موج اول اپیدمی کرونا خرداد فروکش می‌کند

رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: موج اول اپیدمی کرونا و بیماری کووید ۱۹ که از اسفند شروع شده، خرداد امسال فروکش می‌کند اما تابستان موارد تک گیر دارد و موج دوم همه گیری این بیماری در فصل پاییز شروع می‌شود.

به گزارش ایمنا، حسین عرفانی، اظهار کرد: ویروس کرونا در دو یا سه هفته گذشته روند نزولی و رو به کنترل داشته، هر چند بیماری کووید ۱۹ به طور کامل خاموش نشده است. پیش بینی این است که بعد از کنترل نسبی و فروکش کردن این بیماری با حرکت به سمت خرداد ماه، موارد این بیماری به صورت تک گیر در جامعه اتفاق بیفتد اما کاملاً ریشه کن نمی‌شود.

وی اضافه کرد: موج اول کرونا در ایران از اول اسفند شروع شد و هنوز ادامه دارد، البته ممکن است در این مدت شاهد نوساناتی در اپیدمی کووید ۱۹ بوده باشیم اما این نوسانات به معنای موج بیماری نیست و انتظار این است که موج دوم کرونا را در پاییز امسال و با سرد شدن شاهد باشیم.

رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، افزود: در واقع رفتارهای ویروس کرونا تا حدود زیادی شبیه ویروس آنفلوانزاست و از نظر سرایت و علائم تا حدود زیادی شبیه آنفلوانزاست و مشابهت‌های زیادی دارند.

وی ادامه داد: در روزهای اخیر شاهد کاهش موارد بیماری کووید ۱۹ و ابتلاء به ویروس کرونا در کشور هستیم. پیش بینی وزارت بهداشت این است که این روند کاهشی ادامه پیدا می‌کند و انتظار داریم موج اول کرونا در خرداد امسال تا حدود زیادی تحت کنترل درآید و فروکش کند اما این به معنای ریشه کنی بیماری نیست و موارد تک گیر و پراکنده این بیماری وجود خواهد داشت تا این موج اول دست خود را به موج دوم بیماری در پاییز بدهد و در پاییز دوباره شاهد اپیدمی و همه گیری فصلی آن خواهیم بود.

عرفانی تصریح کرد: در این شرایط توصیه به مردم می‌شود که نکات بهداشتی و پیشگیرانه را حتماً در تابستان و ماههای آینده همچنان رعایت کنند چون بیماری کووید -۱۹ به طور کامل خاموش نمی‌شود.

وی افزود: برآورد وزارت بهداشت این است، همان طور که هر سال در فصل پاییز و آبان یا آذر شاهد بروز و افزایش موارد بیماری آنفلوانزا هستیم و موارد آنفلوانزای فصلی افزایش پیدا می‌کند. انتظار داریم موج دوم اپیدمی کرونا و بیماری کووید ۱۹ را در فصل پاییز شاهد باشیم.

رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به ایرنا گفته است ویروس کرونا مانند آنفلوانزا جزو انواع ویروس سرمادوست است که در فصل سرد سال بیشتر شایع می‌شود. این ویروس‌ها در سرمای هوا هم مقاومت محیطی بیشتری دارند و هم چرخش انتقال آنها راحت تر صورت می‌گیرد.

عرفانی تاکید کرد: این ویروس‌ها در فصل گرم سال به طور کلی از بین نمی‌روند و مواردی از ابتلاء به ویروس کرونا، آنفلوانزا یا انواع دیگر سرماخوردگی در فصل گرما و تابستان نیز دیده می‌شود اما موارد آن بسیار کمتر است.

وی ادامه داد: بر این اساس و با این پیش بینی، وزارت بهداشت برای موج دوم کرونا در پاییز در حال تدارک است و از اکنون تأمین امکانات تشخیصی و بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه برای آن ایام شروع شده است. امکانات حفاظتی و درمانی برای موارد سرپایی و بستری و نیز مراقبت و کنترل در همه جنبه‌ها تقویت می‌شود تا با آمادگی مناسب و نسبتاً کامل در پاییز بتوانیم با موج بعدی این بیماری برخورد کنیم.

رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، گفت: فروکش کردن این بیماری در تابستان به رفتار مردم هم بستگی دارد. اگر رفتار مردم و مراقبت‌های عمومی در جامعه مثل یکی دو ماه اخیر باشد امیدواریم که با گرم شدن هوا از خرداد و در تابستان اپیدمی کرونا در کشور فروکش کند.

عرفانی اظهار کرد:: شرط اول و اساسی کنترل کرونا همکاری مردم، شرط دوم هماهنگی بین بخشی است و شرط سوم تقویت نظام سلامت و تأمین امکانات بهداشتی و درمانی است. نظام سلامت در حال تقویت و به روزرسانی توانایی خود است تا بتوانیم موج اول کرونا را پشت سر بگذاریم و برای موج دوم در پاییز آماده شویم.

وی گفت: مساله ویروس کرونا و بیماری کووید -۱۹ به صورت یک پاندمی و همه گیری جهانی درآمده و همه کشورهای دنیا اعم از کشورهای نیمکره شمالی و جنوبی درگیر آن هستند، بیماری‌های عفونی که در این کشورها انتشار پیدا می‌کنند، در چنین شرایطی به صورت بیماری بومی در می آیند و انتقال ویروس بین دو نیمکره به وجود می‌آید.

رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: بیماری کووید ۱۹ هنگامی که در بهار ما رو به افول است در کشورهای نیمکره جنوبی در فصل پاییز است و زمانی که ما در پایان تابستان به سمت پاییز می‌رویم، نیمکره جنوبی به سمت بهار می‌رود و به این ترتیب چرخش و انتقال ویروس ادامه پیدا می‌کند.

کد خبر 422061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.