۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹
طرح بارسلونا برای هوشمندسازی

اساسی‌ترین اصل در هوشمندسازی به‌کارگیری فن‌آوری‌های نوین و فضاهای دیجیتالی به‌منظور خلق ایده‌های جدید برای بهبود وضعیت شهرها محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مسئولان شهری بارسلونا بر این باور هستند که فن‌آوری باید در جهت ارتقا کیفیت زندگی شهری در خدمت شهروندان قرار گیرد و منجر به ایجاد شکاف‌های دیجیتالی نشود. این شهر طرح‌هایی را به‌مرحله اجرا گذاشته است که بنا بر آن داده‌های شهروندان باید به‌عنوان دارایی‌های عمومی و فردی شناخته شود و صرفاً در جهت منافع عمومی مورد استفاده قرار گیرد زیرا هوشمندی نه تنها از اطلاعات گردآوری شده توسط فن‌آوری، بلکه از خود شهروندان، تجربه و نیز دانش آن‌ها حاصل می‌شود.

این داده‌ها در حوزه عمومی دیجیتال به‌صورت شخصی و غیرشخصی تعریف شده است و می‌تواند به‌منظور اخذ تصمیم‌گیری‌های عمومی بهتر مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از این داده‌ها می‌توان تمامی حوزه‌های موجود در شهرهای هوشمند را که به‌وضوح نادیده گرفته شده است، برطرف کرد زیرا نادیده‌گرفتن برای ایجاد شهرهای فراگیر مشکل‌آفرین است. از سوی دیگر شهر هوشمند شهری است که امکانات آن در اختیار همه شهروندان قرار گیرد و موجبات رفاه و آسایش همه آن‌ها را فراهم آورد. بااین‌حال برنامه‌های موجود در مورد شهرهای هوشمند از لحاظ جنسیت، اختلاف نژادی و میزان دسترسی چندان فراگیر نبوده است.

در واقع شهرهای هوشمند کنونی تنها برای عده‌ای خاص و معدود مناسب است و همه جوامع را در بر نمی‌گیرد. مناسب‌سازی شهرها برای عموم نیازمند بررسی داده‌های مربوط به همه گروه‌ها اعم از زنان، توان‌خواهان، سالخوردگان و افراد رنگین‌پوست است. به‌همین‌دلیل برخی از برنامه‌ریزان شهری بارسلونا سعی دارند که با بررسی حوزه‌هایی هم‌چون تردد از الگوهای زندگی گروه‌های گوناگون آگاهی یابند و به کمک آن مفاهیم تعادل را بازنویسی کنند به‌طوری‌که شرایط برای همه یکسان شود.

در این راستا شورای شهر بارسلونا از کلید خوردن پروژه دو برنامه آزمایشی در سال آینده خبر داد که یکی از آن‌ها به بررسی چگونگی برخورد با انرژی پایدار تولید شده از سطوح جاده‌های شهری می‌پردازد و دیگری روی نحوه استفاده از فن‌آوری برای کمک به سالمندان شهر متمرکز است.

البته برنامه‌ریزان این شهر در گذشته برنامه‌های موفق دیگری نیز داشته‌اند. امروزه در مرکز پر از تکاپو و شلوغ سابق بارسلونا سکوتی عجیب حاکم است که تنها شکننده آن صدای آواز پرندگان و همهمه شاد کودکانی است که در زمین بازی کوچک آن نواحی مشغول تفریح هستند. نبود هیچ‌گونه ترافیک و محل پارک برای استقرار وسایل نقلیه، وجود محیطی پر از درخت و نیز یک مسیر برای دویدن و مسابقه دادن کودکان با یکدیگر، فضا و امکان بیشتری برای بازی ایجاد کرده است. بارسلونا این سکوت را مدیون پیاده‌سازی طرحی بنیادی به عنوان "شهرک‌های خودکفا" (Superblocks) است.

شهرک‌های خودکفا اماکنی هستند که در گذشته شاهد ترافیک بسیار سنگینی بوده‌اند ولی اعمال بعضی تغییرات اساسی از آن‌ها مناطقی امن و سرشار از آرامش ساخته است. این برنامه به‌منظور برطرف کردن سر و صدای ناشی از آلودگی‌های صوتی و همچنین رفع آلودگی هوای ایجادشده توسط ترافیک ماشین‌ها به مرحله اجرا گذاشته شده است که می‌تواند زندگی و سلامتی صدها تن از ساکنان آن را تضمین کند. ۶۰ درصد از فضای کل عمومی بارسلونا را اتومبیل‌ها اشغال کرده‌اند و امید آن می‌رود که موفقیت طرح مذکور در این شهر هم‌چون الگویی برای دیگر شهرها عمل کند. البته ترافیک تنها دلیل بارسلونا برای اتخاذ برنامه‌ای بنیادی به‌منظور اعمال تغییرات پایه نیست و این تغییرات گاهی در زمینه‌های مربوط به حفاظت از اطلاعات شهروندان نیز استفاده می‌شود، مسأله‌ای که شهرها آن را با استفاده از سنسورها، دوربین‌های مداربسته و حتی شبکه‌های مخابراتی اعمال می‌کنند.

در وهله کنونی بارسلونا ۶ شهرک خودکفا دارد و در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد صدها مورد دیگر است. هر یک از این شهرک‌ها داری ۹ بلوک است که محوطه‌ای واحد را تشکیل می‌دهند و تردد اتومبیل در آن‌ها ممنوع است، البته ماشین‌های اورژانس اجازه عبور از آن‌ها را دارند ولی تنها در صورت رعایت محدودیت سرعت ۱۰ کیلومتر بر ساعت. علاوه بر این هیچ محل پارکی در محوطه شهرک‌های مذکور تعبیه نشده و پارکینگ ساکنان آن زیرزمینی است. البته برخی از آن‌ها به شدت با این مسأله مقابله می‌کنند و تمایل دارند که اتومبیل‌های خود را در محوطه بیرونی منزل‌شان پارک کنند. برخی دیگر نیز که اداره‌کننده مشاغل محلی هستند و احساس می‌کنند قطع جریان ترافیک تجارت آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد با این طرح به مخالفت برخاسته‌اند. بااین‌حال در شهری هم‌‎چون سیاتل که در حال پیاده‌سازی طرحی مشابه است این ایده از محبوبیت بسیاری برخوردار و با استقبال بالایی مواجه شده است.

کد خبر 422967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.