۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۹
گرانی کاغذ اجتناب‌ناپذیر است

معاون امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان گفت: کاغذ نیز مانند بسیاری از کالاهایی که در بازار وجود دارد ممکن است افزایش و یا کاهش قیمت داشته باشد، اما وزارت ارشاد در این خصوص نیز تدابیری اندیشیده است که تا جایی که ممکن است این مساله جبران شود.

معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا درباره مسائل و مشکلات حوزه فرهنگ در پی شیوع کرونا، اظهار کرد: کرونا نه تنها به مباحث فرهنگی که به تمام کسب و کارهایی که در کشور وجود دارد آسیب‌هایی را وارد ساخته است، اما کسب و کارهای فرهنگی و هنری به سبب این بحران با مشکلات بیشتری مواجه شدند.

اصغر مختاری افزود: صنعت نشر و ناشران پیش از بحران کرونا نیز با مشکلاتی از جمله افزایش قیمت کاغذ مواجه بودند که کمی در حال تعدیل بود اما با شیوع بیماری کرونا و به دنبال آن تعطیلی مراکزی چون چاپخانه‌ها و متوقف شدن چاپ بر این مشکلات افزوده شد.

وی در خصوص راه کارهای اداره فرهنگ و ارشاد برای حل این مسائل، گفت: دو اقدام اساسی در این خصوص صورت گرفت؛ در ابتدا یک خود اظهاری در دو زمینه از تمامی فعالان فرهنگی از جمله ناشران گرفته شد، که یکی در زمینه آسیب‌هایی بود که به آنها وارد شد و دیگری در خصوص عدم منفعتی که در این دوران متحمل شدند؛ سپس طی نامه و مکاتبه‌ای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ادارات ارشاد کل کشور انجام داده بود تمامی اعداد و رقم‌ها را به وزارتخانه ابلاغ کردیم.

معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مسائلی که به واسطه بیمه بیکاری برای کارکنان مشاغل فرهنگی به وجود آمد، اضافه کرد: اداره کار در این خصوص سامانه‌ای معرفی کرد که وزارت ارشاد آن را پیگیری کرد و به تمامی فعالان این حوزه ابلاغ کرده تا افرادی که مایل به استفاده از بیمه بیکاری هستند در این سامانه وارد شده، ثبت نام نمایند و از این مزیت که دولت برای جبران قسمتی از خسارتی که به آنها وارد شده است در نظر گرفته است، استفاده کنند.

مختاری ادامه داد: همچنین نشست‌ها و جلساتی را با کسانی که در حوزه‌های فرهنگی و در جبهه اول آنها ناشران مشغول به کار هستند، داشته‌ایم؛ در این جلسات فعالان فرهنگی مسائل و مشکلات خود را طرح کردند و بنا شد تا قسمتی از این مسائل را از طریق استان‌ها و برخی را به وسیله وزارتخانه پیگیری کنیم اما فعلاً در مرحله احصاء و رصد مسائل و مشکلات هستیم و امیدواریم بتوانیم آنها را دست بندی کرده و تا جایی که امکان دارد، رفع کنیم..

وی در خصوص نگرانی ناشران از افزایش قیمت کاغذ در دوران تعطیلی، تصریح کرد: کاغذ نیز مانند بسیاری از کالاهایی که در بازار وجود دارد ممکن است افزایش یا کاهش قیمت داشته باشد، اما وزارت ارشاد در این خصوص نیز تدابیری اندیشیده است که تا جایی که ممکن است این مساله جبران شود؛ در همین راستا سامانه‌ای در نظر گرفته شده است تا ناشرانی که برای چاپ کتاب‌های خود نیاز به کاغذ دارند، ثبت نام کرده و کاغذ را با قیمت مناسب دریافت کنند اما واقعیت این است که قیمت کاغذ دستخوش تحولات است.

معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص چالش دیجیتال شدن گفت: در بحران کرونا کتب دیجیتال بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت، اما این کتب نه تنها رقیبی برای صنعت نشر محسوب نمی‌شود که فرصتی است که می‌تواند در کنار صنعت نشر چاپی به کمک ناشران بیاید؛ از طرفی باید گفت که نشر چاپی همچنان جایگاه خود را دارد برای مثال با وجود این حجم از پایگاه‌های خبری الکترونیکی و مجازی همچنان روزنامه چاپ، خریده و خوانده می‌شود. در واقع انسان به کتاب چاپی یک علاقه‌ای دارد که بعید است پیشرفت الکترونیکی بتواند موقعیت آن را به خطر بیندازد، هرچند بی تأثیر هم نخواهد بود.

مختاری تصریح کرد: امیدواریم هرچه سریع‌تر مباحث مربوط به کرونا به پایان برسد و همه چیز به حالت عادی خود باز گردد، همچنین امیدواریم اصحاب فرهنگ و هنر و فعالان این حوزه بتوانند مسائل و مشکلاتی خود را رفع و رجوع کنند که البته در این خصوص ما نیز در خدمت آنها خواهیم بود.

کد خبر 422482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.