سمینار «پوشش خبری بحران و مسئولیت‌های اخلاقی» برگزار شد

سمینار پوشش خبری بحران و مسئولیت‌های اخلاقی (با تاکید بر اخبار کرونا) به صورت مجازی در دانشکده دین و رسانه برگزار شد.

به گزارش ایمنا، در سمینار پوشش خبری بحران و مسئولیت‌های اخلاقی که بعد از ظهر دوشنبه در دانشکده دین و رسانه برگزار شد، اکبر نصراللهی رئیس دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی، کمال اکبری پژوهشگر حوزه رسانه و ارتباطات و عضو هیأت علمی دانشکده دین و رسانه و داود نعمتی انارکی مدرس روزنامه نگاری و عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما به بیان دیدگاه‌های خود پیرامون مسئولیت‌های اخلاقی رسانه‌ها در پوشش خبری بحران پرداختند.

اکبری که دبیری این سمینار را بر عهده داشت، بحران را جز جدایی ناپذیر زندگی بشر دانست و گفت: بحران گاهی اوقات می‌تواند روح تازه‌ای به رسانه‌ها بدمد و گاهی می‌تواند رسانه‌ها را به عقب براند.

این پژوهشگر حوزه رسانه و ارتباطات افزود: عطش اطلاع رسانی در بحران‌ها، هیجانات بیشتر بر جامعه حاکم می‌کند. در چنین شرایطی نقش رسانه‌ها در تشدید یا مدیریت بحران و الزامات رعایت مسئولیت‌های اخلاقی در پوشش اخبار بسیار مهم است.

وی با اشاره به تعارض‌هایی که در پوشش اخبار بحران برای رسانه‌ها به وجود می‌آید، اظهار کرد: در شرایط بحران، از یک سو رسانه‌ها به دنبال اعتبار و مرجعیت رسانه‌ای و صید مخاطبان بیشتر هستند، از سوی دیگر انتشار برخی اخبار موجب تشویش اذهان عمومی و خدشه‌دار شدن اخلاق رسانه‌ای می‌شود.

به گفته اکبری، درست است که بحران‌ها مثل هم نیستند و برای آمادگی قبل، حین و بعد از بحران، پروتکل جهانی وجود دارد اما پوشش خبری در بحران با مسائل اخلاقی مواجه می‌شود چون بیان واقعیت و صداقت در خبر و آنچه که اصول حرفه‌ای از رسانه‌ها انتظار دارد از آنچه که در ارزش‌های دینی و اخلاقی اقتضا می‌کند فراتر می‌رود.

این پژوهشگر حوزه رسانه و ارتباطات بیان داشت: شیوع کرونا طبقات مختلف سیاستمداران، اقتصاددانان و… را با بحران تصمیم گیری مواجه کرده که نمی‌دانند واقعیت‌های شیوع این ویروس را شفاف سازی کنند یا پنهان کاری. اینجاست که رسانه می‌تواند با ورود دقیق به این مساله هم پایگاهی برای بیان اظهارنظرهای رسمی باشد و هم جایی برای تحلیل و گفتگو و نقد باشد که مردم بدانند چه خبر است.

منبع: مهر

کد خبر 423319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.