فروشگاه‌های پساکرونا چگونه خواهد بود؟

پس از پایان محدودیت‌ها برای مهار کرونا انتظار می‌رود فروشگاه‌های بزرگ خرده فروشی نه تنها از نظر ظاهری بیش از پیش باعث جذب مشتریان شوند بلکه از نظر امنیتی نیز به بازدیدکنندگان اطمینان کامل دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تاریخ بشر نشان داده است که چگونه گسترش یک بیماری واگیردار می‌تواند طراحی‌های شهری و فضایی را تحت تأثیر قرار دهد. بسیاری از تغییرات معماری داخلی مدرن متأثر از ظهور یک ویروس یا بیماری فراگیر خاص نظیر سل و گرایش طراحان به ایجاد مکان‌هایی ایمن‌تر صورت گفته است و دنیای معماری امروز را شکل داده است. بیمارستان‌ها نیز به دنبال گسترش بیماری‌های فراگیر روشن، ساده و با سیستم‌های مناسب برای تهویه هوا به صورت امروزی درآمده است.

اینکه آیا ویروس کرونا نیز دنیای طراحی را تا حد قابل توجهی دگرگون می‌کند یا نه به صورت سوال باقی می‌ماند اما شکی نیست که ایجاد فضا به طور چشمگیری تحت تأثیر کووید -۱۹ متحول خواهد شد. اگرچه تمام سازه‌ها، خانه‌ها و فضاهای عمومی در آینده تغییراتی متحمل می‌شود اما پیش‌بینی شده که این تغییرات در فروشگاه‌ها به مراتب بیشتر باشد چرا که قرن بیست و یکم به عنوان قرن طراحی فروشگاه‌ها شناخته شده است. شاید در آینده پلکان‌ها و بالابرهای برقی جای خود را به مسیرهای دایره‌ای عریض و طولانی بدهد تا در نتیجه بازدیدکنندگان، خریداران و فروشندگان محتاط را از تماس با سایرین در امان دارد.

توجه به نظافت سطوح در روزهای کرونایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است چرا که تحقیقات حاکی است ویروس کرونا می‌تواند روی سطوحی نظیر پلاستیک و استیل به مدت ۷۲ ساعت زنده بماند و در این مدت زمان به افرادی که سطح مورد نظر را لمس می‌کنند، انتقال یابد. از سوی دیگر، محققان گفته‌اند که کرونا ویروس جدید روی اجسام مسی تنها به مدت ۴ ساعت زنده می‌ماند. بنابراین، پیش‌بینی می‌شود در آینده بسیاری از سطوح بیرونی فروشگاه‌ها نظیر راه‌پله‌ها، آسانسورها و مسیرهای بین فروشگاه‌ها با فلز مس پوشیده شود.

اگرچه در آینده ممکن است فروشگاه‌هایی که امکان دسترسی مشتری به فضای داخلی آن کم است، در اولویت قرار گیرد با این حال، فروشندگان نمی‌خواهند محصولات آن‌ها تنها برای نمایش پشت ویترین‌ها قرار گیرد. بدون شک پنهان کردن فروشگاه در زیر لایه‌های مختلف امنیتی نظیر قرار دادن پوشش بین خریدار و محصول، باعث کاهش چشمگیر خرید و فروش خواهد شد.

برخی از فروشندگان از علامتگذاری‌ها برای ایجاد فاصله بین مشتریان خود بهره گرفته‌اند در حالی که برخی نیز از سیستم‌های تک مسیره بهره گرفته‌اند که در این سیستم‌ها به طور هدفمند از حس جهت‌یابی مشتری‌ها خودداری می‌شود. در واقع در این دو روش، فروشندگان فضاهای تجاری خود را تحت مدیریت در می‌آورند و بدون هیچ تأثیر منفی بر خرید و فروش فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

کیفیت هوا نیز در روزهای کرونایی یک عامل مهم به شمار رفته است به طوری که متخصصان به همگان توصیه کرده‌اند با باز کردن پنجره‌ها اثرات منفی این ویروس را به حداقل برسانند. در این راستا، پیش‌بینی می‌شود فروشگاه‌ها در آینده بیشتر از قبل به سیستم‌های تهویه پیشرفته مجهز باشند یا اینکه به فضاهای باز بیرونی دسترسی بیشتری داشته باشند تا در نتیجه مشتریان و حتی خود فروشندگان را در مقابل ذرات آلاینده در هوا حفظ کنند.

کد خبر 423142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.