تمجید رئیس جمهور فرانسه از "عباس کیارستمی"

محمد حقیقت منتقد، نویسنده و کارشناس سرشناس سینمای ایران؛ برگی از کتاب در دست انتشار "رازها و دروغ‌های جشنواره کن" یا "چهل سال حضور سینمای ایران در فرانسه" به قلم خود منتشر کرده که در آن نامه دعوت فرانسوا میتران از عباس کیارستمی به چشم می خورد.

به گزارش ایمنا، حقیقت در ضمیمه تصویر دعوتنامه عباس کیارستمی به کاخ الیزه نوشت: "به مناسبت برگزاری جشن‌های صدسالگی سینما، در سال ۱۹۹۵، از سوی ریاست جمهوری فرانسه، فرانسوا میتران، تعدادی از مهم‌ترین سینماگران برجسته جهان به کاخ الیزه دعوت شده بودند. این مراسم در ۲۱ مارس ۱۹۹۵، (برابر با عیدنوروز ایرانی) به عنوان نخستین جشن صد سالگی سینما در فرانسه، برگزار شد.

برای این مراسم از عباس کیارستمی دعوت کرده بودند که من او را همراهی کردم. رئیس جمهور، فرانسوا میتران، قبلاً فیلم "کلوزآپ" کیارستمی را دیده بود و در آن جلسه بعد از معرفی کیارستمی به وی، چند جمله‌ای بین کیارستمی و میتران رد و بدل شد و وی از فیلم او تعریف بسیار کرد.

(دعوتنامه عباس کیارستمی به کاخ الیزه / سند از آرشیو اختصاصی محمد حقیقت؛ با یادی از تنها سینماگر ایرانی برنده نخل طلا از جشنواره کن و به یاد جشنواره کن که قرار بود از ۱۲ ماه مه ۲۰۲۰، هفتاد و سومین دوره آن برگزار شود و به خاطر ویروس کرونا به حالت تعلیق در آمد.)

منبع: سینماسینما

کد خبر 423062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.