شرایط دریافت وام کرونایی از سامانه کارا

ثبات بیت کوین پس از ۴ روز افت قیمت، موافقت گمرک ارمنستان با پیشنهادهای ایران، اجرای ۶۳ پروژه اولویت دار برای تحول در اقتصاد استان تهران، صادرات کیت‌های تشخیص کووید ۱۹ به آلمان و بهره‌برداری از دومین تصفیه‌خانه اضطراری شهر پردیس در خردادماه، عناوین مهم‌ترین اخبار اقتصادی هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از روز سه شنبه، ۲۳ اردیبهشت‌ماه سامانه کارا به منظور ثبت‌نام برای دریافت وام حمایتی کارفرمایان آغاز به کار کرده و ثبت‌نام متقاضیان همچنان ادامه دارد.

به منظور جبران خسارت ناشی از شیوع کرونا، وام‌های حمایتی برای ۱۳ رسته شغلی در نظر گرفته شده و کارفرمایانی که دارای فهرست بیمه در قالب کارفرمایی یا خویش‌فرمایی هستند، به شر حفظ نیروی کار می‌توانند از تسهیلات مذکور بهره‌مند شوند.

برای دریافت تسهیلات تا ۱۲ میلیون تومان ارائه سفته توسط متقاضی، برای تسهیلات ۱۲ تا ۴۸ میلیون تومانی سفته متقاضی به همراه یک ضامن، برای تسهیلات ۴۸ تا ۱۲۰ میلیون تومانی سفته فرد متقاضی به علاوه دو ضامن، تسهیلات ۱۲۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی سفته به همراه سه ضامن و برای دریافت تسهیلات بیش از ۲۰۰ میلیون تومان، ارائه تضمین از سوی صندوق ضمانت یا به تشخیص بانک ارائه وثایق متعارف الزامی است.

پس از ارسال پیامک وزارت کار به افراد و بنگاه‌های مشمول، کارفرمایان و متقاضیان امکان ثبت‌نام در سامانه کارا را به دست آورده و در مرحله آخر، اطلاعات ثبت شده برای پرداخت تسهیلات حمایتی به بانک عامل ارسال می‌شود.

برای بنگاه‌های با نیروی شاغل کمتر از ۵۰ نفر، ۷۰ درصد حمایت در قالب پرداخت دستمزد کارکنان خواهد بود و ۳۰ درصد به عنوان سرمایه در گردش در نظر گرفته شده است. برای بنگاه‌های بزرگ‌تر نیز ۵۰ درصد به عنوان دستمزد کارکنان و ۵۰ درصد به عنوان سرمایه در گردش منظور شده است.

دیگر اخبار مهم اقتصادی هفته گذشته را در ادامه می‌خوانید:

** عرضه شرکت‌های دولتی از طریق صندوق واسطه‌گری مالی یکم (ETF)، نوعی عمومی‌سازی مالکیت شرکت‌هاست و سرمایه‌ها به عامه مردم تعلق می‌گیرد.

** مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: در یکی دو ماه آینده با اندکی واردات، افزایش قیمت کنسرو ماهی را با حمایت از تولید کنندگان کنترل کنیم تا با شروع فصل صید، مجدداً قیمت‌ها متعادل شود.

** سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از هدف گذاری استحصال و تولید یک میلیون مترمکعب چوب در سال جهش تولید از محل طرح ملی توسعه زراعت چوب خبر داد.

**کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) با اشاره به این که برآوردها در چند هفته گذشته تیره‌تر شده است، پیش بینی کرد تجارت جهانی با روندی که از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۹ به این طرف کم سابقه بوده، افت خواهد کرد.

** یک کارشناس اقتصادی گفت: رشد نقدینگی حاصل از ناترازی های مالی اقتصاد، انحصار در تولید و واردات، ناکارایی ناشی از بنگاه داری دولتی، حمایت‌های تعرفه‌ای، بی توجهی به مزیت‌های اقتصاد، نا اطمینانی و شکل گیری انتظارات و محدودیت‌های ناشی از تحریم است.

** رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان با اشاره به نوسانات اخیر بازار خودرو گفت: مصوبه شورای رقابت تنها باعث شد قیمت ۸۰ میلیون تومانی پراید به ۷۰ میلیون تومان کاهش پیدا کند بنابراین این مصوبه عملاً کاربردی نداشته است.

حمیدرضا قندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره تأثیر مصوبه شورای رقابت بر بازار خودرو اظهار کرد: اعلام قیمت توسط این شورای به هیچ عنوان در شرایط کنونی کارایی ندارد. به طور مثال افزایش قیمت کارخانه پراید از ۴۰ میلیون به ۴۴ میلیون باعث نمی‌شود که دارنده این خودرو، آن را به قیمتی مثلاً برابر با ۴۵ میلیون تومان بفروشد. مصرف کننده زمانی که خودرو خود را خریداری کرده و تحویل می‌گیرد، با آگاهی از قیمت‌های بازار آن را به قیمت‌های پایین‌تر نمی‌فروشد.

وی با اشاره به مصوبه شورای رقابت گفت: تعیین قیمت ۴۴ میلیون تومانی برای خودرو پراید معتبر نیست. در شرایطی فعلی قیمت قطعات و لوازمات این خودرو به تنهایی بیش از ۵۰ میلیون تومان ارزش دارد، سوال اینجاست قیمت شورای رقابت بر چه اساسی تعیین شده است؟

** معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: خوشبختانه با رویکرد جامعه نگر نظام و دولت تدبیر و امید، بازگشایی مشاغل اقتصادی و کسب و کارها با روند تدریجی خوبی پیش رفت.

**سخنگوی ستاد تسهیلات حمایتی کرونا گفت: به سه گروه کارگران ساختمانی، رانندگان و دست فروشان و کارگرانی که اصناف آن‌ها به خاطر کرونا تعطیل شده یا آسیب دیده‌اند وام حمایتی داده می‌شود.

** رئیس هیأت عامل ایمیدرو در نشستی با وزیر معادن و زمین شناسی گینه کوناکری گفت: ایمیدرو آماده پیشبرد معدن استراتژیک بوکسیت گینه است اما با وجود تحریم‌های وضع شده علیه ایران، کسب نتیجه در مناقصات را با مشکل مواجه کرده است.

** بیت کوین پس از چهار روز افت قیمت، از روند نزولی خود خارج شد و حوالی ۹ هزار دلار ثابت ماند.

** معاون امور صنایع وزارت صمت درباره برنامه‌های وزارت صمت برای کنترل بازار خودرو گفت: حبابی که طی دو هفته اخیر ایجاد شد، رو به کاهش است. سه روش فروش فوق العاده، پیش فروش و مشارکت در تولید از جمله اقدامات وزارت صمت برای کنترل بازار خودرو است.

** با پیشنهاد اتاق تجارت و صنعت دبی، قبض آب و برق بیش از ۵۰ درصد و مالیات نیز به دو درصد کاهش یافت.

** رؤسای کل گمرکات ایران و ارمنستان در خصوص تسهیل مبادلات تجاری و تردد محموله‌های ترانزیتی بین دو کشور اعلام آمادگی کردند.

** رئیس کل بانک مرکزی گفت:در حال حاضر بانک مرکزی بر امر تولید تمرکز جدی دارد و از روش‌های مختلف در تلاش است تا به شرکت‌های مختلف اعم از شرکت‌های پیشران، SMEها، شرکت‌های دانش بنیان، کشاورزی و زنجیره تولید کمک کند به همین منظور برنامه ریزی‌های لازم انجام شده است که در سال جاری اجرا خواهد شد.

**رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران از اجرای ۶۳ پروژه اولویت دار در تهران خبر داد و گفت: مجموع سرمایه گذاری‌های پیش بینی شده در این پروژه‌ها ۵۷ هزار میلیارد ریال و تعداد ۲۲ هزار و ۳۳۲ اشتغال مستقیم از این پروژه‌ها ایجاد خواهد شد.

** سخنگوی گمرک ایران از صادرات کیت‌های تشخیص بیماری کووید ۱۹ ایرانی به آلمان خبر داد.

** بر اساس داده‌های مرکز آمار ترکیه، در سه ماه نخست امسال (ژانویه-فوریه-مارس) ۵۴۸ هزار و ۱۶۵ تن گوشت مرغ و ۵ میلیارد و ۱۰۳ میلیون و ۴۲۵ هزار عدد تخم مرغ در سراسر کشور ترکیه تولید شده بیشترین مقدار در ۱۰ سال اخیر به شمار می‌رود.

** وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با موافقت و دستور رئیس جمهور و مساعدت جناب آقای دکتر نوبخت، استفاده دانش آموزان و معلمان کشور از شبکه شاد از فردا تا پایان خردادماه، رایگان خواهد بود.

** رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، کشاورزی ایران گفت: اگر بانک مرکزی قادر است ارز صادرات را به کشور برگرداند پیشنهاد می‌کنیم که صادرکنندگان ارز را خارج از کشور به بانک مرکزی تحویل دهند و خود آنها برای بازگشت ارز اقدام کنند.

** رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: دلیل اصلی رشد شاخص بورس وجود نقدینگی بالا و انتظارات تورمی برای سال ۹۹ است.

** دومین تصفیه‌خانه اضطراری آب شرب پردیس با ظرفیت ۱۵۰ لیتر در ثانیه برای تأمین بخشی از آب شرب شهر پردیس در خردادماه سال جاری بهره‌برداری می‌شود.

**نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اگر نگران "تضعیف" بازار بورس هستید، بدانید هیچ چیز به اندازه مسدود کردن مسیر گفتگو و تبادل نظر آزاد، در مورد آینده این بازار و آینده اقتصاد کشور به طور کلی، برای رشد پایدار بازار سرمایه زیان و خطر ندارد.

** رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان بحران نیروی انسانی، فروش و بازاریابی، زنجیره تأمین و بحران مالی را از جمله مشکلات بحران اقتصادی کرونا دانست و گفت: در این دوران تغییر فرهنگ کار، التهاباتی برای کارفرمایان ایجاد کرده است.

** رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور طی بخشنامه‌ای دستگاه‌های اجرایی را مکلف کرد، اعتبار مورد نیاز ماهانه افزایش ۵۰ درصد امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری و منابع تأمین اعتبار را به فوریت اعلام کنند.

** معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی درباره احتمال تمدید (ETF) گفت: هرچند هنوز این نداریم اما ممکن است این زمان قابل تمدید باشد.

** رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان از اجرای ۱۳۰۰ هکتار سیستم‌های نوین آبیاری در قالب ۳۰ پروژه اجرا و با بیش از ۱۴۲ میلیارد ریال اعتبار خبر داد.

** مدیر خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال از آمادگی برای ذخیره‌سازی ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین مازاد بر مصرف در مخازن این منطقه و هماهنگی لازم برای ذخیره‌سازی ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در مخازن شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ساری خبر داد.

** رئیس قطب اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان گفت: تورم در اقتصاد ایران ریشه پولی دارد به همین دلیل با اجرای این سیاست و تبدیل هزار تومان به یک تومان، ایجاد شوک در تقاضا اما در کوتاه مدت محتمل است. از طرفی با حذف صفر به لحاظ تورمی ظرفیت تبدیل شدن یک تومان جدید به دو تومان وجود خواهد داشت.

سید کمیل طیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره حذف چهار صفر از پول ملی، اظهار کرد: حذف صفر از ارزش پول، ابزاری است برای کنترل نقدینگی که با هدف کنترل تورم استفاده می‌شود. در مواقعی که بهای کالا و خدمات به صورت حبابی افزایش پیدا کرده باشند می‌توان از این شیوه بهره برد.

وی با تأیید نظر کارشناسان اقتصادی مبنی بر الزام وجود ساختار اقتصادی قوی به منظور اجرای صحیح سیاست حذف صفر از واحد پول ملی گفت: تورم در اقتصاد ایران ریشه پولی دارد به همین دلیل با اجرای این سیاست و تبدیل هزار تومان به یک تومان، ایجاد شوک در تقاضا در کوتاه مدت محتمل است.

** بانک مرکزی طی اعلامیه‌ای اعلام کرد: کارگزاری بانک مرکزی در راستای کاهش هزینه‌های معاملاتی، تسهیل دسترسی بانک‌ها و مؤسسات مالی غیربانکی به اوراق بدهی دولتی و نیز اتکای تأمین مالی دولت از محل فروش اوراق بهادار، در نظر دارد بازار اولیه فروش این اوراق را در بازار بین‌بانکی ایجاد کند.

** رئیس اتاق بازرگانی ایران از فاصله طولانی بین ابلاغ تا اجرای تصمیمات در کشور آن هم در شرایط بحران ‎کرونا انتقاد کرد.

** سخنگوی طرح آزادسازی سهام عدالت با بیان اینکه با ابلاغ رهبر معظم انقلاب ۴۹ میلیون نفر وارد بازار سرمایه خواهند شد گفت: از این تعداد ۳۶ میلیون نفر کد بورسی را دریافت کرده‌اند و یک و نیم میلیون نفر احراز هویت شده اند.

**معاون بانک مرکزی سوئد روز دوشنبه در باره احتمال اوج‌گیری قابل توجه تورم در این کشور اروپایی، در پی آغاز دوره بهبود اقتصادی، رهایی از تأثیرات منفی ویروس کرونا و پایان اقدامات برای مهار گسترش آن هشدار داد.

** بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ از ۲۸ تا ۳۱ شهریورماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

** رئیس اتاق اصناف ایران گفت: بسیاری از مشاغل پر خطر مانند پاساژها، مراکز تجاری و آرایشگاه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. اما تالارهای عروسی هنوز مجاز نیستند.

** رئیس انجمن صنفی جایگاه داران استان اصفهان گفت: دولت تاکنون هیچ اقدامی برای جبران خسارت جایگاه‌های سوخت آسیب دیده در اعتراضات آبان ماه که در پی افزایش نرخ بنزین صورت گرفت، نکرده است.

پیمان کامران در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به وعده‌های دولت برای پرداخت خسارت اعتراضات بنزینی آبان‌ماه به جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور، اظهار کرد: دولت تاکنون هیچ اقدامی برای جبران خسارت جایگاه‌های سوخت آسیب دیده در اعتراضات آبان ماه که در پی افزایش نرخ بنزین صورت گرفت، نکرده است.

وی افزود: بیمه‌ها به جایگاه‌داران اعلام کردند که با توجه به ابلاغیه‌ها، وظیفه تأمین امنیت جایگاه‌های سوخت در زمان اعتراضات با دولت بوده و قادر به پرداخت حداکثر ۱۵ درصد از خسارت‌های وارد شده به جایگاه‌های سوخت بیمه شده هستند.

**یک کارشناس اقتصادی گفت: حاکمیت، باید از این فرصت به بهترین نحو استفاده کرده و منابع مالی جذب شده را به سمت ‎تولید و خروج بنگاه‌ها از رکود، هدایت کند.

** یک کارشناس اقتصادی گفت: دولت به جای آماده سازی خود برای تعامل با مجلس جدید به دنبال طرح شکست خورده و تکراری وزارت بازرگانی است.

**معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از نهایی شدن تدوین پیش نویس بسته حمایت از صادرات غیر نفتی سال ۱۳۹۹ در کارگروه منتخب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خبر داد.

کد خبر 423858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.