رشد قیمتی طلای سیاه با امید با افزایش تقاضا

قیمت طلای سیاه از اواسط هفته گذشته و در پی انتشار چندین خبر مثبت از جمله افزایش نسبی تقاضا به واسطه بازگشایی برخی از فعالیت های اقتصادی، روند افزایشی به خود گرفت اما کاهش چمشگیر تقاضا در دوران کرونایی فعلی همچنان سایه سنگینی بر معاملات نفت انداخته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نفت که بی شک یکی از مهمترین مواد اولیه سوخت جهانی است و همبستگی زیادی با میزان رشد اقتصادی جهان دارد، این روزها تحت تأثیر شیوع گسترده کرونا در جهان با رکود چشمگیری مواجه شده است. در هفته گذشته، بازار جهانی نفت تحت تأثیر دو عامل مهم نوسان‌های قابل توجهی را تجربه کرد.

نفت در هفته‌ای که گذشت (هشتم تا ۱۲ اردیبهشت ماه مصادف با ۲۷ آوریل تا یکم می) با افزایشی قابل توجه نسبت به روند کاهشی ۹۰ روز اخیر مواجه شد و قیمت نفت برنت در محدوده ۲۱ دلار قرار گرفت. نفت خام آمریکا نیز با فاصله گرفتن از قیمت‌های منفی خود به حوالی ۱۶ دلار رسید.

روز دوشنبه، اولین روز معاملاتی پیشین، قیمت نفت به دلیل نگرانی درباره مازاد عرضه به واسطه پر شدن مخازن ذخیره سازی نفت، کاهش یافت. حجم ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۱۷ آوریل به ۵۱۸ میلیون بشکه رسید که فاصله قابل توجهی با بالاترین حجم ذخایر ثبت شده در سال ۲۰۱۷ یعنی ۵۳۵ میلیون بشکه ندارد. همچنین حجم نفت خام ذخیره شده بر روی دریا در آمریکا نیز به بالاترین رقم خود (۱۶۰ میلیون بشکه) رسید.

تحلیلگران مؤسسه ای ان زد (A&Z) در یادداشتی نوشتند:« افزایش میزان ذخایر و حجم پایین تقاضا به شدت بر احساس حاکم بر بازار سایه افکنده است.» تحلیلگران انتظار دارند طی ماه‌های آینده و به دلیل اختلال در فعالیت‌های اقتصادی همچنان میزان عرضه از تقاضا پیشی بگیرد. سرمایه گذاران این هفته در انتظار انتشار گزارش‌های سوددهی سه شرکت بزرگ نفتی یعنی "اکسون موبیل"، "بی پی" و "رویال داچ شل" هستند.

بر اساس سایر داده‌ها، تعداد سکوهای حفاری نفتی در آمریکا به پایین‌ترین رقم خود از اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی و تعداد کل سکوهای حفاری نفت و گاز در کانادا نیز به پایین‌ترین تعداد خود از سال ۲۰۰۰ رسیده است. برخی خبرها نیز حاکی از تلاش دو کشور کویت و آذربایجان به منظور کاهش تولید نفت است. روسیه نیز تصمیم دارد صادرات نفت خود از طریق دریا به غرب را در ماه می به نصف کاهش دهد. این مسئله می‌تواند در نزدیک کردن مقدار عرضه به مقدار تقاضای واقعی در شرایط فعلی کمک کند.

دومین روز هفته گذشته نیز، قیمت نفت برنت دریای شمال به تبعیت از روند گذشته خود، با ۸۲ سنت معادل ۴.۱ درصد کاهش بیشتر به ۱۹ دلار و ۱۷ سنت رسید.

دانیل هاینس تحلیلگر بازار نفت در مؤسسه‌ای ان زد این باره گفت: «در حالی که شاهد کاهش موارد ابتلاء به کووید ۱۹ در کشورهای جهان هستیم و برخی کشورها محدودیت‌های اجتماعی را کاهش داده‌اند، اما این اقدامات هنوز چندان قابل توجه نیستند. بازار به این نتیجه رسیده که هیچ ترمیم سریع تقاضایی در کار نخواهد بود.»

بر اساس گفته مؤسسه مشورتی کپلر، به دلیل کاهش شدید قیمت نفت، برآورد شده که حدود ۸۵ درصد ظرفیت مخازن ذخیره نفت در خشکی تا هفته گذشته پر شده باشد و بنابراین تنها ۱۵ درصد فضای ذخیره سازی برای این ماده معدنی مهم وجود دارد.

۱۰ اردیبهشت مصادف با ۲۹ آوریل، روند کاهشی قیمت در روزهای گذشته تغییر کرده و قیمت طلای سیاه اندکی افزایش یافت. عمده ترین دلیل این مسئله افزایش کمتر از انتظار میزان ذخایر نفت خام آمریکا و اقدام برخی کشورهای اروپایی و شهرهای آمریکا برای کاهش محدودیت‌های قرنطینه‌ای بود که امید برای افزایش تقاضا را بیشتر کرد و بنابراین شاهد افزایش قیت نسبی بودیم.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژوئن در این روز با ۳.۱۸ درصد رشد به ۲۱ دلار و ۱۱ سنت رسید.

بر اساس گزارش انستیتوی نفت آمریکا، میزان ذخایر نفت خام این کشور در هفته منتهی به ۲۴ آوریل با ۱۰ میلیون بشکه افزایش به ۵۱۰ میلیون بشکه رسیده در حالی که تحلیلگران انتظار افزایش ۱۰.۶ میلیون بشکه‌ای را داشتند. لاچلان شاو، تحلیلگر بانک ملی استرالیا در ملبورن گفت: «این خبر نسبتاً خوبی محسوب می‌شود و بدان معناست که مخازن ذخیره نفت احتمالاً در آمریکا با سرعتی که قبلاً پیش بینی می‌شد پر نخواهند شد.»

با نزدیک شدن به روزهای پایانی هفته و انتشار اخبار مثبتی نظیر افزایش تقاضا برای مصرف بنزین، قیمت نفت برنت در ادامه رشد روز چهارشنبه خود، روز پنجشنبه با تقریباً چهار درصد رشد به ۲۳ دلار و ۴۲ سنت رسید.

مایکل مک کارتی استراتژیست ارشد بازار نفت در مؤسسه سی ام سی مارکتس در این خصوص گفت: «من فکر نمی‌کنم ما به برقراری یک ثبات قیمت بین ۱۵ تا ۲۰ دلار برای نفت وست تگزاس اینترمدییت نزدیک شده باشیم.»

علاوه بر موارد فوق، ذخایر بنزین آمریکا از ارقام بی‌سابقه هفته گذشته، ۳.۷ میلیون بشکه کمتر شده و این به معنی جبران بخشی از افزایش فعالیت پالایشگاه‌ها برای تولید سوخت است.

لاچلان شاو، تحلیلگر بازار نفت در بانک ملی استرالیا اظهار کرد: «سیگنال های بیشتری وجود دارد که نشان می‌دهد احتمالاً بدترین روزهای بحران را پشت سر گذاشته‌ایم.»

خبر مثبت دیگری که در اواخر هفته گذشته به جهان مخابر شد، سخن استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا بود که گفت: «دولت این کشور در حال بررسی گزینه‌هایی برای ذخیره سازی چند صد میلیون بشکه نفت دیگر است.»

روز جمعه نیز روند افزایشی قیمت نفت ادامه پیدا کرد و قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه جولای را با ۴.۲ درصد رشد به ۲۷ دلار و ۵۸ سنت رساند. قیمت نفت برنت روز پنجشنبه هم به دلایل ذکر شده در بالا حدود ۱۲ درصد رشد کرد.

قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه ژوئن نیز در این روز پس از جهش ۲۵ درصدی در روز پنجشنبه با یک دلار و ۳۷ سنت معادل ۷.۳ درصد رشد به ۲۰ دلار و ۲۱ سنت رسید.

استفن اینز تحلیلگر بازار نفت در شرکت آکسی گروپ در این بازه خاطرنشان کرد: «این دومین هفته متوالی است که میزان ذخایر و تقاضا برای فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد بازار آمریکا اوج بحران را پشت سر گذاشته است.»

یکی از عوامل مهمی که در روز جمعه نیز تقویت کننده بازار بود، آغاز رسمی کاهش تولید توافق شده گروه اوپک پلاس برای توازن بخشیدن به بازار بود. سازمان کشورهای صادرکننده نفت و کشورهای متحدش قرار است تولید نفت خود را به نحو بی‌سابقه‌ای یعنی به میزان حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. با این حال کارشناسان همچنان معتقدند میزان تقاضا بسیار کمتر از میزان عرضه‌ای است که حتی با کاهش تولید اوپک انجام می‌شود.

کد خبر 421751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.