مهرنشینان دهاقان، بیمناک از سیل

شهروندان شهری می‌خواهند امن و ایمن به همین دلیل فراهم کردن زمینه رعایت اصول و مقررات علمی و اثبات شده‌ که حفظ سلامت و جان و تامین مالی شهروندان را در پی دارد از مهم‌ترین ضرورت‌های عملکردی مدیریت شهری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیل، زلزله، خشکسالی، آتش‌سوزی و رانش زمین از بلایای طبیعی است که همواره در کمین زندگی بشر است. مسئولان و سیاستگذاران وظیفه دارند شرایطی فراهم کنند که آسیب ناشی از این بلایا برای انسان‌ها به حداقل کاهش یابد.

سیلاب سال گذشته در بسیاری از شهرها خساراتی را بر جا گذاشت. شهروندان بسیاری خانه و کاشانه و اعضای خانواده خود را از دست دادند و سوگوار شدند. آنچه گذشت تجربه تلخی بود که ضرورت تدوین اصول مدیریت بحران در مدیریت شهری را بیش از پیش اثبات کرد. در دهاقان خانه‌های گلی یک روستا ویران و بخش‌هایی از شهر دچار آبگرفتگی شد. حالا شهروندانی که آن دوران را پشت سر گذاشته‌اند از مسئولان و مدیران انتظار دارند از تکرار آن پیشگیری کنند.

دلهره‌های سیل‌آسا

مسعود احسانی، شهروند دهاقانی، می‌گوید: در نوروز سال گذشته سیلاب بزرگی در اکثر نقاط ایران جاری شد و پل‌های زیادی را شکست و افرادی را بی‌خانمان کرد، دهاقان نیز از آسیب این بحران در امان نبود؛ ما ساکنان مسکن مهر بیشتر می‌ترسیدیم، زیرا پوشش گیاهی اطراف از بین رفته و کانال خاکی هم که وجود دارد نمی‌تواند مانعی در برابر طغیان سیلاب باشد.

حنیفه میرزایی دیگر شهروند دهاقانی می‌گوید: کانالی که در بلوارهای گلستان و حجاب احداث می‌شود می‌تواند بخش وسیعی از سیلاب شهر را مهار کند، سیلاب نه تنها مسکن مهر نشینان، بلکه بیشتر روستاها و بافت‌های تاریخی فرسوده را تهدید می‌کند و باید برای پیشگیری از وقوع این حوادث اقدامات لازم بشود.

طرحی برای مقابله با سیل

نادر بدریان شهردار دهاقان از اجرای طرح مطالعاتی و احداث سیل بند جنوبی این شهر برای کنترل و مهار سیلاب خبر می دهد و می‌گوید: این طرح به طول دو هزار متر است و تاکنون ۶۰۰ متر آن احداث شده است.

او با اشاره به پیشرفت ۵۰ درصدی عملیات اجرای این طرح، اظهار می‌کند: تاکنون هشت میلیارد ریال برای اجرای این طرح هزینه شده و امیدواریم تا پایان امسال به پایان برسد.

شهردار دهاقان با اشاره به لایروبی بخشی از بستر رودخانه شور، ادامه می‌دهد: این طرح در سال گذشته توسط شهرداری برای مهار سیلاب اجرا شده است.

بدریان خاطرنشان می‌کند: طراحی و تقویت سیل بند جنوبی شهر بر اساس مصوبه ستاد مدیریت بحران شهرستان بوده و در نقشه‌های طرح تفصیلی شهر نیز لحاظ شده است.

او ادامه می‌دهد: سپتیک جمع آوری روان آب‌های محله قلعه نیز احداث شده است.

علاج واقعه قبل از وقوع

عبدالرحیم عناقه، رئیس شورای اسلامی شهر دهاقان نیز با اشاره به نارسایی‌های مهم شهر در مواجهه با بحران سیل و و ضعف زیرساخت‌های پدافند غیرعامل، اظهار می‌کند: نبود رینگ کنار گذر یا کمربند شهری و مشکل در دفع آب‌های سطحی ضلع جنوبی شهر، از نارسایی‌هایی است که اعضای شورای شهر و کارشناسان مدیریت بحران شهرداری دنبال رفع آن‌ها هستند.

او با اشاره به طرح مسئله اجرای پروژه کنارگذر شهری دهاقان در جلسات ستاد مدیریت بحران، پدافند غیرعامل و شورای ترافیک این شهرستان، می‌گوید: باران‌های سیل آسا در سال قبل منجر به آبگرفتگی بلوار اصلی شهر شد و تردد از ضلع غربی به شرق نیز امکانپذیر نبود، به همین دلیل احداث هر چه سریع‌تر کنارگذر و کانال دفع آب‌های سطحی ضروری است و برای همین است که بیشترین میزان فعالیت مدیریت شهری بر اتمام این پروژه متمرکز شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر دهاقان ادامه می‌دهد: احداث کانال دفع آب‌های سطحی از بلوار حجاب آغاز شده و پس از عبور از بلوار کشاورز به رودخانه شور منتهی می‌شود.

عناقه خاطر نشان می‌کند: عملیات احداث کمربندی و کانال حجاب تاکنون پیشرفت زیادی داشته و امیدواریم هرچه زودتر شاهد تکمیل این طرح‌ها باشیم.

تقویت سیل بند گلشن

حسنعلی رضایی، شهردار گلشن نیز با اشاره به جانمایی و احداث سیل بند جنوبی این شهر و تأثیر آن در مهار سیلاب، اظهار می‌کند: این سیل بند در دو سال گذشته احداث شده و سمت‌های شمال، شمال غرب تا جنوب غربی این شهر را پوشش می‌دهد.

او با بیان اینکه برای احداث این طرح از ماشین‌آلات شهرداری استفاده شده است، ادامه می‌دهد: احداث تأسیسات مناسب مانند سیل بند در مدیریت بحران شهری به این جهت اهمیت دارد که شهر را در برابر حوادث طبیعی مانند سیلاب، طوفان و سایر حوادث قهری حفظ می‌کند و میزان خسارات را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

شهردار گلشن خاطرنشان می‌کند: با اینکه بارندگی‌های سال گذشته در بسیاری از مناطق کشور و حتی استان اصفهان منجر به ایراد خسارت شد، اما با احداث بموقع سیل بند خسارتی به شهر گلشن نرسید.

رضایی می‌گوید: این سیل بند محله‌های موسی‌آباد، مهدی‌آباد و دولت‌آباد را در برابر خطرات ناشی از سیل محافظت می‌کند.

کد خبر 424304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
    0 0
    مشکل خیابان ها و کوچه های دهاقان عدم وجود کانال جوی آب می‌باشد هیچ یک از کوچه ها وخیابانهای دهاقان جوی آب برای هدایت آب باران و شستشوی منازل(که از لحاظ بهداشتی باید توجه شود ) وجود ندارد دهاقان شهری بدون کانال جوی آب در کشور است به همین دلیل هنگام بارندگی و شستن حیاط خانه همشهریان میبینیم که کوچه و خیابان کلا آبگیر شده است