۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
پسورد خوب چه ویژگی هایی دارد؟

پسوردها بخش مهمی از زندگی پیشرفته امروزی را تشکیل می‌دهند، چراکه نقش زیادی در حفظ امنیت اطلاعات فردی و مالی افراد دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پسوردها به‌عنوان نگهبانان ورودی تمامی فعالیت‌های الکترونیکی از جمله خرید اینترنتی، استفاده از خدمات بانکی، ورود به دنیای مجازی، حفظ امنیت شغلی و حریم شخصی هستند؛ بنابراین میزان امنیت آن‌ها بسیار مهم است. اهمیت استفاده از این واژه‌ها به سال ۲۰۰۵ میلادی و زمانی برمی‌گردد که ایده جایگزینی رمزهای قدیمی با انواع جدید و پیچیده‌تر و همچنین استفاده از تأیید هویت دو مرحله‌ای در برنامه‌های مجازی به منظور ارتقای سطح ایمنی اطلاعات ارائه شد.

پس از آن مشاوره‌های امنیتی این نظریه را به‌صورت جدی‌تر پیگیری کرده و در سال ۲۰۱۲ به منظور معرفی روشی برای ممانعت از هک شدن حساب‌ها به دست افراد سودجو، مطلبی با عنوان روز "رمزت را عوض کن" در یک وب‌سایت طراحی، فن‌آوری و علمی مطرح شد. در این مطلب به چگونگی افزایش امنیت حساب‌های الکترونیکی با تغییر رمزها توسط همه مردم در یک روز واحد و افزودن بعضی نمادها به رمزهای عبور اصلی ایمیل‌ها و برنامه‌های بانکداری الکترونیک پرداخته شد.

در نهایت در سال ۲۰۱۳ اولین پنج‌شنبه ماه می به عنوان روز جهانی پسورد تعیین شد که هدف آن ارتقای آگاهی افراد نسبت به لزوم ایمن و قوی بودن پسوردهای انتخابی و ترویج عادت استفاده از رمزهای عبور مناسب بود. در این روز افراد بیش از روزهای دیگر از هویت الکترونیکی و حساب‌های خود محافظت کرده و نیز خطرات ناشی از بکارگیری رمزهای ساده را به اعضای خانواده خود یادآوری می‌کنند.

با توجه‌ به این‌ که تقریباً ۷۳ درصد از کاربران برای تمامی حساب‌های خود از رمزهای مشابه استفاده می‌کنند و اکثر آن‌ها کلمات مناسبی را انتخاب نمی‌کنند، بسیاری از رمزها در معرض خطر سرقت اطلاعات قرار می‌گیرد و موضوع قابل توجه اینکه هک شدن رمز این افراد، تمامی اطلاعات و حساب‌های آن‌ها را در دسترس هکرها قرار می‌دهد. هر سال در روز جهانی پسورد آماری جهانی از پرکاربردترین کلمات عبور ارائه می‌شود که این رمزها در سال جاری به‌ترتیب شامل ۱۲۳۴۵۶، ۱۲۳۴۵۶۷۸۹، qwerty ،password و ۱۲۳۴۵۶۷ است.

جالب است بدانید که رمز عبور ۱۲۳۴۵۶، هر سال رتبه نخست این لیست را به خود اختصاص می‌دهد و کاربران با وجود آگاهی از خطرات امنیتی هنوز هم از آن استفاده می‌کنند. در روز پسورد پیشنهاد می‌شود تمام مردم جهان رمزهای عبور خود را بررسی کرده و به جایگزینی آن‌ها با حروف مناسب‌تر اقدام کنند؛ اشتباه عمده اکثر افراد استفاده از کلمات کوتاه، تاریخ‌های شناخته‌ شده، سالگردها، اسامی و کلمات قابل حدس است.

به گفته محققان یک پسورد مناسب شامل هشت تا ۱۳ کارکتر و ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ انگلیسی با اعداد، نمادها، فواصل و علائم و درنتیجه ایجاد فرمی ماندگار در ذهن خود فرد، اما غیرقابل حدس برای هکرها است. افزودن یک بخش اضافی به رمز قبلی کاملاً بی‌فایده است. کاربرانی که تمایلی به تعویض سالانه رمزهای خود ندارند، کافی است با به‌کارگیری ابتکار عمل و انتخاب کلمه‌ای بسیار قوی و پیچیده از امنیت حساب‌های خود اطمینان حاصل کنند.

کد خبر 422511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.