۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
تشنگی درختان شهر

آن‌ها تشنه‌اند؛ نه تنها تشنه آب، تشنه توجه و مراقبت هم هستند. میراثی گرانبها که زیبایی پیرامون و سلامت جسم و جان ما به آن وابسته است این روزها زخم‌هایی گِران بر تن دارد که گاه تا سال‌ها التیام نمی‌یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخسارانی شکسته، نهال‌هایی خشکیده و چمن‌هایی پژمرده ثمره بی رحمی و شقاوت ما نسبت به سبزینه‌های شهر است. گنجینه‌ای که زیبایی و طراوت شهر مدیون وجود آن‌هاست و اگر روزی نباشد، حیات بر پرتگاه سقوط می‌رسد. ثروتی که امروز پاس نمی‌داریم، اگر از دست برود دیگر جایگزینی ندارد.

ثروتی که پاس نمی‌داریم!

کرامت‌الله قائدی از شهروندان دهاقانی، می‌گوید: چمن‌های شهر از بین رفته و وضعیت خوبی ندارد، البته بسیاری از شهروندان برای گذراندن چند ساعت اوقات فراغت خود روی چمن‌ها می‌نشینند و حتی زباله‌های خود را نیز جمع نمی‌کنند هم در این وضعیت بی تقصیر نیستند.

او ادامه می‌دهد: شهرداری دهاقان تابلوهای زیبایی را جهت آموزش شیوه نگهداری فضای سبز نصب کرده است، اما شهروندان توجه نمی‌کنند و در چند نقطه چمن‌ها نابود شده است.

فاطمه طغرایی دیگر شهروند دهاقانی نیز می‌گوید: بسیاری از ادوات بازی در پارک‌ها و فضای سبز شکسته و برای استفاده بچه‌ها مناسب نیست.

او می‌افزاید: عده‌ای از بچه‌ها در چمن پارک‌ها فوتبال بازی می‌کنند و باعث نابودی چمن می‌شوند، در حالی که فضای کافی هم برای ورزش وجود دارد، عده‌ای هم زغال قلیان و منقل را روی چمن و درختچه‌ها ریخته و سبب نابودی آن‌ها شده‌اند.

تلاش برای رسیدن به فضایی ایده‌آل

نادر بدریان، شهردار دهاقان می‌گوید: سرانه فضای سبز برای هر شهروند دهاقانی ۱۹ مترمربع است که نسبت به جمعیت شهر و همچنین نسبت به سرانه استان در حد مطلوب قرار دارد.

او با اشاره به کمبود چاه برای آبیاری فضای سبز و مشکلات ایجاد شده در این زمینه، ادامه می‌دهد: متأسفانه به علت خشکسالی‌های متوالی اجازه حفر چاه صادر نمی‌شود، این در حالی است که در این شرایط بحرانی چاه کمکی نیز برای این منظور در نظر گرفته نشده است.

شهردار دهاقان با بیان اینکه مساحت فضای سبز شهر دهاقان بیش از ۵۰ هکتار است، می‌گوید: در حال حاضر همه این‌ها با دو حلقه چاه آبیاری می‌شود، سال گذشته شرایط سخت‌تر بود و برای آبرسانی به فضای سبز از تانکر نیز استفاده می‌شد.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته فضای سبز منطقه گردشگری "اردسته" و بلوار انقلاب به سیستم آبیاری قطره‌ای مجهز شد، اظهار می‌کند: کمبود آب مهم‌ترین مشکل برای توسعه و اجرای طرح‌های فضای سبز شهری است و چنانچه کاربری فضای سبز در قسمت‌هایی که به این کار اختصاص داده شده اجرا شود نیز روش آبیاری قطره‌ای اجرا خواهد شد.

شهردار دهاقان با اشاره به کمبود نیروی انسانی برای نگهداری فضای سبز این شهر، خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر ۱۱ نفر به صورت پیمانی در این زمینه مشغول کار هستند.

بدریان می‌گوید: در شرایطی که هم مشکل کمبود آب و نیروی انسانی در حوزه فضای سبز شهری مطرح است، توسعه فضای سبز با استفاده از چمن توصیه نمی‌شود به همین دلیل در نظر داریم شادابی حاشیه بلوار اصلی شهر را با درختان مثمر و غیر مثمر مقاوم به خشکسالی نظیر اقاقیا و زیتون تلخ حفظ کنیم.

وی با اشاره به گرانی قیمت چمن مصنوعی و شن‌های رنگی، عنوان می‌کند: استفاده از این مواد به جای چمن صرفه اقتصادی زیادی دارد، اما متأسفانه کمبود اعتبارات مانع اجرای اینگونه طرح‌ها است.

شهردار دهاقان با بیان اینکه احداث و ایجاد منبع ذخیره آب در فضای سبز شهری از جمله برنامه‌های سال ۹۹ شهرداری در زمینه نگهداری و حفظ فضای سبز و پارک‌ها است، عنوان می‌کند: کاشت درختان مناسب با شرایط مقاوم به خشکسالی، گسترش آبیاری قطره‌ای درختان، پارک‌ها و حاشیه بلوارها همچنان ادامه خواهد داشت.

بدریان خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه متناسب سازی پارک‌ها و فضاهای سبز جهت تردد معلولان و سالمندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، در اجرای طرح‌های توسعه و احداث این اماکن به این موارد توجه شده و در حال حاضر همه پارک‌ها و فضاهای سبز شهری متناسب سازی شده است.

کد خبر 422776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.