‌ایجاد جایگاه‌های سوخت LPG توسط دولت، سرمایه‌گذاری پایدار است

یک پژوهشگر بازارهای انرژی گفت: در صورتی که دولت اقدام به ایجاد جایگاه‌های توزیع سوخت LPG در سراسر کشور کند، تنها مصرف این سوخت تقریباً ارزان را مدیریت و بهینه سازی نکرده بلکه با سرمایه‌گذاری پایدار از وقوع حوادث چشمگیر در محله‌های پرتردد شهرهای کشور نیز جلوگیری شده است.

میترا اکبری نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به افزایش مصرف سوخت LPG در کشور در پی افزایش قیمت بنزین، اظهار کرد: آمار غیررسمی از وجود بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودروی LPG سوز در کشور خبر می‌دهد و این در حالی است که وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تاکنون هیچ اقدامی برای ساماندهی استفاده از این سوخت نکرده‌اند و اغلب مصرف‌کنندگان LPG، به صورت غیراستاندارد و تحت شرایط نا ایمن از این سوخت استفاده می‌کنند.

وی افزود: تا زمانی که استفاده از بنزین با این قیمت برای بسیاری از شهروندان صرفه اقتصادی نداشته باشد، استفاده از سوخت LPG کاهش نخواهد یافت و به همین دلیل وزارت نفت باید با ایجاد جایگاه‌های سوخت‌گیری امن و استاندارد برای عرضه این سوخت، استفاده از LPG را برای سوخت‌گیری اتومبیل اقشار ضعیف جامعه، امن و تسهیل کند.

این پژوهشگر بازارهای انرژی تصریح کرد: کشورهای توسعه یافته‌ای همچون کره جنوبی، انگلیس، ایتالیا و آمریکا نیز با ایجاد جایگاه‌های امن و استاندارد برای استفاده از سوخت LPG، مصرف این سوخت در کشورشان را مدیریت و بهینه سازی می‌کنند و از سوی دیگر با در نظر گرفتن سیاست‌های تشویقی برای شهروندان و قوانین صنعتی برای تولیدکنندگان، از توسعه استفاده از اتومبیل‌های مصرف‌کننده این سوخت جلوگیری کرده‌اند.

اکبری نژاد با بیان اینکه محدودیت استفاده از LPG برای اتومبیل‌ها باعث شده برخی رانندگان به صورت غیرمجاز از آن استفاده کنند و بخشی از امنیت اجتماعی در محل‌های سوخت‌گیری به خطر بیفتد، اضافه کرد: اغلب صاحبان خودروهای LPG سوز، کپسول‌های خانگی گاز را برای سوخت‌گیری خریداری کرده و در شرایطی غیرایمن و غیراستاندارد اقدام به سوخت‌گیری می‌کنند و همین موضوع خطر انفجار و وقوع حادثه در برخی از محله‌های پرتردد شهرها را به شدت افزایش داده است.

وی ادامه داد: با توجه به موارد مذکور، در صورتی که دولت اقدام به ایجاد جایگاه‌های توزیع سوخت LPG در سراسر کشور کند، تنها مصرف این سوخت تقریباً ارزان را مدیریت و بهینه سازی نکرده بلکه با سرمایه‌گذاری پایدار از وقوع حوادث چشمگیر در محله‌های پرتردد شهرهای کشور نیز جلوگیری شده است.

این پژوهشگر بازارهای انرژی خاطر نشان کرد: بر اساس اظهارات وزیر نفت بیش از ٥٠٠ هزار تن از دو میلیون تن LPG عرضه شده در کشور در بخش خانگی و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن دیگر در بخش حمل و نقل و سوخت‌گیری اتومبیل‌های LPG سوز مصرف می‌شود و این آمار نشان‌دهنده استقبال عمومی از این سوخت در عین آلایندگی شدید آن برای محیط زیست است.

اکبری نژاد افزود: در حقیقت علت اصلی افزایش میزان استفاده از سوخت آلاینده LPG در کشور، تفاوت قیمت آن با بنزین است و به رغم اینکه بسیاری از کارشناسان افزایش قیمت LPG را برای مدیریت مصرف آن پیشنهاد داده‌اند، این راهکار تا حد زیادی، از نظر اجتماعی و اقتصادی خطرناک است و می‌تواند همچون اعتراضات بنزینی آبان‌ماه، واکنش پیش‌بینی نشده و غیرقابل کنترل مردم را در پی داشته باشد.

کد خبر 423943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 16
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • رضا IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    28 4
    این سوخت آلاینده نیست!!!!!!!!! رو چه حسابی و با چه منبعی LPG را سوختی با آلایندگی شدید گفتید؟ همه حرفاتون درسته ولی آلاینده بودنش کاملا اشتباست.
  • محمد IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    15 3
    واقعا خسته نباشید میگم به شرکت ملی نفت ایران با این سیاست هاشون من سال 95 ماشینم رو ال پی جی کردم همون جاهایی که گاز cng نصب می کردند lpg هم نصب می کنند ماشین من کاربراتوریه طی پرس و جو فهمیدم گاز lpg کمتر اذیتم می کنه بگذریم از وضع خوب اون زمان حالا دارن ماهایی که گاز lpg نصب کردیم رو مجبور می کنن مخزن گازمون رو بندازیم کنار و نهایتا ماشینمون رو cng کنیم ! قیمت نصب cng حدود 2 برابر lpg هست من الان می تونم 5 میلیون بدم واسه نصب lpg ? نه اگه از ابتدا جایگاه های سوخت ایمن و استاندارد درست می کردن حوادثی که به خاطر بی احتیاطی افراد به سرشون اومده ،نمیومد
  • محسن IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    19 1
    سلام. لطفا کارشناسی تر مطلب بزارید گاز سی ان جی در مقایسه با ال پی جی خطرناکتره بدلیل فشار زیاد سی ان جی اونو بمب متحرک می‌نامند چ در سوخت گیری چ در مخزن در حال فشار. در ضمن کشورهای که از گاز برای سوخت اتومبیل استفاده میکنن از گاز ال پی جی بهره میبرن دلیل های زیادی داره از جمله قدرت اکتان بالا، نا آلایندگی، قابل دسترس تر، عدم فرسودگی موتور، وغیره... ولی متاسفانه تو کشور ما به علت های که همه میدونن برعکسه. اگه جایگاه‌های برای این سوخت صورت بگیره اون یذره خطرشم برطرف میشه در مصرف بنزین هم صرفه جوی. با تشکر
  • حسین IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    11 3
    سلام درود به این همه تدبیر و امید دولت از یک ماه پیش که اوضاع گاز مایع بهم ریخته به روستای ما در خراسان جنوبی گاز نیاوردن ،باید بریم به شهر توی صف های شلوغ بایستیم کپسول بگیریم(اونم اگه تموم نشه) هر نفر هم یه کپسول با کد ملی یعنی طرف ده تا رفیق ببره ده تا کپسول رو میگیره اونوقت اون روستایی بیچاره ای که وسیله نداره باید بسوزه و بسازه،
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    4 0
    وزارت نفت به این بزرگی وماشاالله این همه مهندس واینهمه بوجه نمی تونن چندتن گازمایع رومدیرت کنن واقعاً جای تأسف داره
  • سعید IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    7 1
    از دولت تقاضا داریم پمپ های lpg بیشتر از cng باشند