بلاتکلیفی پسماندهای کرونایی صحت دارد؟

مدیرکل پسماند سازمان حفاظت محیط زیست ضمن رد شایعات مبنی بر اختلاف میان این سازمان و وزارت بهداشت درباره نحوه امحاء پسماندهای کرونایی، در خصوص چگونگی دفن این پسماندها در کشور توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در روزهای اخیر مطالبی به استناد گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی منتشر شد که از بلاتکلیفی پسماندهای کرونایی در کشور به دلیل اختلاف نظر سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت درباره نحوه امضا این نوع پسماند حکایت داشت.

در این گزارش همچنین به کمبود آهک هیدراته و دستگاه‌های زباله سوز در بیمارستان‌ها اشاره شده و می‌گوید وزارت بهداشت زیربار امحاء ویژه پسماندهای کرونایی نمی‌رود و در بیشتر محل‌های مخصوص دفن، پسماندهای عفونی و پزشکی را بدون آهک هیدراته دفن می‌کند؛ طبق این گزارش مکانیزه نبودن سیستم جمع‌آوری پسماندهای عفونی و جمع آوری دستی این نوع پسماندها توسط کارگرانی که امکانات حفاظتی ویژه ای ندارند نیز یکی دیگر از موارد نگران کننده درخصوص نحوه امحاء پسماندهای کرونایی است.

سیستم‌های بی خطرساز شرایط از بین بردن کرونا ویروس را دارند

در این پیوند حسن پسندیده، مدیرکل پسماند سازمان حفاظت محیط زیست به خبرنگار ایمنا گفت: شایعات مبنی بر اختلاف این سازمان و وزارت بهداشت را در خصوص چگونگی امحای پسماندهای کرونا از اساس تکذیب می‌کنم زیرا این دو نهاد در پی شیوع کرونا در خصوص شیوه مدیریت پسماندهای عفونی و کرونایی بیشترین هماهنگی را دارند.

وی با بیان اینکه براساس قانون ضوابط مدیریت پسماندهای پزشکی و وابسته شیوه‌های لازم برای امحا انواع پسماندهای پزشکی، بیمارستانی، عفونی و خطرناک در کشور وجود دارد، افزود: پسماندهای کرونایی در حوزه پسماندهای عفونی تلقی می‌شود، از این رو این پسماندها در سیستم بی خطرسازی که در غالب بیمارستان‌های کشور وجود دارد تحت دمای مناسب بیش از ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد و دستکم به مدت ۳۰ دقیقه در دستگاه‌های اتوکلاو و هیدروکلاو می‌مانند و در فشار مناسب این ویروس‌ها از بین می‌روند.

مدیرکل پسماند سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: خوشبختانه بسیاری از بیمارستان‌های کشور به ویژه بیمارستان‌هایی که بیماران کرونا در آنها تحت درمان قرار دارند به سیستم‌های بی خطرساز مجهز هستند؛ این سیستم‌ها شرایط لازم را برای از بین بردن ویروس کرونا را دارند.

خودروهای حامل پسماندهای کرونایی گندزدایی می‌شود

پسندیده شیوه حمل و نقل پسماندهای کرونایی را بسیار مهم دانست و گفت: حمل و نقل پسماندهای عفونی پس از جمع آوری و بی خطرسازی در بیمارستان، غالباً توسط شهرداری‌ها انجام می‌شود که به دلیل شرایط ویژه پسماندهای کرونا، شهرداری‌ها تلاش کردند با خودروهای اختصاصی این پسماندها را به مراکز دفن منتقل کنند.

وی اضافه کرد: این خودروها نیز به طور مرتب گندزدایی و ضدعفونی می‌شود، شهرداری‌ها به نیروهایی که امور حمل و نقل و دفن این پسماندها را برعهده دارند آموزش‌های لازم را ارائه کرده است که با توجه به پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌کنند.

کمبودآهک هیدراته در کشور وجود ندارد

پسندیده با بیان اینکه محل دفن جداگانه‌ای برای دفن این پسماندها در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: این پسماندها در لندفیل‌ها با خاک و آهک پوشش داده می‌شوند؛ اینکه که گفته شده در کشور با کمبود آهک هیدراته برای دفن این پسماندها مواجه شده‌ایم نیاز به بررسی بیشتر دارد چرا که کشور ما دارای منابع فراوان آهک است ضمن اینکه این ماده قیمت چندانی ندارد که بگوئیم به دلیل گرانی قابل تأمین نیست.

مدیرکل پسماند سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: این موضوع را از طریق وزارت کشور پیگیری کردم و گفتند در هیچ کجا کشور با مشکل کمبود آهک هیدراته مواجه نبودیم و هر جا نیاز بوده به اندازه کافی تأمین شده است.

وی همچنین با اشاره به افزایش پسماندهای عفونی در ماه‌های اخیر، گفت: این افزایش برای جلوگیری از شیوع و انتشار کرونا است؛ در مراکز بهداشتی حتی ممکن است اقلامی که به هر دلیلی منتشر کننده این بیماری باشد پسماند کرونا تلقی کنند از این رو با آنها مانند پسماند عادی برخورد نمی‌کنند و به عنوان پسماند عفونی و کرونایی بی خطرساز می‌شود؛ این یک تدبیر مدیریتی بود و سایر پسماندهایی که بنا به هر دلیلی احتمال می‌رفت ناقل این ویروس باشند به عنوان پسماند کرونایی بی خطرسازی و امحا شود.

نمی‌توان سهل انگاری کرد

وی شایعات مبنی بر اختلاف سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت درباره چگونگی امحا و بلاتکلیفی پسماندهای کرونا را مطالب غیرکارشناسانه و برای انحراف اذهان مردم دانست و تاکید کرد: بیماری کرونا موضوعی ملی است براین اساس سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت، وزارت کشور و همه سازمان و نهادهایی که به طریقی در جلوگیری از انتشار این ویروس مؤثر باشند قطعاً به این موضوع مهم توجه لازم را دارند و هیچ سازمانی در این شرایط خاص که مهار کرونا عزم ملی می‌طلبد نمی‌تواند بی توجه یا سهل انگاری کند.

بیشتر بخوانید:

پسندیده خاطرنشان کرد: برخی از مراکز درمانی و کلینیک‌هایی وجود دارد که پسماندهای آنها توسط بخش خصوصی جمع آوری و در سیستم‌های مرکزی که سیستم اتوکلاو دارند بی خطرسازی می‌شوند و سپس باید دفن بهداشتی صورت بگیرد. با این حال ممکن است در یک منطقه تخلفی صورت گرفته باشد اما نباید جز را به کل تعمیم داد زیرا اگر جایی تخلفی از یک مرکز شناسایی شده مراجع مربوطه رسیدگی کرده اند.

وزارت بهداشت براساس بند (ر) ماده ۶۹ ضوابط و روش‌های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی و وابسته، در شرایط اپیدمی (همه گیری) و خاص معیارهای مدیریت پسماند بیمارستانی را تغییر می‌دهد. این تغییر معیار در بیمارستان‌هایی که برای پذیرش بیماران کرونا تعیین شده اند و همچنین بیمارستان‌هایی که در شهرستان‌ها بخشی را برای بیماران کرونا تخصیص داده اند، اعمال می‌شود و براساس این شیوه نامه قانونی، همه پسماندهای بیمارستانی عفونی تقلی می‌شوند چرا که در شرایط اپیدمی پسماند عادی بیمارستانی وجود ندارد.‌

کد خبر 422151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.