دخالت دولت یا گل به خودی امیریوسفی؟

جنجال‌های انتخابات شورای صنفی نمایش ادامه دارد؛ از یک سو صنف‌های سینمایی و خانه سینما ادعا می‌کنند نماینده دولت در انتخاب دبیر و اعضا دخالت داشته و از طرف دیگر مسئولان سازمان سینمایی معتقدند گزینه مد نظر صنوف رای نیاورده و به همین دلیل لب به اعتراض گشودند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگرچه دو ماهی است که سینماها تعطیل هستند و جلسات فیلمبرداری نیز تا هفته گذشته معوق مانده بود، با این حال همچنان حواشی پیرامون سینمای ایران وجود دارد. صبح روز دوشنبه هفته جاری روزی سرنوشت‌ساز برای سینماگران ایرانی بود، روزی که انتخابات شورای صنفی نمایش با حواشی بسیار زیادی برگزار شد.

شورای صنفی نمایش را شاید بتوان مهم‌ترین نهاد در سینمای ایران دانست، چراکه نبض اکران و اقتصاد سینما در این شورا کنترل می‌شود. در واقع این شورا است که تعیین می‌کند چه فیلمی در چه زمانی و توسط چه سرگروهی اکران شود. بسیاری از سینماگران معتقدند شورای صنفی نمایش باید توسط صنوفی نظارت شود که در چرخه اقتصاد سینما سهم دارند.

از مهم‌ترین مدافعان این نظریه خانه سینما و صنف‌های مستقر در آن هستند. این اصناف معتقدند که اگر افرادی به جز فعالان صنفی و اعضای بدنه اصلی سینما اداره شورای صنفی نمایش را بر عهده بگیرند در درجه اول این شورا بی اعتبار شده چرا که پسوند "صنفی" را یدک می‌کشد و در درجه بعدی اقتصاد سینما به خصوص سینمای مستقل به مخاطره می‌افتد و ممکن است دیگر تهیه کنندگان انگیزه‌ای برای ساخت فیلم مستقل نداشته باشند.

به طور طبیعی "سینما" یک مفهوم مستقل و بر آمده از دل جامعه است، دولت‌ها در سراسر دنیا اگرچه سعی کرده‌اند که ذائقه مردم و سمت و سوی کارگردانان را تغییر بدهند، اما در این امر موفق نبوده‌اند. با این حال در سینمایی مانند سینما ایران که دولت نقش پررنگی در ساخت و نمایش آثار دارد، اهرم اصلی کنترل اکران‌ها است. اگر تصمیم‌گیری اصلی درباره اکران آثار از دست صنوف خارج شود، حواشی این بخش چندین برابر خواهد شد. در ترکیب سابق این شورا، محسن امیریوسفی رئیس کانون کارگردانان ریاست شورای صنفی نمایش را بر عهده داشت.

در انتخابات جنجالی چه گذشت

صبح روز دوشنبه _۲۲ اردیبهشت‌ماه_ انتخابات شورای صنفی با حضور برخی اصناف سینمایی و به ریاست محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی برگزار شد. از همان ابتدا و به دلیل حضور طباطبایی‌نژاد حواشی مختلفی پیرامون این انتخابات و دخالت سازمان سینمایی کشور به عنوان نهادی دولتی در این انتخابات به وجود آمد. افراد حاضر در این انتخابات بدین شرح در سایت سازمان سینمایی اعلام شدند: غلامرضا فرجی و محمدرضا صابری از انجمن سینماداران، مرتضی شایسته از کانون پخش کنندگان، محمدحسین فرح بخش به نمایندگی از تهیه کنندگان و محسن امیریوسفی به نمایندگی از کارگردانان در این جلسه حاضر بودند.

بنا بر گفته طباطبایی‌نژاد این جلسه از قبل اطلاع رسانی شده بود و به غیر از دو صنف تهیه‌کنندگان و کانون کارگردانان دیگر اصناف نماینده خود را به صورت کتبی اعلام کرده بودند. حاشیه اول جایی اتفاق افتاد که معاون ارزشیابی و نظارت اعلام کرد که صنف واحد تهیه کنندگان جامعیت ندارد و بنا بر اختیارات خود بر اساس آئین نامه محمدحسین فرح‌بخش را به عنوان نماینده تهیه کنندگان معرفی و حکم آن را در همان جلسه نوشت و امضا کرد.

درباره امیریوسفی که خود رئیس کانون کارگردانان است، طباطبایی‌نژاد ادعا کرده: "درباره صنف کارگردانان هم از قبل به آقای امیریوسفی سپرده بودیم که نماینده خود را معرفی کنند. ایشان معرفی نکردند و خودشان به‌عنوان نماینده در جلسه حاضر شدند تا جایی که آقای محمدرضا فرجی اعلام کردند، آقای امیریوسفی نماینده کانون کارگردانان است. من هم حکم ایشان را در کنار احکام اعضای دیگر که قرار بود در جلسه حضور داشته باشند، آماده کردم.‌"

بدین ترتیب و به عجیب‌ترین شکل ممکن انتخابات شورای صنفی برگزار شد و ترکیب آن به دبیری مرتضی شایسته تشکیل شد. در این جلسه امیر یوسفی ادعا کرده که او نماینده کانون کارگردانان نبوده و این رضا درمیشیان است که به عنوان نماینده باید در این جلسه حاضر می‌شده است. طباطبایی‌نژاد در این مورد گفته: "مدنظر آقای امیریوسفی، گزینه کانون کارگردانان بود که رأی نیاورد، دوستان دیگر آقای مرتضی شایسته را انتخاب کردند. در واقع همه به جز آقای امیریوسفی به آقای شایسته رأی دادند که با اکثریت قاطع آرا به جز یک رأی محسن امیریوسفی، رأی آورد. به مجرد اینکه9شایسته رأی آورد، یعنی به فاصله چند ثانیه، آقای امیریوسفی بلند شد و پاکتی از جیبش درآورد و روی میز من گذاشت که در آن عنوان شده بود ایشان نماینده کانون کارگردانان نیست و آقای رضا درمیشیان است. "

امیریوسفی درباره این ادعا طباطبایی‌نژاد گفته: "تکذیب می‌کنم و من وسط جلسه که صحبت از اعضای جدید شد، نامه کانون را نشان دادم و اعلام کردم که آقای درمیشیان به عنوان نماینده جدید کانون کارگردانان در جلسه چهارشنبه حضور خواهد داشت. امیدوارم آقای طباطبایی‌نژاد که ادعا می‌کنند فقط در پایان جلسه نامه و اسم نماینده جدید کانون را شنیده، به یاد بیاورد که قبل از انتخابات فرمایشی با شنیدن نام آقای درمیشیان گفتند ممکن است حضور آقای درمیشیان از سمت سازمان سینمایی تأیید نشود! البته من این تهدید را به شوخی گرفتم. پس این موضوع که آقای طباطبایی‌نژاد در پایان جلسه نام آقای درمیشیان را شنیدند، صحت ندارد".

تقدیر و تودیع به تخریب و توهین تبدیل شد

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش عنوان کرده که "این انتخابات مشروعیت ندارد، چون نه نماینده جدید کانون کارگردانان در آن حضور داشت و نه نماینده واقعی شورای عالی تهیه کنندگان. این جلسه، جلسه حذف کانون کارگردانان، حذف شورای عالی تهیه کنندگان و حذف خانه سینما بود، اما این اتفاق نشدنی است. برای تودیع و تقدیر از دو سال حضور در شورای صنفی نمایش به سازمان سینمایی دعوت شدم؛ وگرنه محل جلسات شورای صنفی در ساختمان خانه سینماست. هفته قبل گفتند همه اعضای شورا به اضافه آقای فرح‌بخش حضور داشته باشند. به عنوان رئیس شورا متذکر شدم آقای فرح‌بخش از طرف شورای صیانت به خاطر اتفاقاتی که سال گذشته رخ داد، منع حضور در جلسات را دارند، اما گفتند چون جلسه آخر و تقدیر است، دعوت شوند. من هم قبول کردم و خوشحال شدم که بعد از مدت‌ها می‌توانیم ایشان را ببینیم. وقتی به جلسه آمدم، فکر نمی‌کردم این جلسه از تقدیر و تودیع به تخریب و توهین تبدیل شود که در وزارت ارشاد انجام شد! "

رئیس کانون کارگردانان درخواست داده اگر دستور جلسه مکتوبی ابلاغ شده که در این جلسه قرار است رأی گیری شود، منتشر کنند. امیر یوسفی همچنین تاکید کرده: " ضمن هشدار به غیرقانونی بودن، جلسه را به نشانه اعتراض ترک کردم، چراکه نماینده قانونی جدید کانون کارگردانان و نماینده اصیل و رسمی تهیه‌کنندگان در جلسه حضور نداشتند، کانون کارگردانان در هیچ شرایطی تن به انتخابات دولتی و مخدوش برای صنف نمی‌دهد. اصلاً مگر انتخابات فرمایشی شورای صنفی آن هم تحت نظر مدیر نظارت سینمایی می‌تواند انتخابات باشد؟!"

این کلاف پیچیده و سردرگم و با دو ادعا کاملاً متفاوت توسط دو نهاد سینمایی (یکی دولتی و یکی خصوصی) با انتشار نامه مجمع انتخاباتی شورای صنفی نمایش توسط دولت می‌تواند حل شود. دو سوال اصلی همچنان این هستند که که اگر کارکرد انتخاباتی این جلسه مشخص بود اولاً امیریوسفی به عنوان رئیس این شورا آیا نباید در مجمع انتخاباتی شرکت و از عملکرد خود دفاع می‌کرد. در سمت دیگر اگر رضا درمیشیان نماینده کانون بود چرا در این جلسه حضور نداشت و به چه دلیل محسن امیریوسفی در ابتدای جلسه این مسئله را عنوان نکرد.

سازمان سینمایی و خانه سینما در این دعوا با بیانیه و توییت به رد ادعای دیگری و پاسخ به ابهامات پرداخته‌اند، اما رفع ابهام اصلی همچنان در دست سازمان سینمایی است، این سازمان باید درباره این جلسه، شکل برگزاری انتخابات و چگونگی انتخاب اعضا شفاف سازی کند. باید منتظر ماند و دید که آیا امیریوسفی در این مجمع گل به خودی زده و نتوانسته رأی جمع کند و سپس اعتبار آن را زیر سوال برده و یا از همان ابتدا خبر نداشته که این جلسه برای چه کاری تشکیل می‌شود؟

کد خبر 423724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.