افزایش ۳۰ درصدی توزیع تخم کرم ابریشم بین نوغان‌داران

رییس مرکز توسعه نوغان داری نطنز گفت: برای هر جعبه تخم نوغان بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلو گرم برگ توت مصرف می‌شود.

بهرام گلرنگ در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، از افزایش ۳۰ درصدی توزیع تخم کرم ابریشم خبر داد و اظهار کرد: مقدار تخم کرم ابریشم در مقایسه با سال گذشته ۶۰۰ جعبه افزایش یافته است. این جعبه‌ها با قیمت هفت هزار و ۵۰۰ تومان بین نوغان‌داران توزیع می‌شود و هر کیلوگرم پیله کرم ابریشم نیز به نرخ ۷۰۰ هزار ریال از بهره برداران خریداری می‌شود بنابراین سود حاصل از نگهداری هر جعبه تخم نوغان برای بهره برداران بیش از ۲۰ میلیون ریال است.

وی با اشاره به اینکه تولید هر جعبه نوغان کرم ابریشم به ۷۰۰ کیلوگرم برگ توت نیاز دارد، گفت: نوغان داران می‌توانند در فضای حدود ۲۰ متر به صورت طبقاتی تا چهار جعبه کرم ابریشم را پرورش دهند و پیله ابریشم تولید شده را به کارخانه‌های صنعتی ارسال کنند.

رئیس مرکز توسعه نوغان داری شهرستان نطنز تصریح کرد: مرکز نوغان داری این شهرستان تنها شعبه در مرکز و جنوب کشور است که همه ساله، در بهار لارو نوغان را برای تولید و پرورش پیله کرم ابریشم در اختیار پرورش دهندگان کرم ابریشم در نطنز و استان‌های اصفهان، یزد، کرمان، قم، تهران و شیراز قرار می‌دهد.

گلرنگ با اشاره به اینکه دوره تبدیل تخم نوغان به کرم ابریشم و پیله ۴۰ روز است، اضافه کرد: برای هر جعبه تخم نوغان بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلو گرم برگ توت مصرف می‌شود.

توزیع تخم نوغان از ۱۵ فروردین آغاز و تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد

رئیس مرکز توسعه نوغان داری نطنز با اشاره به اینکه این شهرستان به دلیل شرایط اقلیمی مناسب و توتستان‌ها قطب تولید نوغان در اصفهان و ۱۰ استان دیگر کشور است، گفت: هم اکنون در ۱۰۰ کارگاه استان کرم ابریشم و پیله تولید می‌شود.

گلرنگ با بیان اینکه پرورش کرم ابریشم در این شهرستان حدود یک قرن سابقه دارد، خاطرنشان کرد: نوغان داری با کمترین هزینه و تجهیزات در فضاهای کوچک قابل اجرا است و قیمت هر کیلو نخ خام تولید شده از پیله دو میلیون و ۲۰۰ هزار ریال و فرآوری شده آن چهار میلیون ریال است.

کد خبر 424052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.