هوشمندسازی خدمات شهرسازی‌ با سامانه «اصفهان نما»/شفاف‌سازی محاسبات و کاهش نگاه‌ سلیقه‌ای

هوشمندسازی بر استفاده از فناوری‌های نوین به خصوص فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور ارتقای کیفیت زندگی شهروندان بیشترین تاکید را دارد در همین راستا مدیران شهری اصفهان سعی دارند تا با ارائه خدمات الکترونیک از طریق یک سامانه زمینه تحقق این مهم را فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان نما رویکرد فناورانه در واگذاری خدمات حوزه شهرسازی بر بستر فناوری اطلاعات بوده به گونه‌ای که شکل و نحوه ارائه خدمات از حالت سنتی به صورت کاملاً هوشمند و با ساده‌ترین شکل ممکن در اختیار خود شهروند به عنوان ذی‌نفع و بهره‌بردار نهایی و بدون واسطه قرار می‌گیرد تا شهروندان به صورت یکسان و بدون محدودیت زمانی و مکانی از طریق کامپیوتر یا گوشی همراه به سامانه مذکور وارد شده و در کنار دریافت خدمات عمومی می‌توانند از خدمات اختصاصی این سایت استفاده کنند.

شهرداری با راه اندازی وب سایت اصفهان نما به آدرس www.esup.isfahan.ir/isfahannama عملاً بسترهای لازم برای جلوگیری از ترددهای غیر ضروری به مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان را فراهم کرده تا شهروندان تمامی خدمات شهرسازی اعم از پرداخت عوارض نوسازی و کسب و پیشه، درخواست گواهی‌های پروانه، پایان کار، پایان سفتکاری و درخواست پاسخ به استعلام ادارات را از طریق این درگاه و بدون حضور در مناطق شهرداری صرفاً از طریق ابزارهای الکترونیکی دریافت کنند.

برای آگاهی از جزئیات و کاربردهای سامانه اصفهان نما برای شهروندان با سید احمد حسینی‌نیا، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت و گویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

اصفهان نما یا MYESFAHAN چه سامانه‌ای است؟

اگر بخواهیم سیر تحول تاریخ شهرسازی اصفهان را بررسی کنیم، در دوره اول شهرسازی با رویکردی بر بستر توسعه کشاورزی دنبال می‌شد، پس از آن شهرسازی صنعتی، در لایه سوم شهرسازی بر بستر اطلاعات و هوشمندسازی و در نهایت شهرسازی دانش محور بوده است.

شاید بتوان گفت «اصفهان نما» از منظر اینکه فعالیت‌ها در حوزه الکترونیکی و مباحث IT دنبال می‌شود و از طرفی نگاه هوشمندانه بر مدیریت شهری داشته و مباحث خلاقانه را در این حوزه رصد می‌کند، در گذار از مرحله شهرسازی هوشمند به شهرسازی دانش محور باشد.

سامانه اصفهان نما یک رویکرد فناورانه است و خدماتی که در حوزه شهرسازی دنبال می‌شود به صورت هوشمند و مجازی باید در اختیار شهروند قرار می‌گیرد؛ این سامانه با همکاری حوزه معاونت شهرسازی با همکاری در سایر حوزه‌ها از جمله سازمان فاوا، معاونت برنامه‌ریزی و همچنین معاونت اقتصادی مالی آماده و در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

پیشینه این سامانه چیست؟

اصفهان نما که ذیل MYESFAHAN است در شروع فرایند برنامه‌هایی که شهرسازی و شهرداری اصفهان دنبال می‌کرد، تلاش کرد تا بتواند مباحث را در حوزه شهرسازی از طریق فضای الکترونیکی دنبال کند و سیستم سنتی و دستی را کنار گذاشته و در حوزه آرشیو اطلاعات و خدمات قابل ارائه در بستر IT بتواند این اقدامات را انجام دهد.

در فاز نخست تحت عنوان سامانه مکانیزاسیون شهرسازی و درآمد یا سرای ۸ که صرفاً با هدف توسعه نگاه الکترونیکال در مناطق ۱۵ گانه و سازمان‌های مرتبط و معاونت‌های شهرداری اجرا شد.

در گام بعد برای کاهش مراجعات مردم، کاهش هزینه و همچنین صرفه‌جویی در مصرف سوخت و حفظ زیست بوم فضایی ایجاد شد تا شهروند با استفاده از تلفن همراه یا یک رایانه همراه به سادگی به سامانه وصل شود و بدون مراجعه به شهرداری‌ها و معاونت‌ها خدمات مورد نیاز خود را از به صورت مجازی دریافت کند.

یک آیتم در MYESFAHAN که ذیل اصفهان نما است، تحت عنوان «پرونده من» وجود دارد که به راحتی می‌توان با ارسال یک پیامک حاوی اطلاعات مورد نیاز سامانه و پس از آنکه صحت سنجی صورت گرفت یک پیام حاوی کد برای شهروند ارسال می‌شود و بر اساس آن کد می‌توان وارد سیستم شد و پرونده خود را تحت عنوان «پرونده من» بررسی کرد.

دلیل ضرورت حرکت به سمت ایجاد سامانه MYESFAHAN چه بود؟

یکی از مباحثی که باید در حوزه شهرسازی دنبال شود، نسل سوم و چهارم شهرسازی است، نکته اساسی این است که در راستای مسئولیت اجتماعی در شهرداری اهدافی را باید دنبال کنیم تا از مراجعات بیهوده شهروندان به شهرداری کاسته شود.

از سوی دیگر پیش بینی شرایط کرونایی امروز را نمی‌کردیم و اینکه یک ویروس محدودیت عبور و مرور ایجاد کند و به شهروندان توصیه شود که از مراجعات غیرضروری بپرهیزند و از آن طرف نباید کار شهروند روی زمین بماند و بلاتکلیف باشد.

وجه دیگر اینکه سامانه اصفهان نما که حدود ۳۴ خدمت را در حوزه شهرسازی و درآمد تعریف می‌کند و در MYESFAHAN به ۱۰۰ خدمت می‌رسد تا سایر معاونت‌ها را در بر می‌گیرد، شفاف‌سازی در حوزه محاسبات پرونده‌ها و اعمال ضوابط و مقررات شهرسازی و کاهش نگاه سلیقه‌ای است.

با این سامانه از این پس چنانچه واسطه‌گری در بررسی و عملکرد پرونده‌ها صورت می‌گیرد با این نرم افزار این مباحث مدیریت و کنترل شده و به صفر می‌رسد.

این سامانه چه تعداد خدمات را پوشش می‌دهد؟

از جمله مزیت‌های سامانه اصفهان نما این است که بدون محدودیت زمانی و مکانی در هفت روز هفته و ۲۴ ساعت هر روز امکان مراجعه شهروند وجود دارد و صرفاً مربوط به ساعت اداری نیست.

مجموعه خدماتی که در حوزه شهرسازی برای شهروندان بر اساس آنچه که در روال سنتی انجام می‌شد احصا کردیم ۳۴ خدمت در حوزه شهرسازی است که این خدمات به سه دسته اختصاصی، خدمات عمومی و خدمات ویژه مهندسان تقسیم‌بندی شده است.

خدمات اختصاصی شامل ثبت درخواست پروانه، درخواست پایان‌کار، سفت کاری، استعلام بانک، استعلام نقل و انتقالات، پاسخ این انتقالات، «پرونده من» یا پرونده الکترونیکی شهرسازی و پیگیری درخواست‌ها در حوزه شهرسازی است.

خدمات عمومی شامل خدماتی است که بخواهیم به نقشه‌های شهری و طرح تفصیلی مصوب شهر اصفهان دسترسی داشته یا از آرا ماده صد مطلع شویم؛ همچنین در این بخش امکان پرداخت آنلاین عوارض نوسازی و کسب پیشه، محاسبه عوارض صدور پروانه، ظرفیت و بارگذاری پلاک‌ها برای ساخت، مشاهده نقشه سه بعدی شهر یا اصفهان نما وجود دارد.

در حوزه خدمات ویژه مهندسان، سالیان سال در حوزه معاونت شهرسازی در امور مهندسین و نظام مهندسی ساختمان به واسطه کسر ظرفیت مهندسان صف‌های طولانی به خصوص در شرایط پایانی سال تشکیل می‌شد، از این رو در این سامانه به گونه‌ای تعریف شده که اگر مهندسان تمایل داشته باشند در محدوده قانونی شهر اصفهان کسر سهمیه داشته باشند بدون مراجعه به امور مهندسان می‌توانند از طریق همین سامانه ظرفیت‌های خود را در حوزه نظارت و طراحی کسب کنند.

مباحثی مانند گزارش تخلفات ساختمانی که مهندسان به عنوان چشمان ناظر شهرداری به ما کمک می‌کنند از طریق این سامانه مدیریت می‌شود.

همچنین گزارش مرحله ایستایی و همچنین تأیید آنلاین سفت‌کاری و پایان کاری شهروندان که یکی از وظایف مهندسان ناظر به شمار می‌رود از این طریق دنبال می‌شود و در نهایت پروسه فرم شناسه فنی است که در صدد اجرا آن هستیم.

در واقع یکصد خدمت که شهروندان نیاز دارند را می‌توان از این سامانه کمک گرفت از جمله خدمات در حوزه معاونت خدمات شهری، معاونت عمرانی و مالی و اقتصادی و همچنین سازمان‌های شهرداری در سامانه تعریف شده، اما از آنجا که مراجعات و فراوانی مراجعات در حوزه شهرسازی در مناطق بوده، این خدمات از ویژگی خاصی برخوردار هستند که شرایط کار را برای شهروندان تسهیل و از ازدحام و ترافیک جلوگیری می‌کند.

برای ساخت یک آپارتمان و یک خانه نیاز به ارتباط بین ارگان‌ها و سازمان ها ضرورت دارد و انجام امور تنها به شهرداری محدود نمی شود. اشاره کردید به سازمان نظام مهندسی، اما سامانه اصفهان نما آیا به اداره برق و گاز و یا ارگان‌های خارج از حیطه شهرداری وصل خواهد شد؟

یقیناً باید امکان آن در نرم افزار اصفهان نما ایجاد شود، زیرا هدف این سامانه کاهش مراجعات است در نتیجه غیر از سازمان نظام مهندسی باید به سازمان آتش نشانی، اداره برق، اداره گاز، مخابرات و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط وصل شود.

یکی از خدمات ویژه سامانه اصفهان نما، پاسخ استعلام حفاری است که به صورت مجازی و از طریق ارتباط و تعامل با ادارات و ارگان‌ها انجام می‌شود و در ۲۶ خدمت اول در ۱۵ منطقه اصفهان از اول اردیبهشت ماه سال‌جاری این خدمت انجام می‌شود.

حتی اخیراً تفاهم نامه‌ای بین مدیر کل ثبت و اسناد و املاک استان و شهردار اصفهان امضا شد که در آن بخشی از ارائه خدمات در همین شاخه و همین حوزه تعریف شده است.

چه میزان از خدمات این سامانه در حال حاضر راه‌اندازی شده است؟

در حال حاضر از ۳۴ خدمت ۲۶ خدمت در ۱۵ منطقه فعال شده و پاسخگوی شهروندان است؛ البته هشت خدمت دیگر در مناطق شش، منطقه هفت و ۱۲ در حال تست است تا خطاهای سیستم استخراج شود.

البته در تلاش هستیم در کمترین زمان امکان ارائه این خدمات را به سایر مناطق تسری دهیم.

پیش‌بینی برای راه اندازی صد درصدی این سامانه چه زمانی است؟

در کمیته راهبری جلساتی با معاون برنامه ریزی، مدیرعامل سازمان فاوا، حوزه اقتصادی مالی برگزار و در مباحث ارائه شده آنچه جمع بندی شد، این بود که هشت خدمت باقی مانده را تا پایان خرداد به سایر مناطقی که پایلوت نبودند تسری دهیم.

البته در حال حاضر خدمات ویژه و مهمی که شهروندان عموماً با آنها سروکار دارند شامل استعلام دفترخانه، استعلام بانک و استعلام حفاری در تمام مناطق جاری است؛ هر چند گواهی پایان‌کار، گواهی سفت‌کاری و پروانه جز خدمات ویژه‌ای است که مراجعات شهروندان در این باره به شهرسازی به صورت اختصاصی است.

در مناطق پایلوت این هشت خدمت که سه مورد آن پروانه ساختمانی، سفت‌کاری و پایان کار انجام می‌شود و در بخش سفت‌کاری و پایان کار صفر تا صد عملیاتی می‌شود که امیدواریم تا پایان سال به همه مناطق تسری پیدا کند.

در بخش پروانه ساختمانی با توجه به اینکه به یک نرم افزار جانبی برای نقشه خوانی نیاز است (بر اساس ضوابطی که تعریف شده و نقشه‌ای که شهروند بارگذاری می‌کند) در حال حاضر در مناطق پایلوت از جمله شش، هفت و ۱۲ تا پایان صدور دستور تهیه نقشه را تست می‌گیریم و سپس به مناطق تسری پیدا می‌کند تا پس از اتصال نرم افزار جانبی به اصفهان نما، بخش کنترل نقشه و سایر موارد حوزه خاص پروانه ساختمانی نیز به صورت مجازی و آنلاین دنبال شود.

شهروندان برای استفاده از اصفهان نما کافی است بر روی گزینه خدمات شهرسازی در ذیل سایت MYESFAHAN کلیک کنند.

در این بخش شهروندان مشخصات درخواست شده از جمله شماره تلفن همراه خود را برای اصالت‌سنجی مالکیت وارد می‌کنند، بلافاصله پس از تأیید یک پیام حاوی کلمه عبور و رمز عبور برای آنها پیامک می‌شود و در مرحله بعد کد کاربر برای شهروند تعریف می‌شود تا در گام بعد خدمات شهرسازی با وارد کردن کد از بسترهای ۳۴ خدمت بهره‌مند شوند.

کد خبر 423728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.