آیا می‌توان وقوع زلزله را پیش بینی کرد؟

استاد پژوهشکده زلزله شناسی گفت: برای تعیین زمان وقوع زمین لرزه باید تعداد ایستگاه‌های لرزه نگاری بیشتر شود و شبکه لرزه نگاری ارتقا پیدا کند.

مهدی زارع در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: گسل شمال شهر تهران، تنها گسلی است که با گسل مشا در تلاقی است؛ این دو گسل در منطقه لواسانات و در محل روستای کلان به هم می‌رسند و می‌توان گفت تغییرات ایجاد شده گسل مشا، چه تأثیری بر روی گسل شمال تهران گذاشته و چه تغییری در میزان تنش این گسل ایجاد کرده است.

وی با اشاره به فعالیت گسل شمال تهران بعد از زلزله ۱۹ اردیبهشت ۹۹، افزود: شواهدی در دسترس نیست که گسل شمال تهران، فعالیت جدیدی نشان داده باشد اما می‌توان گفت که تحت تأثیر تغییرات تنش قرار گرفته است.

این استاد پژوهشکده زلزله شناسی خاطر نشان کرد: گسل مشا، گسلی لرزه خیز است که لرزه‌خیزی آن بعد از زلزله ۱۹ اردیبهشت ۹۹ ادامه داشته و تکانه‌های جدیدی از این گسل ثبت شده است. این گسل بعد از جنبش اصلی نیمه شب پنج شنبه و روز جمعه، طی سه روز بعد تکانه‌هایی با بزرگای بیشتر از دو ریشتر نشان داده و حداقل دو زمین لرزه در حد چهار ریشتر و بیشتر از چهار داشته است؛ بنابراین یک گسل فعال محسوب می‌شود.

زارع با بیان اینکه تخلیه تدریجی انرژی گسل شرایط را تا حدی بهتر می‌کند، تاکید کرد: چنانچه میزان انرژی آزاد شده زلزله اصلی و پس لرزه‌ها، نسبت به میزان کل انرژی ذخیره شده اندک باشد، احتمال اتفاق بزرگتری نیز وجود دارد و این سوال همیشه است که آیا زلزله بزرگتری در راه است.

وی خاطر نشان کرد: معمولاً در چنین مواقعی نگاه محافظه کارانه را انتخاب کرده و سعی می‌کنیم شرایط به نحوی بررسی و سازماندهی شود که گویا اتفاق بزرگتر و بدتری رخ می‌دهد؛ این نگاه محافظه کارانه در چنین شرایطی معقول و منطقی است.

این استاد پژوهشکده زلزله شناسی با تاکید بر اینکه زلزله به عنوان یک پدیده طبیعی قابل پیش بینی است، عنوان کرد: تعیین زمان، مکان و اندازه دقیق زلزله مخصوصاً تعیین زمان دقیق وقوع آن از دست بشر خارج است؛ البته بشر پیشرفت زیادی در زمینه تعیین اندازه زلزله و مکان وقوع آن کرده است، اما تعیین زمان این رخداد نیز اهمیت دارد.

زارع ادامه داد: بشر باید بتواند زمان، مکان و اندازه زلزله را پیش بینی کند، اما او در حال حاضر برای تعیین زمان وقوع زمین لرزه با چالش مواجه است؛ در حالی که توانایی پیش بینی مکان خطر و اندازه آن را دارد.

وی اظهار کرد: برای تعیین زمان وقوع زمین لرزه نیاز است تعداد ایستگاه‌های لرزه نگاری بیشتر شود و شبکه لرزه نگاری ارتقا پیدا کند تا بر اساس شبکه لرزه نگاری مجهز و ثبت داده‌های زیاد و همچنین داشتن تیم متخصص برای داشتن تسلط علمی جهت تحلیل داده‌ها، پیش بینی زمان وقوع زلزله برای بازه‌های زمانی کوتاه محتمل شود.

این استاد پژوهشکده زلزله شناسی افزود: این فعالیت در دنیا شروع شده و ما نیز در ایران این کار را آغاز کرده‌ایم، اما از نظر تعداد دستگاه‌های لرزه نگار و داشتن امکانات به منظور دسترسی به داده‌ها، با چالش مواجه هستیم و تعداد دستگاه‌های کافی برای ما نصب نشده است؛ داشتن تیمی متخصص که با در اختیار داشتن داده‌های لرزه‌ای کافی بتواند، تحلیل درستی انجام دهد نیز ضروری است.

وی با بیان اینکه احتمال وقوع زمین لرزه با بزرگای شش ریشتر نیز ممکن است، تاکید کرد: حتی اگر احتمالات کمی برآورد کنیم، این احتمال کم را نیز تحلیل کرده و سعی می‌کنیم آن را تصدیق کنیم. بنابراین احتمال وقوع زمین لرزه با بزرگای شش ریشتر وجود دارد و این داده‌ها قابل توجه است، اما باز هم لازم است داده‌های بیشتری داشته باشیم تا در این زمینه تحلیل‌های دقیق‌تری انجام دهیم.

کد خبر 423329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.