نقش ماما در کشورهای جهان چیست؟

حرفه مامایی پیشینه‌ای کهن دارد و در طول تاریخ با ارتقای علم، پیشرفت‌های زیادی داشته که به کاهش تعداد مرگ و میر نوزادان و مادران منجر شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در سال ۱۹۸۰ سازمان بهداشت جهانی با هدف بزرگداشت شغل مامایی و افزایش آگاهی افراد نسبت به اهمیت کار ماماها، پنجمین روز از ماه می را به‌عنوان روز ماما پیشنهاد کرد و در سال ۱۹۹۲ آن را به رسمیت شناخت. مامایی یکی از مهم‌ترین خدمات بخش‌های مراقبتی در دوران بارداری، زایمان، تولد نوزاد و پس از آن است و انتخاب روز جهانی برای بزرگداشت آن فرصتی مناسب برای افزایش آگاهی عموم افراد نسبت به اهمیت این شغل محسوب می‌شود.

این حرفه نقش بسزایی در ارتقای سطح سلامت خانواده‌ها و جوامع دارد. وظیفه این قشر نه تنها ارائه آموزش‌های لازم در دوران بارداری زنان و کمک به زایمان آن‌ها، بلکه راهنمایی کردن در خصوص نکات بهداشت باروری، آماده‌سازی والدین برای داشتن فرزند، مشاوره دادن در دوران قبل و بعد از زایمان و در طول دوران بارداری، ارائه توصیه‌های مراقبت از کودک، تنظیم خانواده، آگاهی دادن نسبت به دوران بلوغ و یائسگی و در مجموع تضمین سلامت خانواده است.

حرفه مامایی پیشینه‌ای کهن دارد و در طول تاریخ با ارتقای علم، پیشرفت‌های زیادی داشته که به کاهش تعداد مرگ و میر نوزادان و مادران منجر شده است. باتوجه به وابستگی حفظ سلامت مادران و نوزادان به مهارت‌های این قشر، در سراسر جهان تلاش‌های بسیاری برای تثبیت جایگاه ماماها انجام شده است، چرا که اکثر مرگ و میرهای زنان و نوزادان در دوران بارداری و زایمان، می‌تواند ناشی از انجام ندادن وظیفه درست و بهنگام ماماها باشد. در کشورهای در حال توسعه، مادران زیادی به‌دلیل زایمان سخت، خونریزی و عفونت، جان خود را از دست می‌دهند.

متأسفانه علی‌رغم تأکید سازمان جهانی بهداشت، جایگاه مامایی در بعض کشورهای دنیا کمرنگ شده است؛ تا جایی که کمتر کسی از اهمیت خدمات ماما در دوران بارداری، قبل و بعد از آن آگاهی دارد. با این حال حرفه مامایی در بسیاری از کشورهای جهان جدی‌ گرفته می‌شود. برای مثال در کشور آلمان، زنان زیادی در دوران بارداری، زمان شیردهی و حتی هنگام زایمان، در منزل خود تحت مراقبت یک ماما هستند.

در ژاپن نیز زنان باردار در بیمارستان با مامای مورد نظر خود آشنا شده، از راهنمایی‌ها و مراقبت‌های او در طول بارداری، زایمان و مراقبت از نوزادان بهره‌مند می‌شوند. در آفریقای جنوبی، ماماها وظیفه مراقبت زنان در دوران بارداری، نظارت بر زایمان و مراقبت‌های پس از آن را تا زمانی که کودک کمی رشد کند بر عهده دارند. در کشور انگلستان نیز تولد نوزاد و مراقبت‌های دروان شیردهی توسط ماماها انجام می‌گیرد و پزشک تنها در صورت بروز مشکل خاص مداخله می‌کند.

کد خبر 422156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.