تعطیلی باغ وحش صفه پاک کردن صورت مسئله است

سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان با بیان اینکه نمی توان حیوانات باغ وحش صفه را در طبیعت رها کرد، گفت: وجود یک مرکز نگهداری، تیمارداری و بازپروری حیات وحش برای استان اصفهان ضروری است.

حسین اکبری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه باغ وحش صفه در سال‌های اخیر برای تیمارداری و نگهداری از حیات وحش تجربیاتی به دست آورده است، اظهار کرد: وجود یک مرکز نگهداری، تیمارداری و بازپروری حیات وحش برای استان اصفهان ضروری است؛ این ظرفیت در حال حاضر در باغ وحش صفه وجود دارد و می‌توان از آن استفاده کرد.

وی افزود: حیوانات مصدوم تا زمانی که امکان رهاسازی نباشد در مرکز بازپروری نگهداری و پس از تیمار در طبیعت رها می‌شوند اما به طور معمول برخی حیوانات در مراکز بازپروری امکان برگشت به طبیعت را ندارند.

سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان با بیان اینکه تعطیلی باغ وحش صفه موافقان و مخالفانی دارد، خاطرنشان کرد: کسی از نگهداری حیوانات در اسارت حمایت نمی‌کند و هر حیوانی در بهترین حالت باید در زیستگاه خود و با فراغ بال زندگی طبیعی داشته باشد.

اکبری با بیان اینکه باغ وحش صفه از چند سال پیش مجوز دریافت کرده و گونه‌هایی را نگهداری می‌کند، تاکید کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان در گذشته مجوزی برای زنده گیری و نگهداری حیوانات در این باغ وحش نداده است بلکه این مکان سرپناه گونه‌های مصدومی بوده که قابل رهاسازی در طبیعت نبودند و در این باغ وحش نگهداری و تکثیر شده‌اند.

سرنوشت حیوانات این باغ وحش مهمترین موضوع است

وی با بیان اینکه فعالیت باغ وحش صفه با انجام اصلاحات و بهینه کردن شرایط می‌تواند ادامه داشته باشد، تصریح کرد: رویکرد شهرداری و شورای شهر اصفهان در این زمینه مهم است که آیا تمایل به ادامه فعالیت این مجموعه دارند یا خیر، اما از منظر زیست محیطی این باغ وحش با نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تأسیس شده و می‌تواند با اصلاح مواردی به فعالیت خود ادامه دهد.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان با بیان اینکه در دنیا هیچ باغ وحشی نیست که به طور کامل ایده آل باشد و هر باغ وحشی نقاط قوت و ضعفی دارد، گفت: سرنوشت حیوانات این باغ وحش مهمترین موضوع است، چراکه تعطیل شدن یک مکان کار سختی نیست ولی اینکه سرنوشت گونه‌های جانوری چه می‌شود موضوع بسیار مهمی است.

نمی‌توان حیوانات را در طبیعت رها کرد

وی ادامه داد: حیوانات این باغ وحش را نمی‌توان در طبیعت رها کرد چون سال‌ها در اسارت زندگی کرده‌اند و نمی‌توانیم این ریسک را برای رها کردن یک باره آنها در طبیعت بپذیریم، متعادل کردن حیوان برای بازگشت به طبیعت هم کار بسیار سخت و تقریباً غیر ممکنی است، در عین حال که تحویل حیوانات به مراکز شناخته شده با شرایط بهتر هم باید بررسی شود.

اکبری با بیان اینکه منتقدان تعطیلی این باغ وحش باید راهکاری ارائه دهند تا بتوان این مشکل را حل کرد، افزود: تعطیلی یک مکان، پاک کردن صورت مسئله است.

وی با اشاره به اینکه سرنوشت باغ وحش صفه هنوز مشخص نیست و تصمیمی برای تعطیلی یا ادامه فعالیت این باغ وحش گرفته نشده، گفت: باید همه با همفکری تصمیمی بگیریم که خروجی آن به نفع محیط زیست و شهر اصفهان باشد نه اینکه با عجله تصمیمی بگیریم و در سرنوشت حیوانات شک و تردید داشته باشیم، با این وجود چه تصمیم بر تعطیلی و چه ادامه فعالیت باغ وحش صفه باشد اداره کل حفاظت محیط زیست استان حاضر است مشاوره‌های کارشناسی و نظارت‌های لازم را در این زمینه ارائه دهد.

کد خبر 422392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.