کاربرد ماهواره‌ها در شهرهای امروزی

یک پژوهشگر حوزه کاربردهای ماهواره‌ای گفت: نقشه‌های ماهواره‌ای، مسیریابی و کاربرد آن در نقشه‌ تاکسی‌های اینترنتی، جی پی اس و انجام ارتباطات عادی و روزمره‌ مخابرات ماهواره‎ای، از عمومی‌ترین کاربردهای ماهواره‌ها در شهر است.

مرتضی بارونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا به کاربرد ماهواره‌ها در زندگی شهری اشاره کرد و گفت: از عمومی‌تر ین کاربردهایی که به وسیله‌ارتباطات ماهواره‌ای، نقشه‌ها و اطلاعات جغرافیایی و مکانی ماهواره‌ها در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد و می‌تواند بسیار پرکاربرد باشد، نقشه‌های ماهواره‌ای، مسیریابی و کاربرد آن در نقشه تاکسی‌های اینترنتی، جی پی اس و انجام ارتباطات عادی و روزمره مخابرات ماهواره‌ای است.

این پژوهشگر حوزه کاربردهای ماهواره‌ای عنوان کرد: به طور کلی کاربردهای مهمی از این امور به حوزه‌های مطالعاتی مخابرات ماهواره‌ای، سنجش از دور (RS ) و حوزه سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) مربوط می‌شود.

بارونی عنوان کرد: تمامی ارتباطات در حوزه مخابرات ماهواره‌ای در بخش‌های مختلف شهرها و روستاها به عنوان عضوی مکمل در کنار فناوری انتقال اطلاعات از طریق کابل‌های مسی، فیبرهای نوری و یا مخابرات رادیویی عمل می‌کند. گستردگی و اهمیت این ارتباطات بر کسی پوشیده نیست و بخش مهمی از زندگی انسان امروزی را در شهرها و روستاها به خود اختصاص می‌دهد.

به‌روزرسانی نقشه‌ها از طریق ماهواره‌ها کم هزینه‌تر و دقیق‌تر است

وی با اشاره به تهیه و به‌روز رسانی نقشه‌های شهری، تصریح کرد: این کاربرد زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم آرشیو ماهواره‌ها شامل اطلاعات و تصاویر بی‌همتایی است. به عنوان مثال داده‌هایی از زمان‌های دور در دهه‌های گذشته از طریق ماهواره‌های قدیمی وجود دارد که از نظر ثبت زمانی رویدادها بسیار غنی و ارزشمند است.

این پژوهشگر حوزه کاربردهای ماهواره‌ای ادامه داد: این داده‌ها از این جهت نیز می‌تواند اهمیت داشته باشد که تهیه و به‌روزرسانی نقشه‌ها از طریق ماهواره‌ها بسیار ساده‌تر، کم هزینه‌تر و حتی دقیق‌تر از روش‌های غیر ماهواره‌ای و در مواردی تنها راه حل موجود برای این حوزه است.

بارونی تاکید کرد: مدل‌سازی سه بعدی شهری که امکان مدیریت‌های پیچیده‌تر را فراهم می‌کند، امکان ارزیابی کاربری زمین‌ها و ارزیابی مناطق رشد شهری از جمله بخش‌های مختلف مسکونی، صنعتی، زیرساخت‌ها، شبکه‌های ارتباطی و سایر بخش‌ها، تخمین جمعیت به وسیله تفسیر تصاویر، برنامه‌ریزی زیرساختی برای آب، برق و ارتباطات از راه دور و کنترل و مانیتورینگ ترافیک شهری از دیگر کاربردهایی است که ماهواره‌ها در مسائل شهری دارند.

وی ادامه داد: ماهواره‌ها امکان نظارت و برنامه‌ریزی مأموریت‌ها برای سازمان‌های امنیتی و نظامی، امکان برآورد کیفیت ساخت سازه‌های شهری و نحوه تعامل آن‌ها با محیط شهری، ارزیابی املاک و مستغلات، بررسی مسائل حقوقی در ساخت و سازها، مشاهده و نظارت بر کشاورزی و مدیریت فضای سبز شهری و همچنین ارزیابی پتانسیل استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر را در شهرها فراهم می‌کند.

این پژوهشگر حوزه کاربردهای ماهواره‌ای افزود: ارزیابی اثرات زیست محیطی، آماده‌سازی برنامه‌های اضطراری برای بلایای طبیعی و مدیریت بحران (چه بحران‌های آنی مانند زلزله و چه بحران‌های غیر آنی مانند فرونشست‌های تدریجی زمین یا حتی گرمایش محلی و تدریجی مناطق خاصی از شهر) نیز از جمله کاربرد ماهواره‌ها برای مدیریت بهتر شهرها است.

کد خبر 423761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.