند. به عقیده متخصصان بیماری‌های همه‌گیر، این ویروس که برای اولین بار، کمتر از چهار ماه پیش در شهر ووهان چین پدیدار شد، آنچنان جدید است که هنوز اطلاعات کافی برای خط سیر آن وجود ندارد. یکی از مهم‌ترین مسائل مبهم این است که آیا کووید ۱۹ مانند ویروس آنفلوآنزا فصلی است و با افزایش دما، سرعت انتشار آن کاهش می‌یابد؟

جیمی ملیکر، اپیدمیولوژیست دانشگاه استونی بروک گفت: من زیاد امیدوار نیستم که این ویروس از بین برود تنها ممکن است کمی ضعیف‌تر شود؛ با اینحال قضاوت در مورد آن دشوار است. اگرچه بعضی مطالعات آزمایشگاهی در مورد ویروس کرونا نشان می‎دهد که سرعت شیوع آن ممکن است در دماهای گرم‌تر تا حدی کاهش یابد، اما داده‌ها محدود و غیر قطعی است.

دکتر آدام برمن، معاون درمان مرکز پزشکی لانگ آیلند معتقد است که این ویروس به طور بالقوه برای سال‌ها فعال باقی می‌ماند، اما از آنجا که همه ویروس‌ها مانند ویروس آنفلوآنزا به مرور زمان در حال جهش و تغییر هستند، کروناویروس جهش‌یافته نیز مانند ویروس آنفلوآنزای هر ساله، ممکن است کم‌تر از ویروس فعلی خطرناک و عفونی باشد.

به گفته آدام برمن، این نکته را باید در نظر داشت که کروناویروس جدید متعلق به خانواده‌ای متفاوت از آنفلوانزا است. کروناویروس دیگری به‌نام سارس که در اواخر سال ۲۰۰۲ بروز پیدا کرد تا سال ۲۰۰۴ صدها نفر را از بین برد. میزان سرایت سارس نسبت به کووید ۱۹ کمتر اما مرگبارتر بود و با وجود سرایت کندتر، افراد زیادی را به کام مرگ کشاند.

وی ادامه داد: بر خلاف سارس بسیاری از افراد ناقل بیماری کووید ۱۹ فاقد علامت هستند و بدون اطلاع از اینکه ویروس را به دیگران منتقل می‌کنند در اماکن عمومی تردد دارند؛ هنوز مشخص نیست چرا ویروسی که برای برخی افراد تا این حد کشنده است در برخی دیگر علامتی ایجاد نمی‌کند.

ملیکر گفت: شیوع ویروس در یک کشور و همه‌گیری آن می‌تواند به گسترش این بیماری پایان دهد، زیرا کسانی که زنده می‌مانند به احتمال زیاد در برابر این بیماری مصون می‌شوند، اما اگر این همه‌گیری بسیار سریع در کشور اتفاق بیفتد به دلیل کمبود امکانات پزشکی فاجعه‌آمیزخواهد بود.

کد خبر 424745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.