مقوای پرنده حیات را در مریخ رصد می‌کند

محققان نانو مقوایی پرنده طراحی کرده‌اند که با کمک آن می‌توان نشانه‌های حیات را در مریخ رصد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، توئیت اعتراضی مدیر ارشد اجرایی شرکت تسلا، رقابت اسپیس ایکس و بلو اوریجین برای ارسال فضانوردان به ماه، رفع نیاز صنایع کشور به پوشش‌های حرارتی، ثبت حق امتیاز اختراع موبایلی با دوربین چرخان و رصد حیات در مریخ را در بسته خبری تکنولوژی بخوانید:

توئیت اعتراضی مدیر ارشد اجرایی شرکت تسلا

آلون ماسک با انتشار توئیتی اعتراض خود را نسبت به قرنطینه ناشی از شیوع ویروس کرونا نشان داد. تا پیش از این نیز ماسک به طور مرتب اقدامات واکنشی نسبت به پاندمیک کووید ۱۹ را زیر سؤال برده بود. این واکنش‌ها شامل تعطیل کردن کسب وکارها، ادارات و دفاتر کاری از جمله کارخانه‌های او بود؛ به این ترتیب تولید در کارخانه‌های تسلا با اختلال روبرو شد. او روز سه شنبه لینکی از یک یادداشت در روزنامه وال استریت ژورنال را توییت کرد که در آن به پیام "آزادی مردم را به آن‌ها برگردانید! " اشاره شده بود که قرنطینه جان افراد زیادی را نجات نداده است.

به نظر می‌رسد ماسک از جمله افرادی باشد که نسبت به میزان شیوع این ویروس و تبعات آن شک و تردیدهایی دارد. او معتقد بود ویروس کرونا تا پایان آوریل در آمریکا از بین می‌رود و همچنین در برابر دستورات برای تعطیلی کارخانه‌های تسلا در نیویورک و کالیفرنیا مقاومت کرده بود. او بعداً اعلام کرد در کارخانه‌های تسلا و اسپیس ایکس ونتیلاتور می‌سازد، اما هم اکنون مشخص نیست چند ونتیلاتور به بیمارستان‌ها تحویل داده شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

رقابت اسپیس ایکس و بلو اوریجین برای ارسال فضانوردان به ماه

سازمان فضایی ناسا قرارداد ۹۶۷ میلیون دلاری با سه شرکت اسپیس ایکس، بلواوریجین و داینتیکس امضا کرده تا در مأموریت ارسال فضانوردان به ماه با آن‌ها همکاری کند. این سازمان برای مأموریت ارسال فضانوردان و فرود در ماه در ۲۰۲۴ میلادی با شرکت‌های خصوصی همکاری می‌کند. جیم بریدنستاین، مدیر ناسا روز گذشته اعلام کرد سه شرکت لندرهای ماه را توسعه می‌دهند؛ هدف از این پروژه‌ها بازگشت فضانوردان به ماه در سال ۲۰۲۴ میلادی و در نهایت فرود روی مریخ است.

این سه شرکت اسپیس ایکس، بلو اوریجین و داینتیکس است. ناسا با این شرکت‌ها قراردادی ۱۰ ماهه به مبلغ ۹۶۷ میلیون دلار امضا کرده است و طی ۱۰ ماه آینده هر شرکت باید طرح اولیه خود را ارتقا دهد و در نهایت ناسا تصمیم می‌گیرد که کدام لندر را نخست آزمایش کند. به گفته بریدنستاین، ناسا طرح شرکتی را اجرا می‌کند که احتمال موفقیت آن تا ۲۰۲۴ میلادی (زمان ارسال فضانوردان به ماه) بیشتر باشد.

"لندر استارشیپ" پیشنهادی اسپیس ایکس چنان بلند است که فضانوران باید با استفاده از آسانسور روی سطح بروند. طرح‌های اولیه لندر بلواوریجین نیز نشان می‌دهد این ابزار فضایی نردبان بزرگی دارد و نردبان لندر داینتیکس نیز بسیار کوتاه و فقط چند پله تا سطح ماه فاصله دارد. اسپیس ایکس برای این پروژه، فضاپیمای استارشیپ خود را که هم اکنون در تگزاس درحال توسعه است، به عنوان لندر ماه همراه موشک "سوپر هوی" (Super Heavy) ارائه کرده است. شرکت بلواوریجین نیز لندر خود به نام Integrated Lander Vehicle و موشک نیوگلن را ارائه کرده است.

نیاز صنایع کشور به پوشش‌های حرارتی رفع شد

محققان در یک شرکت دانش بنیان توانستند نیاز صنایع فولادی به پوشش‌های حرارتی را رفع کنند. یکی از نیازهای صنایع فعال کشور، تأمین سیستم‌های پوشش‌دهی حرارتی با کیفیت جهانی و قیمت مناسب است. یک شرکت دانش‌بنیان‌های فعال در کشور با درک این موضوع و طراحی و تولید سیستم‌های پوشش‌دهی حرارتی به این نیاز پاسخ داده است. این شرکت فناور با بهره‌گیری از متخصصان خبره ایرانی به حوزه تولید پوشش‌های حرارتی ورود کرد و با ارائه خدمات مختلف به صنایع کشور توانسته جایگاه خود را در بازار تضمین کند.

رضا سلطانی، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: این شرکت با دانش فنی و تجارب خود در کنار پشتبانی فنی شرکت جی تی وی و تجهیزات مدرن و متعدد مرکز تکنولوژی‌های پوشش‌های پیشرفته، از معدود شرکت‌های موجود در منطقه است که قادر به پاسخگویی به نیاز پوشش‌های حرارتی صنایع کشور است.

وی ادامه داد: هدف این شرکت، ارائه خدمات مناسب به صنایع در مواردی همچون خوردگی در دمای بالا، سایش در شرایط سخت و همچنین پوشش‌های سرامیکی برای حفاظت در دماهای بسیار بالا و یا عایق سازی الکتریکی قطعات توسط این پوشش‌های سرامیکی است.

سلطانی افزود: یکی از قراردادهای ما با صنایع فولاد در زمینه پوشش دهی و تعمیر قالب‌های مسی تولید اسلب فولاد به روش ریخته‌گری است.

حق امتیاز اختراع موبایلی با دوربین چرخان ثبت شد

شیائومی حق امتیاز اختراع موبایلی را ثبت کرده که ماژول دوربین آن می‌چرخد و به عنوان دوربین پشتی و جلویی کار می‌کند. شرکت شیائومی حق امتیاز اختراع یک موبایل جدید را ثبت کرده است و طرح این موبایل در وب سایت سازمان مالکیت فکری ملی چین (CNIPA) به نمایش درآمده و نشان دهنده موبایلی با دوربین چرخان است؛ با این دوربین چرخان می‌توان عکس سلفی یا معمولی گرفت.

در این حق امتیاز پنل نمایشگر موبایل شیائومی دارای دو بخش است که بخش پایینی، بزرگتر و بخش کوچک‌تر بالایی حامل ماژول دوربین است. بخش حاوی ماژول دوربین را می‌توان چرخاند و از آن به عنوان دوربین پشتی یا دوربین سلفی استفاده کرد؛ تاکنون نمونه‌های مختلفی از دوربین‌های چرخان مشاهده شده که به عنوان دوربین پشتی و جلویی کار می‌کند اما طرح شیائومی جدیدترین نمونه است.

مقوای پرنده، حیات در مریخ را رصد می‌کند

محققان نانو مقوایی پرنده طراحی کرده‌اند که می‌توان با کمک آن نشانه‌های حیات را در مریخ رصد کرد. ورقه‌های کوچک پرنده که از نانو مقوا تولید می‌شود در رصد شواهد حیات مریخ به ناسا کمک می‌کنند. محققان دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا این نانو مقواهای پرنده را طراحی کرده‌اند. آن‌ها معتقد هستند ناوگانی از این هواپیماهای کوچک را می‌توان از کاوشگرهای روی سطح به پرواز درآورد تا نمونه‌هایی از سیاره سرخ را جمع آوری کنند.

هر دستگاه نانو مقوایی شامل یک صفحه توخالی از جنس اکسید آلومینیوم با ضخامت چند نانومتر و ساختاری ساندویچی مشابه مقوای کارتن است. وزن چنین دستگاهی به اندازه یک مرغ مگس خوار است و با کمک تغییرات در دمای هوا معلق می‌ماند. چنین هواپیمای سبکی برای سیاره‌هایی مانند مریخ بسیار مناسب است، زیرا اتمسفر آن نازک و گرانش اندکی دارد و در نتیجه گجت مذکور می‌تواند به راحتی در هوا معلق بماند.

توسعه دهندگان این گجت‌ها معتقد هستند ناوگانی از نانومقواهای پرنده به ماموریت‌های اکتشافی کاوشگر مریخ ۲۰۲۰ کمک می‌کند. این کاوشگر همراه یک بالگرد مریخی به سیاره سرخ ارسال می‌شود، اما باید گزینه‌های دیگری در اختیار داشته باشد تا در صورت عمل نکردن بالگرد مریخی از ابزارهای دیگر استفاده کند.

ایگور بارگاتین، استاد مهندسی مکانیک در دانشگاه پنسیوانیا و محقق ارشد این پروژه می‌گوید: بالگرد مریخی بسیار هیجان انگیز است، اما این فقط یک ابزار است و اگر هر اتفاقی بیفتد، آزمایش‌ها متوقف می‌شود، زیرا راهی برای تعمیر آن وجود ندارد.

نانو مقوای پرنده به وسیله گرمایی که در کانال‌های توخالی آن به دام می‌افتد، بالای سطح سیاره معلق می‌ماند. این گرما را می‌توان به وسیله نور لیزری فراهم کرد که از کاوشگر مریخ ۲۰۲۰ ساطع می‌شود. همزمان با داغ شدن نانو مقوا، اختلاف فشار سبب می‌شود جریان هوا در ساختار توخالی آن نفوذ کرده و از کانال‌ها خارج شود؛ در نتیجه ابزار از زمین بلند می‌شود.

کد خبر 421684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.