۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
گل رز روی سطح مشتری

مشتری بزرگترین سیاره منظومه شمسی و یک غول گازی بزرگ با قطری ۱۱ برابر زمین است که لکه سرخ بزرگی شبیه به یک گل رز روی سطح آن دیده می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بزرگ‌ترین طوفان چرخنده عظیم روی سطح سیاره غول‌پیکر مشتری به عنوان لکه سرخ بزرگ آن شناخته می‌شود که شباهت شکل ظاهری این لکه به گل رز باعث شده است دانشمندان ناسا این نام را برای آن در نظر بگیرند. بزرگی این گل رز در سال‌های اولیه رصد در سال ۱۶۶۴ حدود سه برابر زمین بوده است، اما دانشمندان متوجه شدند که این اندازه در طول سالیان زیاد به آرامی تغییر کرده و در حال حاضر به اندازه ۱.۳ زمین رسیده است.

این لکه سرخ دائمی که با ابرهای زرشکی‌رنگ خود به سیاره مشتری زیبایی خاصی بخشیده است، در قسمت جنوبی خط استوای این سیاره قرار دارد و پس از اولین رصد در سال‌های ۱۶۶۵ تا ۱۷۱۳ مورد رصد دائمی قرار گرفت. لکه سرخ مشتری در فاصله سال‌های ۱۷۱۳ تا ۱۸۳۰ از نقطه دید اخترشناسان به طور کامل خارج شد؛ در آن زمان هیچ‌کس دلیل این غیبت را نمی‌دانست، اما علم امروز و داده‌های فضاپیمای بدون سرنشین جونو به دانشمندان نشان داد که لکه سرخ بزرگ مشتری در واقع یک طوفان چرخنده سهمگین چند صد ساله است که در جهت خلاف عقربه‌های ساعت می‌چرخد.

هرچند در مرکز این طوفان، وزش باد نسبتاً آرام است، اما سرعت حرکت آن در لبه‌ها به ۴۳۰ تا ۶۸۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد؛ حال‌ آن‌ که مهیب‌ترین گردبادهای زمین با سرعت ۲۸۰ کیلومتر در ساعت می‌توانند درختان را از ریشه درآورده و از ساختمان‌ها، تلی از خاک بر جای بگذارند. کمربندهای طوفانی مشتری که از شمال به سمت شرق و از جنوب به سمت غرب حرکت می‌کنند، می‌توانند باعث ادامه یافتن طوفان تا بیش از یک قرن شوند.

در بیست و یکمین چرخش جونو به دور مشتری، ابزارهای پیشرفته دوربین اپتیکال JunoCam تصویری از این لکه بزرگ به ثبت رساند که دانشمندان به‌تازگی با استفاده از افزایش خلوص رنگ‌ها، این عکس را پردازش کرده و تصویر زیبا و هنری بدست‌ آمده از آن را با رنگ‌های زنده و درخشان در اختیار جهانیان قرار دادند.

کد خبر 423523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.