خودروهای هیبریدی چه مزایا و معایبی دارند؟

خودروسازان دنیا در سال‌های اخیر تمایل بیشتری به تولید خودروهای هیبریدی پیدا کردند؛ این نوع خودروها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خودروهای هیبریدی از دو یا چند منبع انرژی، جهت حرکت استفاده می‌کنند. خودروهای دارای موتور درونسوز به وسیله بنزین شروع به حرکت می‌کند، اما خودروی برقی یا الکتریکی، انرژی مورد نیاز خود را از باتری‌هایی با ولتاژ بالا تامین می‌کنند. سوخت مورد نیاز خودروهای هیبریدی از دو طریق بنزین و باتری تامین می‌شود. در ادامه به بررسی مزایا و معایب خودروهای هیبریدی می‌پردازیم:

خودروهای هیبریدی آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌کنند

به نظر می‌رسد استفاده از منابع جایگزین بنزین مانند الکتریسیته یا سوخت زیستی بسیار موثرتر باشد. خودروهای هیبریدی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که انرژی آزاد شده هنگام ترمز گرفتن در باتری‌های با ولتاژ بالای اتومبیل ذخیره می‌شود و جهت به حرکت در آوردن خودرو از آن استفاده می‌شود. مهمترین مزیت خودروهای هیبریدی کمک به حفظ محیط زیست است. خودروهای معمولی با انتشار گازهای گلخانه‌ای مضر باعث آلودگی محیط زیست می‌شوند، اما خودروهای هیبریدی به دلیل اینکه از الکتریسیته به عنوان منبع اصلی نیرو استفاده می‌کند، آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌کنند.

خودروهای هیبریدی عملکرد موثری در شهرها دارند

استفاده از خودروهای مجهز به یک موتور درونسوز در شهر باعث اتلاف سوخت می‌شود، اما استفاده از آن در بزرگراه‌ها چنین مشکلی به وجود نمی‌آورد. برعکس، خودروهای برقی در شهر بسیار خوب عمل می‌کنند، اما توان حرکت در بزرگراه‌ها را ندارند. با استفاده از خودروهای دوگانه سوز می‌توانید بسته به نیاز خود میان دو حالت تغییر وضعیت دهید.

خودروهای هیبریدی صدای کمی تولید می‌کنند

مزیت دیگر خودروهای هیبریدی، کم سر و صدا بودن آن‌ها است. حتی زمانی که ماشین روشن و در حال حرکت است، نیز به سختی می‌توان متوجه شد که خودرو روشن است. دلیل کم صدا بودن خودروهای هیبریدی این است که زمان روشن کردن این نوع وسایل نقلیه، موتور بنزینی فعال نمی‌شود، بلکه موتور برقی باعث حرکت خودرو می‌شود که بسیار کم سر و صدا است.

هزینه تعمیر خودروهای هیبریدی زیاد است

از برجسته‌ترین ویژگی منفی این نوع خودروها، قیمت بالای آن‌ها است. دلیل قیمت زیاد این نوع خودروها، گران بودن باتری‌های ولتاژ بالا و استفاده از دو موتور روی این اتومبیل‌هاست. علاوه بر این، هزینه تعمیر و نگهداری این نوع خودروها نیز بسیار زیاد بوده و پیدا کردن مکانیکی که تخصص این نوع خودروها را داشته باشد بسیار دشوار است.

خطر باتری‌های ولتاژ بالا در خودروهای هیبریدی

برخی منتقدان خودروهای هیبریدی معتقد هستند که استفاده از باتری‌های ولتاژ بالا در این نوع خودروها ممکن است در صورت وقوع تصادف، خطرات زیادی داشته باشد. البته این مشکل در خودروهای هیبریدی جدید برطرف شده است، زیرا باتری‌ها در این اتومبیل‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که در زمان وقوع تصادف از کار می‌افتد.

نداشتن قدرت کافی در بزرگراه ها

موتور درونسوز مورد استفاده در خودروهای هیبریدی به دلیل جنبه‌های اقتصادی، کوچک‌تر از خودروهای بنزینی استاندارد است. بیشتر خودروهای هیبریدی در دو حالت الکتریکی و موتور درونسوز در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که حالت دوم برای استفاده در بزرگراه‌ها به کار می‌رود. این نوع اتومبیل‌ها حتی در حالت قدرت خود که از موتور درونسوز استفاده می‌کنند، نیز نمی‌توانند با خودروهای بنزینی معمولی رقابت کنند.

کد خبر 423485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.