پیشرفت ۶ درصدی عملیات اجرایی شفت ورود دستگاه TBM در فاز دوم مترو اصفهان

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت: عملیات اجرایی شفت ورود دستگاه TBM در فاز دوم خط دو قطار شهری اصفهان حدفاصل میدان امام علی(ع) تا کهندژ پیشرفت شش درصدی دارد که شامل شفت ورودی TBM و شفت لینک خط یک به خط دو در محل تقاطع خیابان‌های طالقانی و طیب است.

محمدرضا بنکدار در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: فاز دوم خط دو قطار شهری اصفهان حدفاصل میدان امام علی (ع) تا کهندژ شامل هشت ایستگاه است.

وی افزود: آغاز حفاری مکانیزه تونل خط دو مترو، عملیات اجرایی پروژه احداث تونل و سازه‌های جنبی آن حدفاصل ایستگاه کهندژ تا میدان امام علی (ع) توسط پیمانکار از روز چهاردهم مهرماه ۹۸ با مبلغ پیمان ۴۰۰ میلیارد تومان و تعیین مدت ۴۰ ماه آغاز شد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان ادامه داد: فاز دوم خط دو قطار شهری حدفاصل میدان امام علی (ع) تا کهندژ پروژه سنگینی است که عملیات اجرایی آن به چند زیرمجموعه تقسیم می‌شود و مهم‌ترین آن شفت ورود دستگاه TBM است که با استقرار دو دستگاه حفار شمع از زمان ابلاغ قرارداد آغاز شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پیشرفت در این بخش شامل اجرای ۲۰۰ شمع از ۳۳۰ شمع است، گفت: در این پروژه پیشرفت شش درصدی را شاهد هستیم که شامل شفت ورودی TBM و شفت لینک خط یک به خط دو در محل تقاطع خیابان‌های طالقانی و طیب است.

بنکدار از تجدید کارگاه کارخانه تولید سگمنت خبر داد و تصریح کرد: عملیات اجرایی لینک خط یک به دو آغاز شده و حفاری شمع همچنین اورهال کردن دستگاه TBM در حال انجام است، البته بر اساس برنامه باید ۱۴ مهرماه ۹۸ عملیات حفاری آغاز می‌شد که به دلیل شیوع کرونا با تأخیر رو به رو شد.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی شفت TBM ایستگاه خرازی در حال انجام است، افزود: مبلغ پیمان ایستگاه خرازی که از ۱۸ آبان ماه سال گذشته با روش اجرایی سیستم بالا به پایین آغاز شده، ۵۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است و تاکنون ۹ درصد پیشرفت داشته است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان خاطرنشان کرد: در ایستگاه خرازی جابجایی تأسیسات و آزادسازی املاک در مسیر طرح انجام شده و سه دستگاه حفار شمع مستقر و از تعداد ۴۴۴ شمع ۱۰۶ شمع حفاری شده و عملیات اجرایی آن در حال حاضر با سرعت خوبی در حال انجام است.

وی از پیشرفت هشت درصدی احداث ایستگاه کاشانی (چهارسوق) خبر داد و تصریح کرد: ایستگاه کاشانی یا ایستگاه چهارسوق به مبلغ پیمان ۵۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و مدت پیمان ۲۴ ماه است که عملیات اجرایی آن از ۲۵ آذر ۹۸ آغاز شده و در مرحله جابجایی تأسیسات آن هستیم.

بنکدار ادامه داد: آزادسازی تمام عرصه پروژه به صورت کامل انجام نشده از این رو با بیمارستان کاشانی در حال هماهنگی هستیم تا بتوانیم بخشی از زمین پروژه که در اختیار اورژانس بیمارستان است را آزادسازی کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دو دستگاه حفار شمع در کارگاه ایستگاه کاشانی مستقر شده و از ۵۳۷ شمع ۱۱۸ شمع اجرا شده که امیدواریم عملیات اجرایی دال اول به زودی آغاز شود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با اشاره به ایستگاه خلجا، گفت: ایستگاه خلجا به مبلغ پیمان ۵۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و مدت پیمان ۳۰ ماه است که قرارداد آن در روز ۳۰ بهمن ۹۸ ابلاغ شد و متأسفانه زمان ابلاغ با توجه به شیوع ویروس کرونا مناسب نبود چرا که آغاز فعالیت اجرای پروژه را با مشکل روبرو کرد.

وی با بیان اینکه روش اجرای ایستگاه خلجا به صورت شمع و ریب و کاملاً زیر زمینی است و فقط یک رمپ ورودی از سطح خیابان خواهد داشت، افزود: از مشخصات بارز و وجه تمایز ایستگاه خلجا نسبت به سایر ایستگاه‌های خط دو موضوع تراز آب زیرزمینی است که این تراز بالا بوده و البته با توجه به روش‌های اجرایی شمع و ریب تعداد بیشتری نیروی انسانی برای اجرای آن درگیر هستند و انجام کار بسیار مشکل است؛ البته پمپاژ آب و استفاده از سیستم‌های جدید آب بندی انجام می‌شود.

بنکدار ادامه داد: ایستگاه‌های بعدی خط دو از جمله امام حسین (ع)، فلسطین و حافظ که در آینده عملیات اجرایی آن به مناقصه گذاشته می‌شود، با این شرایط دشوار روبرو خواهند بود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت: در حال حاضر عملیات اجرایی شمع‌های رمپ ایستگاه خلجا که خیابان زاهد را نیز تحت تأثیر قرار داده، در حال انجام است تا بتوانیم عملیات اصلی احداث ایستگاه را آغاز کنیم.

کد خبر 423881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.