۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰
شیوع بیماری خطرناک جدید در گیلان

بستری شدن ۳۰ کودک مبتلا به کرونا در بیمارستان ابوذر اهواز، ابتلای محمود شهریاری به کرونا، قتل طایفه‌ای یک مرد در شهرستان قلعه گنج، نجات قاتل سراوانی از چوبه دار و کشف پیکر شهید دفاع مقدس در مهران، عناوین مهم‌ترین حوادث ۲۴ ساعت گذشته است که در این بسته خبری مطالعه می‌کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از ابتلای ۱۳ گیلانی به بیماری فصلی "فاسیولا" خبر داد و از مردم خواست از مصرف فرآورده‌ها با سبزی‌های محلی خودداری کنند.

آبتین حیدرزاده اظهار کرد: بیماری فاسیولا به دلیل وجود سبزی‌های محلی ازجمله «چوچاق» و «خالی واش» و عادت مصرف مردم، یکی از بیماری‌های شایع در استان گیلان است.

وی افزود: تمامی مراکز درمانی و پزشکان در گیلان نسبت به شیوع بیماری فاسیولا آگاه هستند. این بیماری در ۲ مرحله (از اواخر اردیبهشت تا پایان خرداد و از مهرماه تا آبان ماه) شایع است و با درگیر کردن کبد و ایجاد خارش و تب ظهور و بروز می‌کند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: تاکنون ۱۳ نفر از گیلانیان بنا بر اعلام نتایج مثبت آزمایش‌ها مبتلابه بیماری فاسیولا شده‌اند و احتمال افزایش آن در آینده نیز وجود دارد.

حیدرزاده ادامه داد: بیماری فاسیولا بیماری انگلی و غیر واگیر است و همچون بیماری کووید ۱۹ با عطسه و سرفه و سایر شیوه‌های انتقال، منتقل نمی‌شود، اما برای پیشگیری از بیماری فاسیولا، گیلانیان حتی‌المقدور نباید از سبزی‌های خام مصرف کنند و در صورت استفاده باید سبزی‌های کاملاً پخته و یا در مقابل آفتاب کاملاً خشک‌شده، مصرف شوند.

وی توضیح داد: نمی‌توان با شست‌وشو، بیماری فاسیولا را از سبزی‌های محلی به سبب تبدیل طولانی‌مدت متاسرکرهای فاسیولا به کرم از بین برد، زیرا این بیماری برخلاف میکروب‌های اسهال خونی، وبا و تیفوئید با شست‌وشوی سبزی‌های با محلول‌های غلظت پایین پرکلرین و یا سایر شوینده‌های توصیه‌شده مخصوص سبزی‌ها از بین نمی‌رود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: «زیتون‌پرورده» و «نمک سبز» از ۲ محصول پرمصرف گیلانیان در فصل فعلی است که در آنها از سبزی‌های محلی استفاده می‌شود.

حیدرزاده تصریح کرد: با توجه به بارش‌های کنونی ودر پی آن شیوع بالای فاسیولا، تأکید می‌شود مردم از مصرف سبزی‌های محلی در فراورده‌های مذکور حتی‌المقدور پرهیز کنند و یا ترجیحاً از سبزی‌های کشت‌شده در حیات خانه‌های خود که تنها با آب سالم غیر رودخانه‌ای تغذیه‌شده است، مصرف داشته باشند.

حیدرزاده گفت: درصورتی‌که فرآورده‌های سبزی‌های محلی گیلان از بیرون تهیه‌شده، توصیه می‌شود این محصولات قبل از مصرف در فریزر با دمای ۲۰- درجه تا ۳ روز نگه‌داری و سپس مصرف شوند. زیرا فقط فاسیولا در دمای فریزر از بین می‌رود.

بستری شدن ۳۰ کودک مبتلا به کرونا در بیمارستان ابوذر اهواز

رئیس بیمارستان کودکان ابوذر اهواز گفت: در حال حاضر ۳۰ کودک مشکوک به کرونا در این بیمارستان بستری‌اند و در میان این کودکان، نتیجه تست کرونای چهار نفر مثبت شده و تاکنون مورد فوتی ناشی از کرونا نداشته‌ایم.

با وجود آن که اعلام شده بود کودکان به ویروس کووید ۱۹ مبتلا نمی‌شوند اما گذشت زمان نشان داد که این ویروس کودکان را هم مبتلا خواهد کرد.

محمدرضا فتحی، رئیس بیمارستان کودکان ابوذر اهواز تاکید کرد: در حال حاضر ۳۰ کودک مشکوک به کرونا در این بیمارستان بستری‌اند و در میان این کودکان، نتیجه تست کرونای چهار نفر مثبت شده و تاکنون مورد فوتی ناشی از کرونا نداشته‌ایم.

بنا به گفته رئیس بیمارستان، از ابتدای این بحران بیش از ۱۵۰ بیمار با علائم مشکوک به کرونا به این بیمارستان مراجعه کرده‌اند و کم‌سن‌تر ین کودک مبتلا به کروناویروس در بیمارستان ابوذر اهواز، ۵۴ روزه و و بزرگ‌ترین آنها ۱۶ ساله بوده است.

ابتلای محمود شهریاری به کرونا

محمود شهریاری مجری سابق تلویزیون که به علت انتشار اخبار کذب کرونایی بازداشت شده بود، پس از آزادی از زندان کرونا گرفت و اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه است.

بارها در زمان بندی‌های مختلف از مردم می‌خواست که به دلیل قرنطینه و بسته شدن حتی نانوایی‌ها برای خرید اجناس ضروری به خیابان‌ها بیایند.

قتل طایفه‌ای یک مرد در شهرستان قلعه گنج

با دستورات مقام قضائی و تلاش کارآگاهان پلیس، قاتل مرد میان سال روستایی در کمتر از ۳۰ ساعت به چنگ قانون افتاد.

در پی وقوع قتل مردی میان سال در روستای «شومهری» محدوده شهرستان قلعه گنج، بلافاصله مأموران گشت انتظامی، گروهی از مأموران پلیس آگاهی و بازپرس ویژه قتل در محل حادثه حاضر شدند.

این گزارش حاکی است، مأموران در ادامه با حضور در یک مزرعه کشاورزی در محدوده دهستان «سرخ قلعه» مشاهده کردند یک مرد میان سال با شلیک گلوله کلت کمری به قتل رسیده است و همسر و فرزند وی نیز به گروگان گرفته شده‌اند. آنها ضمن حفظ صحنه، بررسی‌ها و تحقیقات میدانی خود را آغاز و به دستور سردار ناظری فرمانده انتظامی استان کرمان، گروگان‌ها را ظرف یک ساعت بعد از وقوع جرم آزاد کردند، در ادامه با کار اطلاعاتی دقیق و ضربتی مأموران پلیس شهرستان قلعه گنج هویت قاتل که یک جوان ۲۰ ساله است شناسایی شد و بی درنگ دستگیری متهم با دستورات ویژه قضائی در دستور کار پلیس قرار گرفت.

فرمانده انتظامی استان کرمان گفت: سرانجام مأموران و عوامل پلیس آگاهی قلعه گنج این متهم را که مرتکب قتل مسلحانه مرد ۳۹ ساله روستایی و به گروگان گرفتن اعضای خانواده قربانی شده بود، حدود ساعت یک بامداد چهارشنبه در مخفیگاه اش دستگیر کردند.

سردار ناظری افزود: در بررسی‌ها مشخص شد انگیزه قتل قدرت نمایی طایفه‌ای بوده چراکه قاتل با مقتول هیچ گونه عداوت و دشمنی نداشته بلکه این حادثه هولناک و تأسف بار به تحریک یک مجرم از طایفه قاتل به گمان این که طایفه مقتول مکان اختفای او را به پلیس اطلاع داده‌اند رخ داده است.

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: متأسفانه این جوان با تحصیلات ابتدایی و عمل نابخردانه خود قربانی جهل و عصبیت شده که ضرورت دارد اقدامات اصلاحی و فرهنگ سازی برای اصلاح باورهای غلط و رسوم جرم آفرین توسط سازمان‌های متولی به صورت عاجل و هدفمند صورت گیرد.

بر اساس این گزارش در ادامه با بازرسی از محل اختفای متهم، چهار قبضه سلاح شامل دو قبضه سلاح جنگی کلاشینکف، کلت کمری و دو قبضه اسلحه شکاری کشف و ضبط شد. به گفته قاضی افشار منش دادستان عمومی و انقلاب قلعه گنج، رسیدگی به این پرونده با قید فوریت در دادسرای عمومی و انقلاب قلعه گنج ادامه دارد.

نجات قاتل سراوانی از چوبه دار

پرونده یک قتل در سراوان مختومه شد و قاتل قبل از قصاص بخشیده شد.

دادستان و رئیس واحد اجرای احکام کیفری سراوان گفت: با پیگیری شبانه روزی و تلاش همکاران قضائی و اداری واحد اجرای احکام کیفری این دادسرا، یک فقره پرونده قتل عمد در سراوان منتهی به سازش شد و فرد قاتل از مجازات حتمی قصاص رهایی یافت.

عباس عزیزی اظهار کرد: در دوم مهرماه سال ۱۳۹۲ در شهرستان سراوان بر اثر اختلافات خانوادگی یک فقره قتل عمدی واقع شده که پس از تحقیقات بعمل آمده، فرد مرتکب قتل عمدی شناسایی و در تاریخ ۱۸ آبان‌ماه ۹۲، در فاصله زمانی اندک دستگیر می‌شود.

وی افزود: در جریان رسیدگی به بزه انتسابی اقرار و از وقوع این جنایت ابراز ندامت و پشیمانی می‌کند در نهایت پس از تکمیل روند رسیدگی قضائی به پرونده فوق، نامبرده محکوم به قصاص گردیده و حکم صادره نیز در دیوان محترم عالی کشور تأیید می‌شود.

رئیس واحد اجرای احکام کیفری دادسرای سراوان ادامه داد: پس از تأیید حکم قصاص و وصول پرونده در تاریخ ۱۰/ ۱۰/ ۹۸ به این دادسرا، با پیگیری همکاران ما در واحد اجرای احکام کیفری اعم از دادیار و همکاران اداری شعبه، در جهت دعوت اولیای دم مقتول به سازش و بخشش محکوم علیه نهایتاً در مورخ ۱۶/ ۰۲/ ۹۹، اولیای دم فرد مقتول با حضور در واحد اجرای احکام کیفری دادسرای سراوان، با عنایت به اینکه در ماه رحمت الهی رمضان قرار داریم، ضمن اعلام رضایت و گذشت بی قید و شرط خود از اجرای قصاص، از دریافت دیه مقتول نیز انصراف دادند و بزرگواری و کرامت خود را در حد اعلی ابراز داشتند.

کشف پیکر شهید دفاع مقدس در مهران

ساعاتی قبل پیکر مطهر یک شهید دوران دفاع مقدس در منطقه قلاویزان مهران توسط گروه تفحص شهدا کشف شد.

گل‌محمدی مسئول کمیته تفحص شهدا در استان ایلام با تأیید خبر این تفحص گفت: گروه تفحص شهدا که در منطقه قلاویزان مشغول هستند امروز هفدهم اردیبهشت با توسل به ائمه اطهار، یک پیکر مطهر شهید دوران دفاع مقدس را کشف کردند.

کد خبر 422644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.