چگونه می‌توان عادت مکیدن انگشت را در کودکان  ترک داد؟

روانشناس سلامت گفت: عادت مکیدن انگشت در کودکان رایج است و تا چهار سالگی نیاز به اقدام خاصی ندارد اما بسیاری از مادران نگران سلامت کودکان خود هستند و این امر به معظلی برای آن‌ها تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مکیدن انگشت شست، عادتی رایج در بین کودکان است، اما زمانی می‌رسد که فکر می‌کنید ترک این عادت بسیار دشوار است. در واقع مکیدن انگشت در نوزادان نوعی بازتاب طبیعی است و گاهی حتی قبل از تولد آنها اتفاق می‌افتد. از آنجا که مکیدن انگشت شست باعث ایجاد احساس امنیت در نوزادان می‌شود، برخی از آن‌ها ممکن است این رفتار را هنگام نیاز به داشتن آرامش یا خوابیدن تکرار کنند.

بسیاری از کودکان، مکیدن انگشتان دست را خود‎به‌خود، در سن ۶ یا هفت ماهگی و یا در سن دو تا چهار سالگی متوقف می‌کنند، اما حتی کودکانی که مکیدن انگشت شست را ترک کرده‌اند ممکن است در مواقع استرس، رفتار خود را تکرار کنند در همین ارتباط با مونا خالدنژاد، دکترای روانشناسی سلامت گفتگویی  انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

مکیدن انگشت شست در کودکان چه زمانی اتفاق می‌افتد و به چه عواملی بستگی دارد؟
کودکان نسبت به عکس‌العمل والدین بسیار حساس و باهوش هستند. آن‌ها حساسیت والدین را کاملاً درک می‌کنند و احتمال دارد با مشاهده عکس‌العمل مادران حتی به‌صورت زبان بدن، وارد سیکل معیوبی شوند و مجدداً این رفتار را تکرار کنند. گاهی نیز برطرف‌ نشدن یکی از نیازهای کودک مانند نیاز به امنیت و آرامش و داشتن همبازی باعث ایجاد اضطراب می‌شود و کودک سعی در رفع و ارضای این نیاز دارد بنابراین ممکن است به عادت‌هایی مانند مکیدن انگشت شست روی آورد.

مکیدن انگشت شست تا قبل از رویش دندان‌های دائمی کودک، جای نگرانی نیست. در این مرحله، مکیدن انگشت شست ممکن است روی سقف دهان (کام) یا ترتیب دندان‌ها تأثیر بگذارد. خطر مشکلات دندانپزشکی به تعداد دفعات، مدت و شدت مکیدن انگشت شست توسط کودک بستگی دارد.

برای ترک عادت مکیدن انگشت شست در کودکان چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

در مورد مکیدن انگشت شست باید با زبان کودکانه با فرزند خود صحبت کنید. اگر فرزندتان خواستار ترک این رفتار است، احتمالاً در متوقف‎‌ کردن آن موفق خواهید بود. گاهی توجه‌ نکردن به رفتار کودک در حین مکیدن انگشت شست، برای ترک این رفتار کافی است، به‌خصوص اگر کودک برای جلب توجه از مکیدن انگشت شست استفاده کند. فرزند خود را ستایش کنید یا هنگامی که او در حال مکیدن انگشت شست نیست، پاداش‌های کوچکی مانند یک داستان خواب جدید، رفتن به پارک یا خرید آب‌نبات را برای او در نظر بگیرید و روزهایی را که فرزندتان با موفقیت از مکیدن انگشت شست خودداری می‌کند، ثبت کنید.

تغییر رفتار، پروسه‌ای بسیار زمان‌بر و دشوار است زیرا کودک به این رفتار عادت کرده است بنابراین باید جایگزینی بسیار خوشایند از نظر کودک، برای این رفتار در نظر گرفت. چسباندن برچسب‌های تشویقی در یک جدول برای کودکان می‌تواند مفید باشد. کودک را حتماً در این فرایند مشارکت دهید و در زمان‌هایی که این رفتار را تکرار نمی‌کند از او بخواهید این برچسب را به عنوان جایزه روی جدول بچسباند. سعی کنید از روش‌های تشویقی جذاب مانند تهیه‌کردن غذا یا شکلات موردعلاقه کودک استفاده کنید.

گاهی اوقات استرس باعث مکیدن انگشت در کودکان می‌شود در این شرایط چه کارهایی را می‌توان انجام داد؟

محرک‌ها را مشخص کنید. اگر فرزند شما در پاسخ به استرس، انگشت شست خود را می‌مکد، مسئله واقعی را شناسایی کرده و به روش‌های دیگر از جمله با کلمات اطمینان بخش یا در آغوش‌گرفتن، آرامش او را فراهم کنید همچنین می‌توانید به کودک خود یک بالش یا عروسک پارچه‌ای بدهید تا آن را فشار دهد.

با ملایمت به او یادآوری کنید. اگر کودک شما انگشت شست خود را بدون فکر و نه به عنوان راهی برای جلب توجه می‌مکد، به آرامی به او یادآوری کنید که این رفتار را متوقف کند. کودک خود را مورد سرزنش، انتقاد یا تمسخر قرار ندهید.

اگر نگران تأثیر مکیدن انگشت شست روی دندان‌های کودک خود هستید با دندانپزشک مشورت کنید. برای برخی از کودکان، ترک این عادت دشوار است. سعی کنید نگرانی به خود راه ندهید. فشار بیش از حد به کودک برای متوقف‌کردن این عادت، تنها باعث تأخیر در روند ترک آن می‌شود.

کد خبر 423161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.