سیستم آبیاری هوشمند چیست و چه کاربردهایی دارد؟

آگاهی داشتن درباره شیوه آبیاری دقیق در صنعت کشاورزی و روش‌های درست پرورش دام، طیور و شیلات برای افرادی که در ابتدای راه هستند و به تازگی وارد عرصه فعالیت شده‌اند بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک شرکت فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، پکیج هوشمندسازی اقلیم‌های گلخانه و مراکز پرورش دام، طیور و شیلات و همچنین پکیج‌های آبیاری هوشمند را طراحی و تولید کرده است. در خصوص فعالیت‌های این شرکت و کاربردهای تولیدات آن با نیلوفر کریمی، مدیر عامل شرکت دانش بنیان آرکا فنون گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

فعالیت های این شرکت در چه زمینه‌هایی است؟

این شرکت با تمرکز روی اجرای ایده‌های نوآورانه و تکنولوژیکی در حوزه‌های اتوماسیون صنعتی، مانیتورینگ، سیستم‌های هوشمند و نیمه هوشمند موفق شد مجوز استقرار در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان را دریافت کرده و برنامه‌های توسعه محصول خود را در فضای تکنولوژی محور دنبال کند. از فعالیت های شرکت آرکا فنون می‌توان به طراحی و تولید پکیج هوشمندسازی اقلیم‌های گلخانه و مراکز پرورش دام، طیور و شیلات و همچنین پکیج‌های آبیاری هوشمند اشاره کرد.

فعالیت‌های شرکت در دو حوزه خدمات فنی مهندسی و محصولات تولیدی هوشمند تعریف می‌شود که شامل طراحی و اجرای اتوماسیون خطوط تولید (برنامه نویسی انواع PLC و HMI)، مشاوره و اجرا در حوزه بهینه سازی خطوط تولید در صنایع مختلف خدمات فنی مهندسی، طراحی و تولید سیستم‌های هوشمند کنترل اقلیم در حوزه‌های مختلف کشاورزی و طراحی و تولید سیستم‌های هوشمند کنترل آبیاری در حوزه‌های کشاورزی و خانگی است.

محصولات هوشمند این شرکت در چند دسته و در چه زمینه‌هایی تولید شده است؟

سیستم‌های هوشمند توسعه یافته در این شرکت در دو دسته کنترل هوشمند اقلیم و کنترل هوشمند آبیاری تعریف می‌شود. کنترل هوشمند اقلیم شامل کنترل عوامل حیاتی اقلیم از جمله دما، رطوبت و نور در محیط‌های مختلف است که از طریق اپلیکشن فارسی تلفن همراه از هر فاصله مکانی نسبت به محل پروژه (گلخانه‌ها، سالن‌های پرورش قارچ) صورت بگیرد. همینطور کنترل هوشمند آبیاری به کنترل زمان، نوع و روش آبیاری محیط‌های مختلف کشت از طریق اپلیکشن فارسی تلفن همراه از هر فاصله مکانی نسبت به محل کشت (گلخانه‌های کشت خاکی و مجتمع‌های طبقاتی) کمک می‌کند.

سیستم کنترل آبیاری تقویمی ساختمانی چیست؟

سیستم کنترل آبیاری تقویمی ساختمانی، این امکان را برای کاربر به وجود می‌آورد که با هر فاصله مکانی نسبت به محل مورد نظر از طریق اپلیکیشن تلفن همراه هوماک سیستم آبیاری خود را به صورت دلخواه کنترل و یا از طریق بخش تقویمی اپلیکیشن برای آبیاری زمان بندی تعیین کرده و فیدبک سیستم را مشاهده کند. این زمان بندی شامل روز، ساعت شروع و پایان آبیاری و تعداد دفعات تکرار آبیاری می‌شود. سیستم کنترل آبیاری تقویمی ساختمانی برای آبیاری باغچه‌های خانگی و آپارتمانی، روف گاردن‌ها، تراس گاردن‌ها و دیوارهای سبز، کاربرد دارد. این سیستم شامل دو پکیج با عنوان پکیج سطح یک و پکیج سطح دو با قابلیت کنترل دستی و تقویمی و قابلیت استفاده از باتری بک آپ جهت استفاده در مواقع قطع برق است.

سیستم کنترل آبیاری هوشمند ساختمانی برای چه مواردی کاربرد دارد؟

یکی دیگر از سیستم‌های این شرکت کنترل آبیاری هوشمند ساختمانی است و این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند که علاوه بر کنترل دستی سیستم آبیاری از طریق اپلیکیشن، گزینه کنترل هوشمند آبیاری را انتخاب کرده و سیستم از طریق سنسورهای رطوبت سنج نصب شده در بستر کاشت گیاهان، زمان مناسب و میزان مورد نیاز آبیاری را تشخیص داده و به صورت هوشمند به آبیاری می‌پردازد. این سیستم برای آبیاری کاملاً هوشمند باغچه‌های خانگی و آپارتمانی و روف گاردن‌ها کاربرد دارد.

این سیستم دو پکیج سطح یک و سطح دو دارد که امکانات قابل ارائه در این دو پکیج شامل اپلیکیشن تلفن همراه به عنوان ابزار مانیتورینگ و کنترلی سنسور رطوبت سنج بستر متصل به کنترلر از طریق کابل شبکه قابلیت مانیتورینگ، کنترل میزان رطوبت بستر از طریق اپلیکیشن تلفن همراه، قابلیت کنترل دستی و هوشمند آبیاری از طریق کنترلر و سنسور و قابلیت استفاده از باطری بک اپ جهت استفاده در مواقع قطع برق است.

آیا این شرکت سیستمی دارد که برای استفاده در مجتمع‌های مسکونی، تجاری و تفریحی با تعداد بالای مسیر آبیاری طراحی شده باشد؟

سیستم کنترل آبیاری جامع ساختمانی نیز یکی دیگر از سیستم‌های این شرکت است و این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند که به تعداد دلخواه از سنسورهای رطوبت سنج سیستم خود بهره ببرد. از طرفی کاربر می‌تواند به تعداد دلخواه مسیر مجزای آبیاری تعریف کرده و از این طریق سیستم آبیاری خود را به صورت جامع و در سه سطح دلخواه برنامه ریزی شده و هوشمند کنترل کند. این سیستم به طور ویژه برای استفاده در مجتمع‌های مسکونی، تجاری و تفریحی طبقاتی با تعداد بالای مسیر آبیاری و همچنین به منظور کاربرد در گلخانه‌های مدرن با تعداد مسیرهای آبیاری بالا توسعه یافته است.

آیا این شرکت سیستمی برای آبیاری پارک‌ها، فضاهای سبز شهر و اماکن عمومی دارد؟

سیستم کنترل آبیاری تقویمی توسعه یافته شهری است و این امکان را به وجود می‌آورد که کاربر با هر فاصله مکانی نسبت به محل مورد نظر از طریق اپلیکیشن تلفن همراه هوماک، سیستم آبیاری خود را به صورت دلخواه کنترل و یا از طریق بخش تقویمی اپلیکیشن برای آبیاری زمان‌بندی تعیین کرده و فیدبک سیستم را مشاهده کند. این سیستم برای آبیاری پارک‌ها، فضاهای سبزعمومی شهر و فضاهای سبز خارجی اماکن عمومی توسعه یافته است.

پکیج کنترل اقلیم پیشرفته و اقلیم پایه چه کاربردی دارد؟

پکیج کنترل اقلیم پیشرفته برای تنظیم دما، رطوبت، نور محیطی، دی اکسید کربن و مونوکسید کربن هوای محیط کشت به منظور افزایش حداکثری بهره وری در گلخانه‌های کشت خاکی، سالن‌های کشت هیدروپونیک، سالن‌های پرورش قارچ و اتاق‌های کشت علوفه کاربرد دارد. این سیستم پکیج سخت افزاری و نرم افزاری دارد و یکی از امکانات موجود در آن کنترل اتوماتیک عملکردهایی از جمله مه پاش، پمپ دی اکسید کربن و چراغ‌های دریچه‌های سقفی است.

پکیج کنترل اقلیم پایه یکی دیگر از پکیج‌های این شرکت است که در آن تنظیم دما، رطوبت و نور محیط کشت به منظور افزایش حداکثر بهره وری کشت در گلخانه‌های کشت خاکی و سالن‌های کشت هیدروپونیک از طریق دو پکیج سخت افزاری و نرم افزاری صورت می‌گیرد. همچنین پکیج سنجش و پایش اقلیم نیز برای دریافت اطلاعات لحظه‌ای در مورد دما، نور و رطوبت در گلخانه‌ها و سالن‌های کشت است.

کد خبر 424742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    2 0
    چقدر جالب
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    1 0
    اگر واقعا این فناوری تو ایران و تو اصفهان خودمون هست، باید به نخبگان شهرمون افتخار کنیم، همچین ادمهایی باعث افتخار شهرمون هستن