گردآوری ۱۱ هزار سند تاریخی در استان هرمزگان

رئیس مرکز اسناد تاریخی شهرداری بندرعباس گفت: حدود ۱۱ هزار سند تاریخی گردآوری شده که قدیمی‌ترین سند موجود مربوط به سال ۱۱۸۳ هجری قمری در حدود ۲۶۰ سال گذشته است.

رامین آذرمهر، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت اسناد تاریخی، اظهار کرد: منابع تاریخی یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه‌ای است که دغدغه فرهنگ خود را دارند و از قدیمی‌ترین اسناد کشف شده در استان هرمزگان، سنگ نوشته‌ها و کتیبه‌های دوره ایلامی زمان هخامنشیان است.

وی با بیان اینکه اگر اسناد را به نوشته‌های خطی روی کاغذ محدود بدانیم، باید بگوییم که بخش اعظم آن در طول تاریخ بسیار آسیب دیده است، افزود: قدیمی ترین دوره‌ای که اسناد تاریخی از آن برجای مانده و در مرکز اسناد کل کشور نگهداری می‌شود اسناد تاریخی مربوط به دوره ایلخانی است البته بیشترین اسنادی که امروز وجود دارد مربوط به دوره پهلوی و پس از آن قاجار است.

رئیس مرکز اسناد تاریخی شهرداری بندرعباس با تاکید بر ضرورت حفظ و نگهداری اسناد تاریخی، تصریح کرد: نگهداری اسناد برای حفظ فرهنگ و تاریخ گذشته مهم است که در این راستا در سال ۱۳۴۵ خورشیدی در کشور مرکز ملی اسناد راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به راه اندازی مرکز اسناد تاریخی شهرداری بندرعباس، تصریح کرد: مرکز اسناد تاریخی شهرداری بندرعباس در راستای حفظ فرهنگ اقدام به فعالیت کرد چرا که یک کتاب تاریخی زمانی پرمحتوا خواهد بود که برگرفته از درستی‌های تاریخی باشد.

آذرمهر با اشاره به اسناد گردآوری شده در این مرکز عنوان کرد: در این مرکز توانستیم حدود ۱۱ هزار سند تاریخی را گردآوری کنیم که سه هزار سند مربوط به نسخه‌های خطی و اسناد خاندانی و هشت هزار سند آرشیو ادارات استان هرمزگان است؛ قدیمی‌ترین سند موجود در این مرکز مربوط به سال ۱۱۸۳ هجری قمری در حدود ۲۶۰ سال قبل یعنی ۱۰ سال قبل از فوت کریم خان زند است.

وی با اشاره به محتوای سایر اسناد، اظهار کرد: پیمان و معاهدات، استشهاد نامه، وکالت نامه، حکم‌هایی که توسط حکام محلی صادر می‌شده، اسناد تجاری، صلح نامه‌ها و اسناد ازدواج و طلاق از دیگر اسناد گردآوری شده است و قدمت این اسناد از دوره زندیه تا پهلوی دوم است که از آرشیو بایگانی ادارات استان هرمزگان گردآوری شده شامل اسناد شهرداری بندرعباس، شیلات، اداره برق، گمرک بندرعباس، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، هلال احمر، مخابرات هرمزگان که قدمت این اسناد از دوره پهلوی اول تا اواخر پهلوی دوم است.

رئیس مرکز اسناد تاریخی شهرداری بندرعباس خاطرنشان کرد: استان هرمزگان به دلیل داشتن پیشینه تاریخی بدون شک در نزد خانواده‌ها و ساکنان آن اسناد تاریخی و اداری وجود دارد که می‌توانیم بین سه تا پنج هزار سند تاریخی دیگر حتی بیشتر به دست بیاوریم که این امر به همکاری خانواده‌ها و ادارات بستگی دارد.

به گزارش ایمنا، درصورت تمایل خانواده‌ها به نگهداری از اسناد خود، اسکنی از آن تهیه و اصل آن به خانواده واگذار می‌شود.

کد خبر 422795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.