معمای یک صدای ممنوعه

اختلاف داخلی اصولگریان مجلس یازدهم، حذف چهار صفر از پول ملی و انتشار سخنان عیسی کلانتری در مورد ممنوعیت انتشار صدای بانوان از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز سه شنبه _۱۶ اردیبهشت‌ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در سر مقاله امروز خود با تیتر «اصلاحات گفت و گو می‌خواهد» به نبود مقوله گفت و گو در جریان اصلاحات پرداخت و از زبان احمد شیرزاد فعال اصلاح‌طلب نوشت: برخی دوستان اصلاح‌طلب به نحوی سخن می‌گویند که گویی کمتر از وزیر کشور نیستند و موقعیت، قدرت و امکاناتشان نه تنها کم از این وزارتخانه ندارد بلکه بالاتر است. این در حالی است که از زمان مسئولیت داشتن برخی از اصلاح‌طلبان زمان زیادی گذشته است. مثل زمانی که آقای غلامحسین کرباسچی استاندار و در مقطعی شهردار تهران بودند. از این جهت به‌نظر می‌رسد امروز مقوله‌ای که جریان اصلاحات احتیاج ندارد، این است که کسانی در بالا بنشینند و به سایرین بگویند چه کنید و چه نکنید. جریان اصلاحات بیشتر به گفت‌وگو و کار جدی احتیاج دارد تا اینکه کسانی در موضع پدر بزرگ و پدر خوانده این جریان وارد شوند و زیرآب همه چیز را بزنند. این قبیل صحبت‌ها و رفتارها در چنین شرایطی موقعیت شناسانه نیست، اما اگر فکر کنیم با طرح برخی سخنان انتقادانه، جریان مقابل از آن علیه جریان اصلاحات استفاده می‌کند، آب از سر اصلاح‌طلبان گذشته و نباید چندان دلواپس بود. چراکه جریان مقابل کارش را خواهد کرد. پس نباید اگر مسأله‌ای هست لب بگزیم و آهسته صحبت کنیم تا کسی نشنود.

در عین حال این قبیل اظهارات برج عاج نشینانه و از سر خود پدر خوانده‌بینی جریان اصلاحات راه به جایی نمی‌برد. جریان اصلاحات نیروی پای کار و در صف می‌خواهد وگرنه الی ماشاءا… داریم کسانی که بخواهند در موضع پدرخواندگی صحبت کنند. استراتژیست‌ها یا خود استراتژیست پندارهایی که می‌خواهند تا پنجاه سال آینده طرح بدهند کم نداریم از خود بنده گرفته تا دیگرانی که سنی از آنها گذشته و خیلی در صف کار اجرایی نیستند یا قدرتی ندارند. به هر حال این قبیل دوستان باید حالت مشاور به خود بگیرند و اگر جایی واقعاً کسی سوالی کرد یا نصیحتی لازم بود انجام دهند. اگر نه نیاز امروز جریان اصلاحات نیروی در صف است. نیرویی که بتواند قدرتی فراهم بیاورد. البته قدرت اصلاح‌طلبان به نفوذ اجتماعی است. هر چند نفوذ اجتماعی نیز احتیاج به کار روی جامعه، تماس با جامعه و برخورد مناسب با جامعه دارد و اینگونه رفتارهای تقابلی رسانه‌ای هیچ گلی به سر اصلاحات نخواهد زد. از سوی دیگر طی چند وقت اخیر سویه انتقادات رئیس دولت اصلاحات را نشانه گرفته در صورتی که دیواری کوتاه‌تر از رئیس دولت اصلاحات نیست. رئیس دولت اصلاحات ادعا و دم و دستگاهی ندارد که خیلی بخواهد به آنها تکیه کند. اگر کسی واقعاً می‌تواند کار بهتری انجام دهد، پیش بیاید و وارد صحنه شود اما اگر قرار به تندی است، اصلاح‌طلبان به تندی نیاز ندارند. رئیس دولت اصلاحات با هر کم و کاستی که بوده تلاش کرده، اثرگذار بوده و در همین سال‌های اخیر با وجودی که از همه امکانات تقریباً محروم بوده، اما به طور جدی اثرگذاری خود را داشته است. حال اگر کسانی فکر می‌کنند که بهتر از وی می‌توانند تأثیرگذار باشند و کارهای بهتری انجام دهند، به میدان بیایند. خرد کردن کاسه کوزه‌ها بر سر رئیس دولت اصلاحات و جلوه دادن وی به عنوان مسئول تمام کم و کاستی‌ها نه تنها قطعاً راه به جایی نخواهد برد بلکه دور از ادب، احترام و واقع‌گرایی بوده و منصفانه نیست. لذا با امکانات موجود همین عملکرد نیز قابل تقدیر است. صحبت‌های نا دلسوزانه فقط روح و روان دیگران را خراش می‌دهد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اصولگرایان پیمان‌شکن» به بررسی اختلاف داخلی اصولگریان پرداخت و نوشت: یک روز به اسم «جمنا» و یک روز به اسم «شورای ائتلاف» سعی می‌کنند میان طیف‌های مختلف وحدت درونی ایجاد کنند، اما هربار تیرشان به سنگ می‌خورد و تا به حال موفق نشده‌اند بین نیروهای خود وحدت ایجاد کنند. درواقع بیشترین ضربه را همیشه از همین سمت در انتخابات خورده‌اند. در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی که در اسفندماه برگزار شد اصولگرایان در نبود رقیب خود توانستند همه نیروهای خود را به بهارستان بفرستند، اما باز هم در دادن یک لیست مشترک چالش‌های فراوانی داشتند. حالا هم که مجلس یازدهم را به طور کامل در اختیار گرفته‌اند درگیر دعواهای درونی بر سر ریاست آینده مجلس و تقسیم‌بندی کمیسیون‌ها شده‌اند. در همین راستا جمعی از منتخبین مجلس آینده در گعده محفلی خود با بیان شروطی بر سر تقسیم‌بندی غنایم توافق کردند، اما این توافق نیز خیلی زود شکسته شد و توافق‌ها یکی پس از دیگری زیر پا گذاشته شد. درواقع به نظر می‌رسد اصولگرایان حتی در توافق به دنبال شکست رقیب درونی خود و مانع از پیش بردن برنامه‌های او هستند.

اصولگرایان در شکستن پیمان و ائتلاف درونی خود ید طولایی دارند و همیشه یک طیف از توافق خارج شده است و ما در دوره‌های مختلف انتخاباتی مشاهده کرده‌ایم که این جریان سیاسی در ایجاد توافق بین طیف‌های مختلف خود با مشکل جدی روبه‌رو بوده است. این دوره حتی با وجود آنکه اصلاح‌طلبان به عنوان رقیب اصولی این جریان سیاسی حضور نداشت باز هم اصولگرایان نتوانستند به توافق برسند و درنهایت پایداری‌ها با ایجاد شروطی در محدود کردن قالیباف حاضر شدند در یک لیست واحد قرار بگیرند.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «از دست بردن در شناسنامه برای رفتن به جبهه تا دست بردن در کارنامه برای دکترا!» به بررسی مدرک تحصیلی حسن فریدون پرداخت و نوشت: گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره پذیرش و نحوه جذب حسین فریدون دستیار ویژه روحانی در دولت یازدهم برای مقطع دکتری، در نشست علنی دیروز (دوشنبه) قرائت شد.

بر اساس این گزارش، جمع زیادی از نمایندگان مجلس خواستار اِعمال ماده ۲۳۴ آئین‌نامه داخلی مجلس برای این گزارش شده‌اند که طبق این ماده، تخلفات و متن کامل گزارش برای بررسی‌های بیشتر به قوه‌قضاییه ارسال می‌شود.

در بخشی از این گزارش آمده است: «آقای حسین فریدون متولد ۱۳۳۶ داوطلب آزمون دکتری نیمه‌متمرکز سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲ به شماره داوطلبی ۲۸۹۹۵۲ در کد رشته امتحانی ۲۱۱۷ مجموعه «علوم سیاسی در کلیه گرایش‌ها» شرکت کرده است. نامبرده در مرحله تکمیل ظرفیت برای نوبت دوم (شبانه) دانشگاه گیلان در رشته روابط بین‌الملل (با در نظر گرفتن شرایط ۳۰ درصد جانبازی و با سهمیه ۲ ایثارگران) برای طی مراحل مصاحبه معرفی شده است. علیرغم اعلام دانشگاه گیلان مبنی بر کان‌لم‌یکن تلقی شدن پذیرش و ثبت‌نام در صورت عدم مراجعه برای مصاحبه شفاهی، ایشان برای شرکت در مصاحبه، در دانشگاه گیلان حاضر نمی‌شوند.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «نامبرده پس از عدم ثبت‌نام در دانشگاه گیلان، طی درخواستی از سازمان سنجش پذیرش کشور، خواستار معرفی به دانشگاه شهید بهشتی برای شرکت در آزمون اختصاصی پردیس خودگردان این دانشگاه و برای تحصیل در رشته روابط بین‌الملل در مقطع دکتری می‌شود.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «معمای یک صدای ممنوعه» به بررسی ممنوعیت انتشار صدای بانوان به‌بهانه سخنان خاتمی و کلانتری پرداخت و نوشت: در یکی دو روز گذشته، گفت‌وگوی ویدئویی عیسی کلانتری که در بخشی از آن به بیان خاطره‌ای از سیدمحمد خاتمی در دوران ریاست جمهوری مرحوم‌هاشمی رفسنجانی می‌پردازد، حاشیه‌های زیادی به دنبال داشت و باعث اظهارنظرهای مختلفی از سوی اشخاص و نهادهای گوناگون شد. عیسی کلانتری وزیر کشاورزی در دهه ۷۰ در آن مصاحبه تصویری می‌گوید: «آقای خاتمی وزیر ارشاد بودند، بنده وزیر کشاورزی بودم. از حضرت امام، مستقیماً برای خود من در دولت نقل کردند که من جسارت و جراتش را پیدا نکردم (آقای خاتمی الان زنده است. من این موضوع را چند جای دیگر هم نقل کرده‌ام) آقای خاتمی به بنده گفتند که حضرت امام به من دستور دادند شما چرا از آواز خواندن خانم‌ها استفاده نمی‌کنید؟ به‌صورت تک‌خوانی نه به‌صورت گروهی. حضرت امام این جمله را دو بار به بنده فرمودند. من جرأت بیان و اجرای آن را نداشتم. منتها حضرت امام (ره) در ادامه فرمودند: خانم‌هایی که صدای خوبی دارند نه خانمی که صدای خوبی ندارد اما به خاطر قیافه‌اش بیاوریم تا بخواند و به مردم تحویل دهیم. آقای خاتمی فکر می‌کنم سال ۶۸ در دولت آقای‌هاشمی این خاطره را برای من نقل کردند. قبل از اینکه از وزارت ارشاد استعفا بدهند.»

او در پاسخ به سوال مجری که پرسید: «یعنی حضرت امام صدای خانم‌ها را حرام نمی‌دانستند؟»گفت: «خیر حرام نمی‌دانستند. در رادیو و تلویزیون…» مجری سوال دیگرش را این‌طور پرسید:» چطور آقای خاتمی که روحیه انقلابی داشتند این مطلب حضرت امام (ره) را منتقل نکردند؟» و کلانتری پاسخ داد: «من نمی‌دانم از خود آقای خاتمی سوال کنید. حتی آقای خاتمی گفتند دست‌هایم قلم شود، من جرأت و جسارت پیدا نکردم.» ساعتی بعد خاتمی مدیا متنی را به نقل از سیدمحمد خاتمی منتشر کرد که در آن آمده بود: «صحبت‌های جناب دکتر عیسی کلانتری در باب آوازخوانی زنان که در آن نسبتی به من داده شده، بی‌اساس است. گرچه در حسن نیت آقای کلانتری تردیدی ندارم، ولی اشتباه منافاتی با حسن نیت ندارد. موضوع از این قرار است که مدیرکل محترم ارشاد یکی از استان‌ها، استفتائی از حضرت امام کرده بود که همخوانی زنان (و شنیدن مردان) حکمش چیست؟ امام نوشتند اگر فسادی بر آن مترتب نباشد اشکالی ندارد. در سوال دوم پرسیده شده بود که تک‌خوانی زنان حکمش چیست؟ فرموده بودند حکم مسئله بالا را دارد. نه یک‌بار نه دو بار، ابداً درباره پخش یا عدم پخش مطلبی نفرمودند.» این موضوع با ادبیاتی مشابه با سخنان سیدمحمد خاتمی نیز با واکنش مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) نیز روبه‌رو شد. حمید انصاری قائم مقام این مؤسسه بیانیه‌ای صادر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «به موجب تماس‌ها و بررسی دقیق به‌عمل آمده، واقعه بدین صورت بوده است: مدیرکل وقت ارشاد اسلامی استان فارس، در دیدار با وزیر ارشاد وقت گزارش می‌دهد که طی استفتائی از حضرت امام خمینی (س)، نظر ایشان را در رابطه با «حکم شرعی همخوانی زن و همچنین حکم تک‌خوانی زن»، جویا شده است و حضرت امام در جواب مرقوم داشته‌اند: «اگر مفسده‌ای بر آن مترتب نباشد بلامانع است».

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شام آخر ایرانیان با ریال؟» نوشت: نمایندگان مجلس به تغییر واحد پول ملی و حذف ۴ صفر رأی مثبت دادند. از این رو، اصلاح پول ملی بیشتر از همیشه، به واقعیت نزدیک شده است. تنها مهر تأیید شورای نگهبان برای آغاز پروسه اجرایی رفرم پولی نیاز است. مصوبه دیروز مجلس، هر ۱۰ هزار ریال فعلی را تبدیل به یک تومان می‌کند. واحد پول خرد هم «قران» تعیین شده که هر یک تومان، معادل ۱۰۰ قران خواهد بود. رئیس کل بانک مرکزی زمان مورد نیاز برای اجرای این تحول را بین دو تا پنج سال اعلام کرده است. با این همه، موافقان و مخالفان در خصوص تغییر عنوان واحد پول ملی و حذف ۴ صفر، اختلافات جدی دارند. اختلافات در زمینه فرهنگی و تاریخی، نحوه اجرای رفرم پولی و پیش‌نیازهای این سیاست وجود دارد. مهم‌ترین نکته منتقدان این است که بدون ایجاد ثبات در اقتصاد ایران، شاید پیش از آنکه پروسه تغییر واحد پول ملی به سرانجام برسد، یک صفر جدید کنار تومان متولد شود. اگر شورای نگهبان در مهلت مقرر ۱۰ روزه با مصوبه مجلس موافقت کند، تغییر واحد پول از ریال به تومان، به قانون تبدیل می‌شود. اگر ایراداتی از سوی شورای نگهبان مطرح شود و مجلس نتواند تا قبل از هفتم خرداد، ایرادات را مرتفع کند، مجلس بعدی مسؤولیت نهایی کردن این لایحه را عهده‌دار خواهد شد.

کد خبر 422188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.