کرونا ویروس از کدام نقاط وارد بدن می‌شود؟

گروهی از محققان با بررسی انواع سلول‌های انسانی، نقاط ورودی ویروس کووید-۱۹ و شروع عفونت را کشف کردند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تا کنون چهار میلیون و ۹۱۳ هزار و ۹۵۰ نفر در سراسر دنیا به بیماری همه گیر کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند و از این تعداد ۳۲۰ هزار و ۵۲۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. پژوهشگران از زمان آغاز شیوع ویروس کووید -۱۹، به دنبال مشخص کردن نحوه شیوع بیماری هستند تا بتوانند مانع انتقال آن به افراد دیگر شوند و از این راه بتوانند دارو و واکسن آن را تولید کنند. کووید -۱۹، شباهت بسیار زیادی به ویروس سارس دارد، اما نقاط ورودی این ویروس هنوز به طور کامل بررسی نشده است.

گروهی از محققان به منظور مشخص کردن نقاط ورودی ویروس کووید -۱۹، داده‌های چندین اطلس سلول انسانی (HCA) را از ۲۰ بافت مختلف افراد سالم، مورد بررسی قرار دادند. سلول‌های تحت ارزیابی در این مطالعه شامل سلول‌های ریه، حفره بینی، چشم، دستگاه گوارش، قلب، کلیه و کبد می‌شود. محققان در این مطالعه به دنبال کشف سلول‌هایی بودند که پروتئین‌های مورد نیاز ویروس جدید کرونا را داشته باشد.

نتایج این مطالعه در مرحله اول نشان داد که پروتئین‌های گیرنده‌ای که باعث فعال شدن ویروس کووید -۱۹ می‌شود در سلول‌های اندام‌های مختلف بدن وجود دارد و در مرحله بعدی مطالعه مشخص شد که سلول‌های تولید کننده مخاط و یکی دیگر از سلول‌های بینی، بیشترین سطح از این نوع پروتئین‌ها را دارند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این سلول‌ها نقاط آغازین شیوع عفونت ویروس کووید -۱۹ هستند. به نظر می‌رسد در دسترس بودن نقاط ورودی ویروس کرونا، دلیل افزایش شیوع این بیماری باشد.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که پروتئین‌های "ACE2" و "TMPRSS2" که گیرنده‌های ویروس کووید -۱۹ هستند، علاوه بر سلول‌های بینی درون سلول‌های چشم و دستگاه گوارش نیز وجود دارد. بنابراین، ویروس جدید کرونا می‌تواند از طریق آب دهان، مدفوع و همچنین چشم و مجاری اشک نیز به افراد سالم منتقل شود و آن‌ها را آلوده کند. نتایج این مطالعه و دیگر پژوهش‌های مشابه به محققان برای تولید دارو و واکسن بیماری کمک بسیاری خواهد کرد.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Medicine منتشر شده است.

کد خبر 424680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.