۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
ارزش و نحوه فروش سهام عدالت+ جزئیات

عرضه ۱۶ هزار میلیارد تومان اموال دولتی از ۱۴ اردیبهشت در بورس، پیش بینی خرید ۱۰.۵ میلیون تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان، پرداخت وام کرونایی به کسب‌و کارها از هفته سوم اردیبهشت‌ماه و ثبت نام ۷۰۰ هزار سرپرست خانوار برای دریافت سیم‌کارت، عناوین مهم‌ترین اخبار اقتصادی هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طرح توزیع سهام عدالت در کشورمان از سال ۱۳۸۵ آغاز و بر اساس آن مالکیت بخشی از سهام تعدادی از کارخانه‌های و بنگاه‌های دولتی به گروه‌هایی از شهروندان منتقل شد و تا پیش از این مالکان این سهام حق فروش سهام خود و دریافت سود را تا ده سال یعنی ۱۳۹۵ نداشتند. اما اکنون با گذشت چند سال از واگذاری سهام عدالت ارزش این سهام چند برابر شده و در پی ابلاغیه مقام معظم رهبری مبنی بر آزادسازی سهام عدالت، امکان فروش سهام برای دارندگان آن مهیا شده است.

علیرضا صالح، رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در مورد ارزش کنونی سهام عدالت گفت: سهام عدالت که از سال ۸۵ به مردم واگذار شد، برای دو دهک مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی با ۵۰ درصد تخفیف ارائه شد و طی ۱۰ سال گذشته از محل سود سهام این شرکت‌ها، بقیه اقساط واصل شد، بنابراین سهام عدالت این دو دهک یک میلیون تومانی کامل است که ارزش آن الان به حدود ۱۱ میلیون تومان یعنی ۱۱ برابر رسیده است.

وی افزود: تا پایان تابستان امسال کل مشمولان سهام عدالت چه به صورت مدیریت مستقیم و یا مدیریت غیرمستقیم از طریق شرکت‌های سهام عدالت استانی وارد بازار سرمایه می‌شوند، در همین رابطه مرکز پژوهش‌های مجلس هم طی گزارشی با اشاره به ارزش دو هزار و ۳۹۷ هزار میلیارد ریالی شرکت‌های حاضر در پورتفوی سهام عدالت اعلام کرد: هر یک میلیون تومان سهام عدالت تخصیص یافته به افراد، در حال حاضر دارای ارزشی به میزان حدود ۹ میلیون تومان است.

در این گزارش آمده است که برای مشمولان دهک‌های اول و دوم درآمدی که از تخفیف ۵۰ درصدی در بهای سهام بهره‌مند هستند (حدود شش میلیون نفر)، مبلغ ۱۰ میلیون ریال و برای سایر مشمولان به طور متوسط مبلغ ۵,۳۲۰ هزار ریال دارایی در سامانه سهام عدالت شناسایی شده است.

دیگر اخبار مهم اقتصادی هفته گذشته را در ادامه می‌خوانید:

** دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: مجموع اقلام و تجهیزات اهدایی بخش خصوصی برای مبارزه با کرونا توسط اتاق ایران، اتاق‌های استانی، فعالان اقتصادی و جامعه نیکوکاری ابرار تاکنون ۱۵۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است.

** وزیر امور اقتصادی و دارایی از عرضه ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باقیمانده سهام دولت در سه بانک (تجارت، ملت و صادرات) و دو شرکت بیمه‌ای (بیمه البرز و بیمه اتکایی امین) در قالب یک صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) با عنوان «واسطه‌گری مالی یکم» خبر داد

فرهاد دژپسند در نشست هم اندیشی با صاحب نظران بازار سرمایه، اظهار کرد: بازار سرمایه جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد کشور پیدا کرده است، این بازار می‌تواند ضمن مردمی کردن اقتصاد، حجم نقدینگی موجود کشور را به سمت تأمین مالی بنگاه‌ها هدایت کند. امروز بازار سرمایه به مأمن سرمایه‌های خرد مردم تبدیل شده است. از جمله آثار پایداری و روانی بازار سرمایه، تأمین مالی مورد نیاز بنگاه‌های بزرگ مقیاس است.

وزیر اقتصاد با اشاره به راهکارهای پیشنهادی تعمیق بازار سرمایه بر ضرورت بهبود زیر ساخت‌های نرم افزاری در این بازار تاکید کرد و گفت: در این فرصت کوتاه با افزایش عرضه اولیه و بهره گیری از ابزارهای متنوع تأمین مالی در بازار سرمایه تلاش می‌شود که بازار سرمایه به عنوان کریدور سوم تأمین مالی اقتصاد ایران تقویت شود. هر چه اقبال مردم به بازار سرمایه بیشتر باشد، برای بهره برداری از فرصت‌ها، باید ابزارهای جدید، کارا و اثر بخش‌تر برای تأمین مالی بکار گرفته شود.

** بر اساس اعلام مرکز آمار فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٣, ٤ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٢.٧ درصد) ٠.٧ واحد درصد افزایش داشته است.

نرخ تورم کل کشور در فروردین ماه ١٣٩٩ برابر ٣٢, ٢ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٣٠.٨ درصد برای دهک اول تا ٣٤.٢ درصد برای دهک دهم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٣٤.٠ درصد برای دهک اول تا ٣٨.٠ درصد برای دهک دهم است. هم چنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٢٧.٧ درصد برای دهک اول تا ٣٣.٢ درصد برای دهک دهم است.

بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٣, ٤ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٢.٧ درصد) ٠.٧ واحد درصد افزایش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠.٧ واحد درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ٠.٦ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

** مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: خوزستان رتبه اول کمی و کیفی تولید گندم کشور را دارد.

اسماعیل اسفندیاری پور در بازدید از روند برداشت گندم در استان گفت: امسال ۵۴۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان به کشت گندم اختصاص یافت.

وی افزود: خوزستان هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی رتبه اول تولید گندم کشور محسوب می‌شود و با توجه به میزان گلوتن و پروتئین، گندم تولید شده در این استان جز گندم‌های ممتاز تولیدی کشور و جهان است.

** رئیس سازمان فضایی کشور گفت: شیوع کرونا نتوانسته حرکت متخصصین فضایی را کُند کند و با رعایت مسائل بهداشتی و اخذ مجوزهای لازم با شتاب پیش می‌رود. انگیزه و تعهد بالای متخصصین برای پیشرفت و توسعه کشور، عامل اصلی این شتاب است.

** رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: در راستای تحقق شعار «جهش تولید»، توسعه مهارت در چند استان محروم و توسعه نیافته کشور از جمله کرمانشاه، کردستان و کهگیلویه و بویر احمد به دلیل نرخ بالای بیکاری و سطح مهارت پایین، در دستور کار قرار گرفته است.

** معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از هفته سوم اردیبهشت ماه برنامه پرداخت بسته‌های حمایتی مربوط به دوره شیوع کرونا به کارفرماها اجرا می‌شود.

** معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: برنامه جامع شهر اصفهان موجب رشد و توسعه این شهر می‌شود و ویژگی‌های اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی شهر را بهبود می‌بخشد.

محمد بنائیان، اظهار کرد: اصفهان نخستین شهری است که قرارداد برنامه جامع آن با رویکرد جدید توسط این اداره کل منعقد شده است و تدوین این برنامه به بهترین نحو ممکن، نیازمند مشارکت جدی شهروندان است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون سه طرح جامع شهری برای شهر اصفهان تهیه شده که آخرین طرح مربوط به اواخر دهه ۶۰ بوده است، گفت: برنامه جامع جدید شهر اصفهان، با رویکردی نوین در سال ۹۷ در دستورکار اداره کل راه و شهرسازی، در قالب تفاهم‌نامه همکاری با شهرداری و شورای شهر اصفهان قرار گرفت.

** وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر سرپرست خانواری که فاقد سیم‌کارت بودند، ۷۰۰ هزار نفر برای دریافت آن ثبت نام کردند و در حال ارسال برای آنهاست.

** واقعیت افزوده یا AR فناوری نوظهوری است که با استفاده از آن می‌توانیم محتوای دیجیتالی ساخته شده توسط کامپیوتر را به صورت مجازی در دنیای واقعی نمایش دهیم.

** قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه در بازار اصفهان از ۱۸ تا ۳۰ هزار تومان متغیر بوده و نرخ هر جعبه ۵۰۰ گرمی خرما نیز بر اساس اطلاعیه اتاق اصناف ۱۲ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

**یک کارشناس صنعت خودرو گفت: کنترل بسترهای خرید و فروش اتومبیل در فضای مجازی یا جلوگیری از انتشار جدول قیمت خودرو در رسانه‌های پرمخاطب، راهکار بلندمدتی برای درمان دردهای صنعت بیمار خودروی ایران نیست و باید برای بهبود وضعیت عرضه و تقاضا در این بازار شفافیت فروش کارخانجات را افزایش دهیم.

یاور رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه تفاوت فاحش قیمت تعیین شده از سوی کارخانه و نرخ بازار اتومبیل‌های ساخت شرکت‌های خودروسازی داخلی نشان‌دهنده وجود رانت گسترده در این بازار است، اظهار کرد: تفاوت قیمت‌ها به صورت صعودی رو به افزایش است و بی‌شک تداوم این روند قیمت خودروی دست دوم در حاشیه بازار را به بیش از قیمت اتومبیل نو درب کارخانه می‌رساند.

وی افزود: قیمت بازار بسیاری از خودروهای ساخت داخل به بیش از دو برابر قیمت کارخانه‌ رسیده و این تفاوت چشمگیر که بر اساس اسناد در تاریخ بازار خودروی ایران بی‌سابقه است حاکی از وجود اختلال گسترده و بی‌توجهی به خواست مخاطب در نظام عرضه و تقاضای اتومبیل‌های ایرانی است و تداوم آن می‌تواند حتی خرید خودروهای دست دوم را برای بسیاری از مردم به یک رؤیای دست نیافتنی تبدیل کند.

** مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: با وجود تولید حدود ۶۲۰ هزار تن لیموترش در کشورمان و به منظور پیشگیری از ورود آفات و بیماری‌های نوظهور، با واردات لیموترش به کشور مخالف هستیم.

**رئیس هیئت عامل ایمیدرو و معاون وزیر صمت از جهش ۷۰ درصدی تولید آلومینیوم در کشور خبر داد و گفت: پروژه بیش از یک میلیارد دلاری آلومینیوم جنوب (سالکو) در کوتاه‌ترین زمان ممکن تکمیل شد.

** مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از سهم ۵۰۰ میلیارد تومانی شرکت‌های بندری از وام کرونایی خبر داد و گفت: پنج میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور ذخیره شده است.

** رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: بی‌شک به شرایط پیش از کرونا باز نخواهیم گشت و در دوران کرونای صنعتی نیازمند تأمل و جدیت فزونتر برای طی این دوران هستیم.

**وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: به اطلاع هموطنان عزیز می‌رساند، طبق اعلام بانک مرکزی، حدود ۳۴ هزار نفر از سرپرستان خانوار به دلیل وجود مشکلاتی در حساب بانکی خود نظیر مسدودی حساب موفق به دریافت تسهیلات یک میلیون تومانی نشده‌اند.

** مدیرعامل بانک رفاه کارگران گفت: افزایش سرمایه بانک رفاه کارگران که به صورت آورده نقدی و غیر نقدی است، در دو بخش پرداخت تسهیلات به جامعه زحمتکش کارگران و بازنشستگان و پرداخت تسهیلات به بخش‌های اقتصادی کشور برای رشد تولید و تحقق شعار جهش تولید تأثیر دارد.

** مدیرعامل گروه سایپا گفت: سه مدل خودروهای سواری پراید برای همیشه از سبد محصولات سایپا در بازار ایران خارج شد و عرضه شاهین، کراس‌اور جدید و دو خودرو فیس‌لیفت به بازار در سال ۹۹ به زودی صورت خواهد گرفت.

** یک کارشناس اقتصادی گفت: نکته مهم درباره بازار سرمایه ایران تبدیل این بازار به رقیبی تأثیرگذار است؛ رقیبی که تأثیر مهمی بر حباب مسکن و سفته بازی دلار و سکه خواهد گذاشت.

** یک کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت: در شرایط بحرانی، بهره‌گیری از سیاست‌های پولی راهکاری است که حداقل در کوتاه مدت، خوب جواب داده است.

** دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور گفت: پرداخت وام به بیش از ۱۷ میلیون سرپرست خانوار متقاضی وام تنها با ارسال یک پیامک، بدون نیاز به احراز هویت یا مراجعه حضوری به بانک یک نمونه از خدمات یکپارچه دولت الکترونیکی است. اگر مسئولین سایر دستگاه‌های اجرایی بخواهند این زیرساخت آماده است.

** رئیس کل بانک مرکزی از ادغام عملی بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح ظرف هفته‌های آینده خبر داد.

کد خبر 421492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.