معاملات "کشف پریمیوم" ابزاری برای پوشش ریسک نوسانات است

مدیر واحد نظارت و مسئول امور سیاست‌گذاری در واحد بورس کالا و انرژی کارگزاری بانک دی گفت: بهره گیری از ابزارها و قراردادهای بلندمدت از جمله معاملات کشف پریمیوم اهکاری برای پوشش ریسک‌های مربوط به نوسانات قیمتی است.

به گزارش ایمنا به نقل از کالاخبر، مهدی بیات منش، بهره گیری از ابزارها و قراردادهای بلندمدت از جمله معاملات کشف پریمیوم را راهکاری برای پوشش ریسک‌های مربوط به نوسانات قیمتی دانست و اظهار کرد: از اسفند ماه سال ۹۶ ابزار کشف پریمیوم برای محصول قیر در بورس کالای ایران به کار گرفته شد و اولین تجربه جهانی استفاده از آن نیز به بورس فلزات لندن بر می‌گردد که البته با روش‌های اعمال شده در بورس کالای ایران تفاوت‌هایی دارد. اما نکته اساسی در مزایا و کاربردهای این نوع قرارداد، بلندمدت بودن آن است به طوری که این روش هم در شرایط بروز بحران‌هایی همچون کرونا و هم در شرایط دیگر قابل استفاده است.

این کارشناس بازار کالایی افزود: با سازوکارهایی که معاملات کشف پریمیوم دارد و می‌تواند ریسک‌های احتمالی ناشی از نوسان قیمت‌ها را پوشش دهد، سفته بازان در این قراردادها حضور ندارند. به عبارت بهتر، مخاطب اصلی این قراردادها خریدار و فروشنده واقعی هستند که می‌توانند خود را در مقابل ریسک ناشی از نوسان قیمت‌ها پوشش دهند که این موضوع به نفع بخش تولید است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی که تولیدکنندگان چندان با این ابزارها آشنا نیستند، فروشنده به دلیل انتظار برای رشد قیمت یک کالا در آینده تحت تأثیر تورم حاکم بر اقتصاد، از فروش کالای تولیدی خود به قیمت ثابت برای تحویل در آینده نگران است؛ چراکه انتظار دارد بتواند آن را در آینده به قیمت بالاتری بفروشد. اما در مقابل، در شرایط بروز بحرانی همچون کرونا که موجب کاهش قیمت برخی کالاها می‌شود، تولیدکننده آرزو می‌کند کاش می‌توانست محصول خود را پیش از این برای فروش عرضه می‌کرد که این مشکلات به کمک قراردادهای پریمیوم به راحتی قابل حل است؛ زیرا فروشنده از فروش کالای خود و خریدار از تأمین مواد اولیه موردنیاز برای تولیدات آتی اطمینان خاطر پیدا می‌کند.

کد خبر 423441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.